ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عضو کمیته مقابله با کرونا: وضعیت افتضاح است

در حالی‌که در ایران تا پایان روز جمعه محدودیت تردد به‌اجرا گذاشته شد، مینو محرز می‌گوید عملاً همه جا باز است و بستن، تنها راه در شرایط فعلی است. شرایط شهرستان بانه هم از وضعیت قرمز گذشت.

بیماری کرونا در ایران به گسترش نگران‌کننده خود ادامه می‌دهد. مسئولان محدودیت تردد در کشور را تنها چهار روز به‌اجرا گذاشته‌اند اما یک عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا می‌گوید وضعیت چنان «افتصاح» است که تنها مکان‌هایی باید باز باشند که نیازهای اولیه مردم را تأمین می‌کنند. وضعیت در شهر مرزی بانه نیز خطرناک شده است. بیمارستان‌ها پر از بیماران کرونایی است و کمبود دستگاه‌های اکسیژن محسوس است.

کرونا در ایران ـ عکس از روزنامه همشهری

براساس آخرین آمار وزارت بهداشت در روز دوشنبه ۱۲ آبان، در ۲۴ ساعت گذشته رکورد تازه‌ای شکسته شد و ۴۴۰  بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند. این تعداد در یک روز قبل ۴۳۴ نفر بود.  بدین ترتیب مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۳۵ هزار و ۷۳۸ نفر رسید.

همچنین ۸ هزار و ۲۸۹ مورد جدید کووید۱۹ شناسایی شد و مجموع بیماران به  ۶۲۸ هزار و ۷۸۰ نفر رسید.

استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز و استان‌های هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند.

اجرای ممنوعیت‌های رفت و آمدی

از امروز دوشنبه ۱۲ آبان ساعت ۱۲ ظهر تا ساعت ۲۴ جمعه ۱۶ آبان ورود خودروهای شخصی غیر بومی به ۲۵ مرکز استان و خروج خودروهای بومی از این مناطق ممنوع شد.

به‌گفته ایوب شرافتی، جانشین پلیس راه راهور کسانی که این محدودیت را رعایت نکنند ۵۱۰ هزار تومان جریمه خواهند شد.

در این میان اعمال محدودیت در تهران و کرج اعمال نمی‌شود و تردد بین این دو شهر ممکن است.

محسن فرهادی، معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت نیز از مردم، اتحادیه‌ها و اصناف خواست مقررات بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی (فیزیکی) و زدن ماسک رعایت کنند. او در این‌باره گفت:

«قطعی با تمام اصناف و کسبه‌ای که مقررات را رعایت نکنند براساس قانون برخورد می‌شود و این برخورد از تذکر در بار نخست تا بستن و معرفی به دستگاه قضائی در مراحل بعد می‌رسد.»

به‌گفته او هفته گذشته در ۴۳ شهر محدودیت‌های شغلی گروه دو (مشاغلی که فعالیتشان ضروری نیست مثل آرایشگاه‌های مردانه و …) هم اضافه شد و از چهارشنبه آینده محدودیت‌های گروه شغلی دو در ۴۶ شهر دیگر هم افزوده خواهد شد.

قاسم نوده فراهانی رئیس اتاق اصناف نیز اعلام کرد که گشت‌های نظارتی با همکاری وزارت بهداشت، نیروی انتظامی، بسیج، سازمان صمت (صنعت معدن و تعاون) و تعزیرات و اصناف برای نظارت بر رعایت مقررات در اصناف راه‌اندازی شده است.

با این حال، مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا دوشنبه ۱۲ آبان گفت:

«از دوشنبه پیش اعلام شد که همه جا را می‌بندند اما عملاً می‌بینیم همه جا باز است در حالی که بستن، تنها راه در شرایط فعلی است. (...) دیگر از این بدتر؟! فاجعه پیش می‌آید. همین الان هم وضعیت افتضاح است. این همه بستری کرونا، این همه مراجعه و مریض بدحال و این همه گرفتاری داریم. حالا تصور کنید تعطیلات و تجمعات و غیره هم به آن اضافه شود. هرچه سریع‌تر باید تهران را ببندیم. باید این کار انجام شود. تعطیلات هم که می‌شود باید جاده‌ها را ببندند که مردم راه نیفتند بروند مسافرت.»

مینو محرز تأکید کرد که باید رفت و آمد از صبح کم شود، ادارات و مدارس و دانشگاه‌ها بسته شوند، رستوران‌ها و باشگاه‌ها بسته شوند:

«فقط جاهایی باید باز باشند که نیازهای اولیه مردم را تامین می‌کنند، مثل سوپرمارکت‌ها.»

