ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بازداشت یک زن در ارتباط با قتل یک فعال سیاسی ایرانی-کانادایی

با توجه به اینکه مهدی امین از فعالان شناخته شده سیاسی در تورنتو بود، این نگرانی را دامن زد که شاید این قتل سیاسی باشد.

پلیس در کانادا می‌گوید که ارتباطی بین قتل یک فعال ایرانی و کنشگری سیاسی او نیست. پس از قتل مهدی امین در ۲۱ اکتبر، فعالان سیاسی ساکن شهر تورنتو نگران بودند که او توسط عوامل حکومت جمهوری اسلامی به قتل رسیده باشد.

مهدی امین با پرچم شیر و خورشید در شهر تورنتو در کانادا

روز پنجشنبه پنجم نوامبر، پلیس منطقه یورک از توابع کلان‌شهر بزرگ تورنتو اعلام کرد که در رابطه با پرونده قتل محمد مهدی امین صادقیه (مشهور به مهدی امین)، فردی را دستگیر کرده اند. متهم در رابطه با قتل این کنشگر سیاسی ایرانی-کانادایی یک زن است. او به اتهام قتل درجه دو دستگیر شده است.

در بیانیه پلیس، متهم شارمین ان گیسالتا (نام دیگر شارمین سامونت) معرفی شده است؛ او روز پنجشنبه برای تفهیم اتهام به دادگاه رفت و اتهام قتل درجه دو به او تفهیم شد. در بیانیه پلیس آمده که زنی که دستگیر شده ۲۷ سال سن دارد.

قتل درجه دو در قوانین کانادا قتل عمدی است که بدون برنامه‌ریزی اتفاق می‌افتد و مجازات آن معمولا حبس ابد بدون حق استفاده از آزادی مشروط تا ده سال است.

جسد مهدی امین روز ۲۱ اکتبر در منزلش در شمال کلان‌شهر تورنتوی و در منطقه مارکهام پیدا شد. خبر قتل با توجه به اینکه مهدی امین از فعالان شناخته شده پادشاهی‌خواه در تورنتو بود، این نگرانی را دامن زد که شاید این قتل سیاسی باشد. اما مقامات پلیس محلی می‌گویند هیچ ارتباطی میان عقاید و دیدگاه‌های سیاسی مهدی امین و قتل او پیدا نکرده‌اند.

کاوه شهروز، حقوقدان ایرانی-کانادایی که پس از قتل مهدی امین در حساب توییترش و در گفت‌وگو با رسانه‌های کانادایی نسبت به امنیت فعالان سیاسی ابراز نگرانی کرده بود، در توییتر خود نوشت:

«دستگیری در رابطه با قتل مهدی امین انجام شده است. شکر که به نظر نمی‌رسد که ارتباط سیاسی وجود داشته باشد. اگر درست باشد، بدیهی است که این تسکین‌بخش است. اما من یک بار دیگر از مقامات کانادایی می‌خواهم که خطرات مربوط به ما مخالفان را جدی بگیرند.»

خبر قتل مهدی امین برای دوستانش در تورنتو آزاردهنده و نگران کننده بود. مهدی امین از شرکت‌کنندگان تجمعات اعتراضی ایرانیان علیه جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران در کانادا بود.

در بیانیه پلیس جزئیات زیادی نیامده است. مثلا نیامده که متهم به چه دلیل و با چه انگیزه دست به قتل زده است. همچنین نیامده که ارتباط متهم و آقای امین - اگر ارتباطی داشته‌اند - چه بوده است.

با این حال پلیس گفته است که پژوهش‌ها در مورد این قتل همچنان ادامه دارد و از هرکس که اطلاعات بیشتری دارد کمک خواسته است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Nader

    پرستویی دیگر ؟!