ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تلاش فرمانداری رامهرمز برای سرپوش گذاشتن بر خودکشی سریالی نوجوانان

فرماندار ادعا کرد کارگروهی بزای بررسی دلایل خودکشی سریالی نوجوانان محروم تشکیل شده در خفا اما خواهان ساکت کردن رسانه‌ها شد.

فرماندار رامهرمز ادعا کرد که کارگروهی برای بررسی علت‌های خودکشی‌های اخیر نوجوانان این شهر از جمله یک دختر ۱۵ ساله تشکیل شده است. رسانه‌های محلی اما گزارش داده‌اند که تشکیل چنین کارگروهی حقیقت ندارد، بلکه مسئولان محلی با ارسال نامه‌ای از اداره فرهنک و ارشاد اسلامی رامهرمز خواسته‌‌اند رسانه‌ها را درباره خودکشی سریالی نوجوانان وادار به سکوت کند.

سندی که نشان می‌دهد فرمانداری رامهرمز خواستار سانسور خبر مربوط به خودکشی‌ها شده است (عکس: خبرگزاری خورنا)

شامگاه جمعه ۲۲ آبان دختر ۱۵ ساله‌ دیگری در رامهرمز خوزستان خود را حلق‌آویز کرده است. رامهرمز از شهرهای باستانی ایران است که با نام سمنگان نیز شناخته می‌شود. مردم این شهر با ۱۰۰ هزار نفر جمعیت با مشکلات معیشتی و با کمبود آب آشامیدنی مواجه‌اند. در بسیاری از روستاهای استان خوزستان از جمله رامهرمز و رامشیر به دلیل خشکی آب چشمه‌ها و جریان‌های آب زیرزمینی و خشکسالی، آب لوله‌کشی وجود ندارد و آب‌رسانی به این روستاها با تانکر انجام می‌شود. فقر، تبعیض، آموزش ناکافی و اعتیاد والدین به این بحران‌های اجتماعی دامن زده و ممکن است انگیزه زندگی در نوجوانان را تا آن حد کاهش داده باشد که آن‌ها از روی افسردگی و نومیدی به خودکشی روی آورده باشند.

آرش قنبری، فرماندار رامهرمز، عصر دوشنبه ۲۶ آبان در مصاحبه با خبرگزاری دانشجوبان ایران (ایسنا) خودکشی یک دختر ۱۵ ساله در اثر حلق‌آویز را تأیید کرد و از تشکیل یک کارگروه برای بررسی خودکشی سریالی نوجوانان در این شهر خبر داد. فرماندار در مصاحبه ایسنا ادعا کرد:

« در خصوص خودکشی نمی‌توانیم تنها یک عامل را دخیل بدانیم، یک تیم برای بررسی عوامل خودکشی تشکیل شده است و پس از مشخص شدن علت، می‌توانیم در این خصوص تصمیم‌گیری کنیم. بنابراین در این مورد باید کار کارشناسی شده صورت گیرد تا علت مشخص شود.»

فرماندار رامهرمز در بخش دیگری از این مصاحبه تلاش کرد با تقلیل مشکلات اجتماعی به مشکلات خانوادگی، مسئولیت را به فرد برگرداند: یک روش مرسوم. قنبری گفت:

«گفته می‌شود این دانش‌آموز چون دوست خود را از دست داده، خودکشی کرده است. به هر حال حرف و حدیث‌های مختلفی در این خصوص وجود دارد.»

در همان حال اما خبرگزاری محلی خورنا گزارش داد که تشکیل کارگروهی که فرماندار ادعا کرده است حقیقت ندارد. از اول مهر سال جاری پنج نوجوان دیگر در شهرستان رامهرمز خودکشی کرده‌اند. رحیم رستمی، رئیس آموزش و پرورش شهرستان رامهرمز در این باره به خبرنگار خورنا گفت:

«ما در شهرستان رامهرمز حدود ۲۷ هزار دانش‌آموز داریم که طبق برآورد خرداد سال گذشته حدود ۴ هزار نفر از این دانش‌آموزان فاقد موبایل و ابزار حداقلی برای تحصیل مجازی هستند.»

رئیس آموزش و پروش رامهرمز در ادامه سخنانش افزود:

«یکی از خودکشی های اخیر به علت اصرار دانش‌آموز به داشتن موبایل و خودداری والدین و برادران متوفی در تهیه موبایل بوده است.»

آموزش مجازی از  طریق شبکه «شاد»  ادامه تحصیل برای دانش‌آموزان بی‌بضاعت را دشوارتر کرده است. برخی از آنان برای دسترسی به کلاس‌های آنلاین گوشی هوشمند اجاره می‌کنند و برخی دیگر برای دسترسی به اینترنت فرسنگ‌ها راه پرخطر را طی می‌کنند. گزارش‌هایی هم منتشر شده مبنی بر اینکه دانش‌آموزان «مناطق حاشیه‌ای» به سبب عدم دسترسی به گوشی همراه یا تبلت ترک تحصیل می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری محلی خورنا فرمانداری رامهرمز و شبکه بهداشت و درمان شهرستان  از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان خواسته‌اند ترتیبی دهد که خبرهای مربوط به خودکشی‌ها سانسور شود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.