ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ایران ساخت‌وساز در تأسیسات هسته‌ای نطنز را آغاز کرده است

دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این ساخت‌وساز را تأیید کرد. او می‌گوید ایران ذخایر اورانیوم غنی‌شده با غلظت پایین را افزایش داده اما نه آن‌قدر که بتواند با آن سلاح هسته‌ای بسازد.

تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهند که ایران ساخت‌وساز در تأسیسات هسته‌ای نطنز را برای راه‌اندازی سانتزیفیوژها آغاز کرده است. بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای این موضوع را تأیید کرده‌اند. دبیرکل آژانس می‌گوید ساخت این تأسیسات روندی طولانی خواهد داشت. او همچنین می‌گوید ایران ذخایر اورانیوم غنی‌شده با غلظت پایین را افزایش داده اما به نظر می‌رسد این مقدار به اندازه‌ای نیست که بتواند با آن سلاح هسته‌ای بسازد.

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (عکس از JOE KLAMAR / AFP)

به‌گزارش آسوشیتدپرس، مؤسسه مطالعات بین‌المللی میدبوری در مونتری آمریکا چهارشنبه ۲۸ اکتبر / ۷ آبان تصاویر ماهواره‌ای را منتشر کرد که در آن‌ها نشان داده می‌شود ایران ساخت‌وساز جدید در تأسیسات هسته‌ای نطنز را آغاز کرده است.

بنا به این گزارش، تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهند که از ماه اوت سال جاری ایران جاده جدیدی را به سمت جنوب نطنز ساخته است که به عقیده تحلیلگران منطقه تیراندازی سابق نیروهای امنیتی در تأسیسات غنی‌سازی است. یک تصویر ماهواره‌ای متعلق به دوشنبه گذشته نشان می‌دهد که سایت احتمالاً با تجهیزات ساختمانی پاک شده است.

تحلیلگران مرکز مطالعات منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای جیمز مارتین در مؤسسه مطالعات بین‌المللی میدبوری معتقدند که این سایت در حال حفاری است.

جفری لوئیس، کارشناس مؤسسه‌ای که برنامه هسته‌ای ایران را مطالعه می‌کند، گفت:

«این جاده به کوهستان می‌رود و ممکن است آن‌ها در حال حفاری برای ساخت‌وسازی باشند و تونلی در کوهستان برای آن ایجاد می‌کنند. شاید هم قصد دارند در آن‌جا تنها چیزی را دفن کنند.»

نمایندگی ایران در سازمان ملل به درخواست آسوشیتدپرس برای اظهارنظر در این‌باره پاسخی نداد. علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران شهریورماه سال جاری گفته بود:

«با توجه به اقدام خرابکارانه و خبیثانه تصمیم گرفته شد تا سالن مدرن‌تر، وسیع‌تر و فراگیرتری را از نظر همه ابعاد در نزدیکی نطنز برای تولید سانتریفیوژهای پیشرفته احداث کنیم.»

سایت هسته‌ای نطنز یکی از مهم‌ترین تأسیسات زیرزمینی برنامه هسته‌ای ایران است که به‌منظور غنی‌سازی اورانیوم در نزدیکی نطنز در استان اصفهان ساخته شده است.

بامداد پنج‌شنبه ۱۲ تیر سال جاری بخشی از تأسیسات روزمینی این سایت دچار آتش‌سوزی شد. حادثه‌ای که گزاره‌های مختلف از حمله هوایی به مجتمع نطنز تا انجام عملیات ویژه و خرابکاری صنعتی را مطرح کرد.

علی ربیعی، سخنگوی دولت اول مهر در نشست خبری خود درباره جزئیات این ماجرا، آن را خرابکاری خواند و گفت:

«در این ماجرا خرابکاری قطعی‌ست و خرابکاری صورت گرفته و به علت پیچیدگی در این خرابکاری، فرضیه‌های زیادی در مورد حادثه نطنز وجود دارد. چند دستگاه امنیتی در بخش‌های مختلف موضوع را بررسی می‌کنند.»

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز گذشته، سه‌شنبه ۲۷ اکتبر / ۶ آبان به آسوشیتدپرس گفت که بازرسان آژانس از ساخت‌وساز در نطنز آگاه هستند. او گفت:

«آن‌ها به‌تازگی این کار را آغاز کرده‌اند و هنوز به پایان نرسیده است. این یک روند طولانی ‌است.»

گروسی اطلاعات بیشتری در این زمینه ارائه نداد و موضوع را «محرمانه» خواند.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با بیان این‌که ایران همچنان دسترسی بازرسان آژانس به تمام تأسیسات هسته‌ای‌اش از جمله نطنز را فراهم می‌کند، افزود:

«ایران ذخیره‌سازی اورانیوم با غنای پایین را افزایش داده است اما این مقدار به اندازه‌ای نیست که بتواند با آن سلاح هسته‌ای بسازد.»

ساخت‌وساز جدید در تأسیسات هسته‌ای نطنز در حالی انجام می‌شود که آمریکا به روز انتخابات ریاست جمهوری نزدیک می‌شود. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا علیه ایران دست به «فشار حداکثری» زده است. این فشار موجب شده که تهران محدودیت‌های برنامه هسته‌ای خود را کنار بگذارد. جو بایدن، رقیب ترامپ در انتخابات از حزب دموکرات آمریکا ابراز تمایل کرده است که به توافق هسته‌ای با ایران بازگردد. نتیجه انتخابات ریاست جمهوری احتمالاً تعیین می‌کند که آمریکا چه رویکردی را در قبال ایران برخواهد گزید.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.