ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

موج سوم کرونا در ایران: تداوم مشکل انجام تست

تست‌گیری برای مقابله موثر با کرونا وقتی کافی است که تعداد تست به ازای هر مورد مثبت کووید بین ۱۰ تا ۳۰ باشد. از زمان بازگشایی مدارس این نسبت در ایران دائماً کاهش یافته و اکنون به ۴,۴ رسیده.

موج سوم همه‌گیری ویروس جدید کرونا در ایران شدید گزارش می‌شود. شیوع کرونا در ایران شرایط را فوق بحرانی کرده و در حال حاضر همه نقاط کشور در وضعیت قرمز یا هشدار قرار دارند. سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت جمعه ۹ آبان / ۳۰ اکتبر با اعلام آخرین آمار کرونا در ایران گفت که در ۲۴ ساعت گذشته ۳۶۵ تن بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند و شمار قربانیان کووید‌ـ‌۱۹ در ایران به ۳۴ هزار و ۴۷۸ تن رسید. همچنین در این مدت، هشت هزار و ۱۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شده‌اند و مجموع بیماران کوویدــ۱۹ در کشور به ۶۰۴ هزار و ۹۵۲ تن رسیده است. آمار واقعی بالاتر از این است.

علی‌رغم بحران کرونا و پیش‌بینی وخامت آن در فصل سرد، جمهوری اسلامی نتوانسته توان انجام تست را به حد قابل قبول برساند. «زمانه» پیش از این نیز گزارش داده بود که میزان انجام تست کرونا در ایران نه برای مقابله با این همه‌گیری کافی است و نه در قیاس با دیگر کشورها، قابل قبول.

یکی از شاخص‌های مقابله با کرونا نسبت تعداد تست‌های انجام‌شده به ازای هر مورد تشخیص قطعی کووید‌ـ‌۱۹ است. بنا به سازمان بهداشت جهانی، وقتی تست به حد کافی انجام می‌شود که این نسبت در بازه بین ۱۰ تا ۳۰ باشد.

نقشه بالا تصویری کلی از وضعیت ایران در میان دیگر کشورها از این نظر نشان می‌دهد. رنگ قرمز که ایران با آن نمایش داده شده، به معنای پایین‌ترین دامنه انجام تست به ازای هر مورد مثبت است.

نمودار زیر نیز متوسط روزانه انجام تست به ازای هر مورد مثبت کووید‌ـ‌۱۹ را برای کشورهای مختلف در ماه‌های مختلف از آوریل سال میلادی جاری تا ۲۷ اکتبر / ۶ آبان را نشان می‌دهد. می‌توانید در منوی سمت چپ بالا ماه مورد نظر را انتخاب کنید تا داده مربوط به هر ماه را ببینید.

اگرچه مدرسه‌ها بازگشایی شدند، مراسم عزاداری انجام شد،‌ و کارگران و کارمندان در غیاب بسته‌های حمایتی ناچار به ادامه رفتن به سر کار هستند، انجام تست که برای حداقل رعایت ایمنی در تمام موارد گفته‌شده ضروری بود، بسیار پایین‌تر از حد توصیه‌شده سازمان بهداشت جهانی رخ می‌دهد.

نمودار زیر، میزان تست روزانه به ازای هر مورد جدید از ۲۵ فروردین تا کنون را نشان می‌دهد. با گرفتن ماوس روی هر نقطه، شمار تست به ازای هر مورد مثبت را در آن روز خاص مشاهده می‌کنید.

همان‌طور که مشخص است، تنها در دوره‌ای کوتاه که همه‌گیری تخفیف یافته بود و شمار موارد ابتلا رو به کاهش بود، شاخص تست‌گیری ایران به ازای هر مورد مثبت به بالای ۱۰ می‌رسد.

به طور خاص، همان‌طور که نمودار زیر نشان می‌دهد، پس از بازگشایی مدارس در ۱۵ شهریور که انجام تست یکی از ضرورت‌ها به حساب می‌آید، شاخص تست به ازای هر مورد مثبت دائماً رو به کاهش بوده و اکنون به تنها ۵ تست به ازای هر مورد مثبت رسیده است.

جمهوری اسلامی تحریم‌ها و بحران اقتصادی را یک عامل عدم انجام تست معرفی می‌کند. با وجود این، سوء مدیریت و بی‌توجهی بخش‌هایی از حکومت به دستورالعمل‌های مربوط به کرونا نیز عامل مهم دیگری است.

سعید نمکی، وزیر بهداشت ۲۹ مهر دراین‌باره گفته بود:

«امروز روزانه ۱۲۰۰ تست را به روزی ۲۵ هزار تست رسانده‌ایم. انجام روزانه ۲۵ هزار تست یعنی روزی ۶,۵ میلیارد تومان هزینه. حال می‌خواهیم این میزان را به ۴۰ هزار تست برسانیم یعنی روزی ۱۰ میلیارد تومان هزینه. حال در حصر اقتصادی و وقتی ۱۰ ماه کارانه پرستاران را عقب هستیم، روزی ۱۰ میلیارد هزینه تست برای من تحریم زده هزینه کمی نیست.»

بنا به آمار وزارت بهداشت، ایران در ۲۴ گذشته ۳۵ هزار تست انجام داده و بیش از ۸ هزار بیمار جدید را به طور قطعی تشخیص داده که نسبت تست به ازای هر مورد مثبت را به ۴,۴ می‌رساند؛ اختلافی بسیار معنادار با بازه مورد اشاره سازمان بهداشت جهانی که ۱۰ تا ۳۰ است.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.