ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سازمان ملل: در ۲۱ کشور آزادی عقیده و مذهب نقض می‌شود

احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور آزادی عقیده و مذهب اعلام کرد ایران، عربستان سعودی، امارات، بحرین، چین و یمن در میان این کشورها قرار دارند.

احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور آزادی عقیده و مذهب اعلام کرد که در ۲۱ کشور جهان آزادی عقیده و مذهب نقض می‌شود. ایران و چین در میان این کشورها قرار دارند.

احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور آزادی عقیده و مذهب

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس احمد شهید در گزارش خود هشدار داد چنانچه تبعیض‌های مذهبی در جهان خاتمه نیابند، ممکن است تداوم این تبعیض‌ها همراه با طردشدگی اجتماعی و حملات ناسیونالیستی به هویت و شخصیت دگراندیشان زمینه‌ساز وقوع «جنایت‌های هولناک» شود.

شهید در گزارش خود که در اختیار اعضای شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفت، از همه کشورهای جهان خواست که «همه قوانین ناقض حقوق بشر و آزادی عقیده و مذهب را کنار بگذارند و با وضع قوانینی که تبعیض‌های اجتماعی را از بین می‌برند به اقلیت‌های قومی و مذهبی اجازه دهند به دین و عقیده و آیین خود عمل کنند.

احمد شهید که پیش از این مدتی هم گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران بود اعلام کرد از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۷ میلادی، موارد نقض آزادی عقیده و مذهب در جهان افزایش یافته است.

بر اساس گزارش احمد شهید برخی دولت‌ها با اقداماتی مانند بستن عبادتگاه‌ها و یا با تعقیب و آزاز رهبران اقلیت‌های مذهبی و یا با جلوگیری از برگزاری مراسم و آیین‌های مذهبی آنها، آزادی عقیده و مذهب را نقض می‌کنند.

بر همین اساس در ۲۱ کشور جهان از جمله در ایران، افغانستان، برونئی، مالزی، مالدوی، نیجریه، قطر، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، سومالی و یمن الحاد مجازات اعدام را در پی دارد. احمد شهید در گزارش خود آورده است:

«به نظر می‌رسد که در تقریباً همه کشورهای جهان اقلیت‌های مذهبی با این خطر مواجه‌اند که در مظان اتهام تروریسم قرار گیرند و به اتهام عضویت در یک گروه تروریستی یا فعالیت‌های غیرقانونی بازداشت و تحت پیگرد قضایی قرار گیرند.»

احمد شهید در گزارش خود به اعضای شورای امنیت سازمان ملل به نقض حقوق شهروندی بهاییان در ایران، از جمله محرومیت آنان از تحصیل، یا عدم ارائه خدمات درمانی به آن‌ها و محرومیت از حق سکونت و برخی دیگر از خدمات اجتماعی نیز اشاره کرد.

گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور آزادی عقیده و مذهب همچنین به نقض حقوق اویغورها در چین، شیعیان در نیجریه، مسیحیان در کره شمالی و حقوق اقلیت مسلمان در تایلند اشاره کرد.

بر اساس این گزارش در ۱۷۸ کشور جهان گروه‌های مذهبی می‌بایست به ثبت برسند تا بتوانند به طور قانونی فعالیت کنند و از تسهیلات مالیاتی برخوردار شوند. در حدود ۴۰ درصد این کشورها اما آزادی مذهب و عقیده به بهانه‌ها و با اتهامات مختلف نقض می‌شود. در برخی از موارد حتی تعلق به یک مذهب سبب نقض حقوق شهروندی و سلب تابعیت شده است. شیعیان در بحرین و اقلیت روهینگیا در میانمار با خطر سلب تابعیت مواجه بوده‌اند.

شهید اعلام کرد که سازمان‌ها و نهادهای حقوق بشری در برخی از نقاط جهان گزارش‌هایی درباره قتل‌های دسته‌جمعی و افزایش خشونت‌ها علیه اقلیت‌های مذهبی ارائه داده‌اند. این موارد در مجموع در کشورهایی مانند مالی و مصر و همینطور در هند رو به افزایش است.

پیشرفت‌هایی در زمینه آزادی مذهب و عقیده در سودان، ایرلند، کانادا، یونان و دانمارک و همینطور در بنگلادش از موارد مثبت و امیدبخشی است که احمد شهید در گزارش خود به آن اشاره کرده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کرماشانی

    در گزارش احمد شهید، هیچ اشاره ای به تبعیض ها و ستم سیتماتیک علیه بزرگترین اقلیت مذهبی ایران یعنی اهل تسنن نشده است. این در حالی است که دست کم 10 درصد از جمعیت ایران معادل با 7 میلیون نفر را اهل تسنن تشکیل می دهند که در کردستان، بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، تالش، خراسان و ترکمن صحرا زندگی می کنند و بخش زیادی از افغانستانی های مقیم ایران نیز اهل تسنن هستند. علاوه بر این به دومین دین بزرگ ایران، یعنی یارسان نیز هیچ اشاره ای نشده است. این در حالی است که در چند سال خیر فشار و تبعیض علیه پیروان دین یاری بالا گرفته و مردم یارسان در شرایط نامساعدتری نسبت به گذشته زندگی می کنند. جالب است که احمد شهید در گزارش خود به مردم یارسان در کشور عراق اشاره کرده و از آن ها با نام کاکه ای نام برده، اما به ستم و تبعیض علیه آنها از طرف حکومت مرکزی عراق و حکومت اقلیم کوردستان اشاره ای نکرده است و فقط به کشتار آن ها از طرف داعش بسنده کرده است، این در حالی است که هر دو حکومت عراق و اقلیم کردستان اصلی ترین حقوق مردم یارسان را در آن کشور سلب کرده و حتی اجازۀ داشتن نماینده در پارلمان عراق و پارلمان اقلیم کوردستان را به آن ها نمی دهند و تخریب گورستان ها و قتل های ناگهانی پیروان یارسان در عراق از طرف حکومت های عراق و کوردستان با سکوت مواجه شده است. در مورد ایران احمد شهید باز هم از اقلیت مندایی در خوزستان و ذکری های بلوچستان نامی به میان نیاورده، و بدتر از آن اینکه به وضعیت دراویش که بسیاری از آن ها در زندان به سر می برند هیچ اشاره ای نکرده است، و این در حالی بوده که در گزارش به نام جمعیت آل یاسین که یک گروه کوچک مذهبی هستند اشاره شده است، اما به اقلیت های بزرگ تر و ریشه دار ایران اشاره نشده است.