شرایط بانه از وضعیت قرمز گذشت

در همین حال خبرگزاری کار ایران (ایلنا) از شرایط وخیم شهرستان بانه واقع در استان کردستان خبر داده است. محمد شاه‌ویسی، مدیر شبکه بهداشت و درمان بانه با اشاره به این‌که در حال حاضر بیش از ۸۰۰ بیمار در بیمارستان‌های راضی و صلاح‌الدین ایوبی این شهرستان بستری‌اند، گفت:

«در دو هفته اخیر تعداد بیماران کرونایی در شهرستان به‌شدت افزایش یافته و هر دو بیمارستان پر از بیماران کرونایی است.»

به‌گفته شاه‌ویسی با افزایش بیماران مبتلا به ویروس کووید۱۹ در بانه هر دو بیمارستان شهر به دستگاه‌های اکسیژن و ماسک نیاز مبرم دارند.

در بسیاری از موارد همراهان بیمار خود باید هزینه پُرکردن دستگاه‌ها و ماسک‌های مانومتر را پرداخت کنند. این در حالی است که نیمی از مردم قدرت خرید ماسک را ندارند زیرا هر ماسک نانومتر بیش از یک میلیون تومان هزینه دارد و به‌دلیل کمبود دستگاه اکسیژن بیشتر بیماران مبتلا به کووید۱۹ با دست احیا می‌شوند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان بانه می‌گوید حدود ۴۰ نفر از پرسنل کادر درمان بانه به ویروس کووید۱۹ مبتلا شده‌اند و روزی نیست که تعدادی از این کادر بیمار و یا مجبور به مرخصی استعلاجی نشوند.

ابراهیم شوریایی، یک فعال اجتماعی در بانه نیز می‌گوید وضعیت این شهرستان «از قرمز نیز گذشته است» و «بیماران حاد کرونایی در شرایط سختی به‌سر می‌برند».

به‌گفته ابوبکر درویشی، عضو شورای شهر بانه امکانات بهداشتی و درمانی شهر پاسخگوی نیاز بیماران نیست و کرونا و بسته شدن مرزها، مردم را از پای درآورده است:

«مردم کردستان از قبل انقلاب معیشت‌شان به مرز وابسته بود و از این طریق امرار معاش می‌کردند. منطقه‌ای که نه کارخانه و نه کشاورزی دارد چطور مردمانش در فقر زندگی نکنند.»

روز دوشنبه بهمن مرادنیا، استاندار کردستان اعلام کرد کە با توجه به شدت شیوع کووید۱۹ و افزایش مبتلایان و فوتی‌های ناشی از این بیماری علاوە بر تعطیلی دو شهرستان بانە و بیجار، شهرستان‌های سقز، سنندج، کامیاران و مریوان نیز از روز چهارشنبە بە مدت ۱۰ روز تعطیل می‌شوند. استاندار کردستان تاکید کرد کە بخش اداری دستگاه‌های خدمات‌رسان نیز تعطیل خواهند بود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • اکبر دهقانی ناژوانی

    لطفا منتظر ماسک نباشید اگر پیدا نمی شود و یا اگر پول خرید ماسک را ندارید. خودتان برای خود و اعضای خانواده می توانید ماسک درست کنید. حدودا چهار تا شش پارچه را روی هم بگذارید و اطراف آن را بدوزید و با بند از دو طرف به پشت گوش بیندازید ‌یا پشت سر گره بزنید. بزرگی این ماسک چند لایه باید بتواند بینی و دهان را بپوشاند و بعد از سه و یا چهار روز آن را شسته و خشک کرده و دوباره استفاده کنید. این ماسک می تواند تا حدود زیادی جلوی هر نوع ویروس، بخصوص ویروس کرونا را بگیرد. خاصیت دیگر این ماسک این است که می تواند جلوی گرد و خاک را بگیرد و قابل استفاده باشد برای روزهایی که هوای آلوده است. لازم است در این شرایط بحرانی کمی از خودتان مایه بگذارید ماسک درست کردن که کاری ندارد. فقط باید آدم‌ها کمی همت به خرج بدهند. پارچه هم مهم نیست که از چه جنسی باشد. فقط باید تمیز باشد، حتی نو و کهنه بودن آن مشکل ندارد، فقط تمیزی شرط است . زمانی که شما چند تا پارچه را که روی هم می گذارید و به هم می دوزید‌ پارچه ها با روی هم قرار گرفتن سوراخهای همدیگر را می پوشانند‌ و سوراخها مسدود تر می شوند و ویروس و میکروب و گرد و خاک نمی توانند از این سوراخهای تنگ عبور کنند و اگر هم بر فرض عبور کردند خیلی نا چیز عبور می کنند و همین کمک می کند که با این ماسک دست ساز ویروس و گرد و خاک وارد بدن نشوند، البته اگر لایه های پارچه های روی هم قرار گرفته را بیشتر کنید بهتر عمل می کنند. موفق باشید!