ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بحران مرگبار کرونا و بی‌توجهی تندروها به منع برگزاری تجمع

بحران کرونا مرگبارترین روزهای خود را می‌گذراند. گروهی اما در مشهد بدون مجوز یک «جشن مذهبی» برگزار کرده‌اند. سازمان تبلیغات اسلامی نیز بنا دارد مراسم ۱۳ آبان را در برخی از شهرهای ایران برگزار کند.

۳۶۴ نفر دیگر در ایران جان خود را به خاطر ابتلا به کووید-۱۹ از دست دادند. وزارت بهداشت می‌گوید نرخ مرگ و میر کرونا در ایران به ۶,۷ درصد، تقریبا دو برابر میانگین جهانی رسیده است. رئیس بخش پیوند بیمارستان امام خمینی تهران از کاهش ۶۰ درصدی اهدای عضو و مرگ مخفی بیماران در صف پیوند خبر داد. در شرایطی که بحران کرونا مرگبارترین روزهای خود را می‌گذراند، گروهی در مشهد بدون مجوز یک «جشن مذهبی» به منظور «بیعت با امام عصر» برگزار کرده‌اند. سازمان تبلیغات اسلامی نیز بنا دارد مراسم ۱۳ آبان را در برخی از شهرهای ایران برگزار کند.

پایین و بالا بگیرید و بکشید

شمار قربانیان ویروس جدید کرونا در ایران بازهم بالاتر رفت. وزارت بهداشت سه‌شنبه ششم آبان از ابتلای ۶هزار و ۹۶۸ نفر دیگر به ویروس کرونا و مرگ ۳۴۶ بیمار کووید-۱۹ در شبانه‌روز گذشته خبر داد. ارقامی که از ابتدای شیوع ویروس کرونا در ایران بی‌سابقه‌‌اند. براساس آمار رسمی تاکنون بالغ بر ۵۸۱ هزار و ۸۲۴ نفر در ایران به ویروس کرونا مبتلا شده و دست کم ۳۳ هزار و ۲۹۹ نفر جان خود را بر اثر آن از دست داده‌اند.  به گفته سخنگوی وزارت بهداشت درحال حاضر نزدیک به ۵هزار بیمار در وضعیت حاد و همه استان‌های ایران در وضعیت قرمز و هشدار قرار دارند.

وزارت بهداشت همچنین بر پایه آمار‌های ۲۴ ساعت اخیر نرخ مرگ براثر کووید-۱۹ را در ایران ۶,۷ درصد اعلام کرد که تقریبا دوبرابر میانگین نرخ مرگ براثر کووید-۱۹ در جهان (۳,۵ درصد) است.  

«از سقف توانایی نظام درمان گذشته‌ایم و مرگ‌های ۳۰۰ نفری عادی شده است»

در حالی‌که در روزهای گذشته چندین تن از مقام‌های مسئول ایران صحت ارقام رسمی را زیر سوال برده‌ و آمارهای واقعی را تا ۴ برابر آمارهای رسمی دانسته‌اند،علی جعفریان، رئیس بخش پیوند بیمارستان امام خمینی تهران می‌گوید شیوع کرونا علاوه بر بیماران کووید-۱۹، در میان سایر بیماران نیز قربانیان مخفی دارد و به از دست رفتن جان بیماران نیازمند به پیوند عضو منجر شده است. به گفته او اما «به نظر می‌آید حساسیت همه نسبت به مرگ و میر ناشی از کرونا کاهش یافته و به یک اتفاق روزمره بدل شده و مرگ‌های ۳۰۰ تایی در روز عادی شده است».

علی جعفریان سه‌شنبه ششم آبان در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) نرخ بالای مرگ و میر بر اثر کرونا در ایران را نشان از آن دانست که «از سقف توانایی سیستم درمانی گذشته‌ایم»‌ و هشدار داد اگر بیماری کووید-۱۹ در حد ظرفیت درمانی کشور کنترل نشود «مانند برخی از کشورها مجبور می‌شویم بیماران را در روی حیاط و صندلی و کنار خیابان بخوابانیم و این موضوع تعارف بردار نیست».

او درباره وضعیت شیوع کرونا در تهران گفت:

«تهران وضعیت بسیار بدی دارد و حتی تا  ۱۰۰۰ مورد بستری جدید هم در یک شب داشته‌ایم که بسیار زیاد است. این یعنی اینکه ما از وضعیت قرمز هم وضعیت بدتری داریم. حال اگر از هر ۱۰ بیمار مبتلا به کرونا، دو نفرشان نیاز به آی سی یو داشته باشند، به این معنی است که ۱۰۰۰ بیمار بستری جدید، ۲۰۰ تخت آی سی یو و هر تخت سه‌ پرستار نیاز دارد. در حالی‌که سایر بیماری‌ها هم متوقف نشدند و  بسیاری از بیماران دیگر هم نیازمند آی سی یو هستند که برایشان آی سی یو وجود ندارد.»

قربانیان مخفی کرونا؛ بیمارانی که در صف پیوند عضو می‌میرند

رئیس بخش پیوند بیمارستان امام خمینی تهران از افزایش مرگ و میر در میان بیماران نیازمند پیوند عضو خبر داد. او گفت:‌ براساس آمار ارائه‌شده از سوی « مرکز مدیریت بیماری‌های خاص و پیوند اعضاء وزارت بهداشت»، بحران کرونا میزان اهدای عضو را در نیمه اول سال ۹۹ تا ۶۰ درصد کاهش داده است که این کاهش چشمگیر متاثر از وضعیت فوق‌العاده ابتلای بیماران مرگ مغزی به ویروس کروناست.

علی جعفریان تشریح کرد: ‌

«در مناطقی که کرونا شدت دارد و وضعیت قرمز است، که در حال حاضر عمده مناطق کشور این وضعیت را دارند، ‌امکان اهدای عضو وجود ندارد و احتمال مثبت بودن تست کرونا در دهنده عضو نیز بسیار زیاد است بنابراین در حال حاضر میزان اهداکننده مرگ مغزی‌مان کمتر از نصف سال گذشته است. کسانی که دچار مرگ مغزی می‌شوند، اولا کمتر امکان اهدای عضو را دارند و میزان رسیدگی به بیمار مرگ مغزی و حفظ آن برای رسیدن به اهدای عضو نیز کم می‌شود، ثانیا  برخی از افراد مرگ مغزی هم که به اهدای عضو می‌رسند، ‌ خودشان دارای درگیری کرونا هستند و قابلیت اهدا از آنان هم وجود ندارد.»

به گفته رئیس بخش پیوند بیمارستان امام خمینی بحران کرونا افزون بر کاهش «اهدا عضو» زمان انتظار پیوند را نیز دست کم دوبرابر کرده است. مسئله‌ای که به نوبه خود به در اولویت ‌قرار گرفتن بیماران بدحال‌تر برای پیوند عضو، افزایش پیوندهای ناموفق، عدم امکان پیوند برای مبتلایان به کووید-۱۹ و بالارفتن مرگ و میر در میان بیمارانی که در لیست انتظار قرار دارند، منجر شده است. علی جعفریان گفت:‌

«در حال حاضر با دو نوع افزایش مرگ و میر در حوزه پیوند عضو مواجهیم؛ یک افزایش مرگ و میر در لیست انتظار پیوند داریم یعنی در بیمارستان امام خمینی تا آخر شهریور ماه ۲۶ نفر در لیست انتظارمان و قبل از پیوند فوت شدند. در عین حال میزان مرگ و میر بعد از پیوند عضو هم افزایش می‌یابد چراکه بیماران بدحال هستند و در شرایط بدی پیوند می‌شوند. ما یک مرگ و میر مخفی ناشی از کرونا داریم به طوری که این اتفاق برای همه بیماران پیوندی، بیماران مبتلا به سرطان و... ممکن است رخ دهد. این موارد از جمله هزینه‌های مخفی کرونا است که میزان آن قابل توجه است، هم از جهت جانی و تعداد مرگ و میر و هم از نظر هزینه‌های مادی که صرف می‌شود».

فرسودگی نیروی انسانی:‌ نزدیک به ۷۰۰ بیمارستان ایران با کرونا درگیرند

موج سوم شیوع کرونا خستگی و فرسودگی فیزیکی و روانی کارکنان مراکز درمانی را نیز شدت بخشیده است.

در همین رابطه علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران سه‌شنبه ۶ آبان ابتلای ۳۰ هزار پرستار در سراسر ایران به کرونا را که پیشتر نیز اعلام شده بود، تایید کرد و گفت: «۶ هزار نفر از آنان از مدار ارائه خدمات خارج شده‌اند». او اضافه کرد روحیه پرستاران در این بحران به‌شدت تضعیف شده و دیگر انگیزه کافی برای فعالیت ندارند.

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت هم روز سه‌شنبه تعداد بیمارستان‌های درگیر با کرونا را در کل ایران ۶۹۴ بیمارستان اعلام کرد و گفت: ابتلای حدود ۳۱ تا ۳۲ هزار نفر از ۱۳۳ هزار نیروی پرستاری کشور مشکلات را تشدید کرده است.

لاری با اشاره به این‌که برای یک تخت آی سی یو نیاز به ۳ پرستار است، گفت تا ۱۵ مهر ۹۹، ۳۱۶۵ پرستار [به‌خاطر ابتلا به کرونا] به مرخصی استعلاجی رفته بودند.

احتمال برگزاری تجمع در ۱۳ آبان

سخنگوی وزارت بهداشت درباره راهپیمایی ۱۳ آبان که رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه گفته «تعطیل‌بردار نیست» گفت:‌ قطعاً این راهپیمایی نباید برگزار شود، «مگر اتفاق دیگری بیافتد».

نصرت الله لطفی قائم مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی کشور سه‌شنبه در یک نشست مطبوعاتی گفت:‌

«بنا است امسال با حذف راهپیمایی به شیوه‌های گذشته با سه تاکید خاص رعایت فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک و برگزاری مراسم در کوتاه‌ترین زمان روز سه شنبه ۱۳ آبان، مراسم مشترک جشن میلاد پیامبر و روز ملی مبارزه با استکبار جهانی منهای ۴۳ شهری که حالت بحرانی در آن ها اعلام شده است، به ویژه در مراکز استان‌ها برگزار شود.»

او همچنین از برگزاری مراسمی مقابل محل سفارت سابق واشنگتن در تهران خبر داده که به گفته او قرار است با سخنرانی محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس یازدهم برگزار شود.  

برگزاری یک مراسم سخنرانی و مداحی در مشهد با «مجوز شفاهی»

علاوه بر مسئله برگزاری تجمع ۱۳ آبان، اخبار منتشر شده از یک «جشن» مذهبی با نام «جشن بیعت» نیز منجر به واکنش سخنگوی وزارت بهداشت شد.

پایین و بالا بگیرید و بکشید

براساس گزارش‌ها روز دوشنبه ۵ آبان مراسمی با سخنرانی علی رائفی‌پور و برخی دیگر از مداحان سرشناس جمهوری اسلامی با شعار «تجدید بیعت با امام عصر» در ورزشگاه امام رضا مشهد برگزار شده است. علی کریم‌پور، رییس اداره تبلیغات اسلامی مشهد گفته این جشن «مجوز شفاهی» داشته و در هماهنگی با مرکز بهداشت مشهد برگزار شده است.

شهرداری مشهد تنها چند ساعت پس از برگزاری این تجمع اعلام کرد جشن مذکور بدون هماهنگی و اطلاع شهرداری برگزار شده و برگزارکنندگان را به سوءاستفاده از لوگوی شهرداری در پوستر برنامه متهم کرد.

کیانوش جهانپور، رییس مرکز اطلاع‌رسانی رسانی وزارت بهداشت در واکنش به برگزاری چنین مراسمی در بحران کرونا گفت:

«هیچ مجوزی از ناحیه وزارت بهداشت یا دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای برپایی تجمع و مراسم عمومی برای هیچ فرد یا گروهی صادر نشده است.»

سخنگوی وزارت بهداشت هم برگزاری چنین تجمع‌هایی را جنایت خواند و گفت متأسفانه نمی‌دانیم چه کسی مجوز این تجمع را داده است، اما در این شرایط نباید چنین تجمعاتی شکل بگیرد.

مینو محرز، عضو ستاد ملی مقابله با کرونا نیز با اشاره به برگزاری جشن بیعت و تجمع در شهر مشهد گفت:

«از مردم و مسئولین تعجب می کنم که بعد از این همه مدت چرا اجازه می دهند که چنین اتفاقاتی رخ دهد؟ گویا برخی هنوز باور ندارند که این بیماری به صورت وحشتناک در کشور زیاد شده است و نباید اجازه برگزاری تجمعات را داد. فقط می توان متاسف بود.»

روز شه‌شنبه ۶ آبان حسن روحانى، رئیس جمهوری و رئیس ستاد مقابله با کرونا در حکمی عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور را به عنوان فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کرونا منصوب کرد. عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی هم از واریز ۶۰۰ میلیون یورو بابت هزینه‌های مقابله با بیماری کرونا به حساب خزانه خبر داد که به گفته او قرار است در اختیار وزارت بهداشت قرار گیرد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • پورشاسب

    تندرو و کندرو ندارد اصلن دولت توجهی نمیکند من شاهد بیمارستان به من مداوم زنگ میزد برای هزینه آزمایشات که بیمه هم نمیداد آزاد بعد روز آخر هم گفت یا هزینه چند ده میلیونی را بده یا مرده را تحویل نمیدهیم و بعد هم هزینه کفن و دفن من متاثر از کرونا دولت و حکومت ندیدم حتی وام ۱ تومن هم دولت به ما ندادن فقط صورتحساب و پول میخواست خیلی پول من بهشون دادم نزدیک ۱۰۰ میلیون نقد من به ج.ا دادم ج.ا در مورد کرونا نگران مردم نیست فقط پول می شناسد توف به شرف رهبر و تمام مخلفات نظام متعفن ایران توف به شرف و ریشهای وایتکس زده خامنه ای و روحانی و تندرو و کندرو ج.ا پول مرده خور