ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کرونا در ایران: «۴ ماه کمک معیشتی به یک‌سوم جامعه»

روحانی می‌گوید دولت در ماه‌های آذر، دی، بهمن و اسفند ماهانه به ازای هر نفر نیازمند ۱۰۰ هزار تومان کمک بلاعوض پرداخت می‌کند. یک نماینده مجلس پرسیده است این پول از کجا تأمین می‌شود.

در حالی‌که شیوع کرونا در ایران بیداد می‌کند و محدودیت‌های جدید شامل تعطیلی دو هفته‌ای در مناطق قرمز اعلام شده است، تعطیلات شروع نشده جاده شمال مملو از مسافر شد. در این میان با تعطیلی بسیاری از مشاغل و فشار اقتصادی بر مردم، حسن روحانی وعده داد که در چهار ماه آینده به یک‌سوم جامعه کمک معیشتی می‌شود. یک نماینده مجلس از دولت پرسیده است این کمک از چه منابعی تأمین می‌شود.

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی در هیأت دولت

براساس آخرین آمار رسمی وزارت بهداشت جمهوری اسلامی که چهارشنبه ۲۸ آبان منتشر شد، در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۴۸۰ بیمار کوویدـ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۴۲ هزار و ۹۴۱ نفر رسید. همچنین ۱۳ هزار و ۴۲۱ بیمار جدید مبتلا به این ویروس در کشور شناسایی شد. بدین ترتیب مجموع بیماران کوویدـ۱۹ در ایران براساس آمار رسمی به ۸۰۱ هزار و ۸۹۴ نفر رسید.

همچنین استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز و استان‌های هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند.

«کمک معیشتی به یک‌سوم جامعه»

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی، چهارشنبه ۲۸ آبان در نشست هیئت دولت با اشاره به فشار اقتصادی ناشی از محدودیت‌های کرونایی به مردم گفت:

«طبق برآورد باید به یک‌سوم جامعه برای چهار ماه آینده بسته کمک معیشتی ارائه کنیم. روز شنبه در ستاد کرونا این موضوع را تصویب می‌کنیم و افرادی که مشمول این کمک می‌شوند در ماه‌های آذر، دی، بهمن و اسفند ماهانه به ازای هر نفر ۱۰۰ هزار تومان کمک بلاعوض دریافت می‌کنند. برای همین خانواده‌ها که حدود ۱۰ میلیون خانواده می‌شوند وام یک میلیونی هم در نظر گرفته‌ایم که مثل وام قبلی پرداخت می‌شود.»

برخی کارشناسان و مسئولان در روزهای اخیر بارها بر لزوم تعطیلی حداقل دو هفته‌ای تهران و شهرهای دیگر که آمار کرونا در آن‌ها بسیار بالا است، تأکید کرده بودند اما دولت در مقابل این خواسته مقاومت کرد و پافشاری‌اش بنا به دلایل اقتصادی ارزیابی شد.

حسن روحانی در ادامه سخنان خود تأکید کرد که وام کمکی «برای همه دریافت‌کنندگان نیست». او گفت:

«تعطیلی‌ها و محدودیت شدید راه حل اصلی مشکل کرونا نیست و صرفاً از طریق تغییر سبک زندگی اجرای پروتکل‌های بهداشتی، رعایت فاصله فیزیکی، عدم رفت‌وآمد خانوادگی و مراسم عزا، شادی، مناسک دینی، مذهبی و ملی مشکل کرونا کمتر می‌شود و اگر مردم این سبک زندگی را تغییر ندهند با تعطیلی تغییر چندانی ایجاد نخواهد شد.»

پس از سخنان روحانی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به ارائه بسته معیشتی ۱۰۰هزار تومانی خواستار اعلام اختیار قانونی و منبع مالی این بسته شد. او گفت:

«ما از اصل این عمل استقبال می‌کنیم و دیروز هم خدمت دولت محترم تذکر دادیم که افرادی که مشاغل‌شان به مشکل برمی‌خورد حتماً باید مورد توجه قرار گیرند، ولی سئوال این است که مبنا و اختیار قانونی برای اقدامات مالی کجاست؟»

قاضی‌زاده هاشمی با بیان این‌که «منابع مالی باید در سقف بودجه و مبتنی بر احکام بودجه باشد و اگر می‌خواهند اصلاحی کنند باید مجوز مجلس را بگیرند»، این اقدام دولت را «محل سئوال» دانست و گفت:

«امیدوارم این‌گونه رفتارها ادامه پیدا نکند زیرا عزیزان پاسخی برای افکار عمومی ندارند.»

دو میلیون واحد صنفی نیازمند حمایت هستند

سعید ممبینی، رئیس اتاق اصناف ایران روز چهارشنبه اعلام کرد که به دلیل اعمال محدودیت‌های جدید کرونایی دو میلیون واحد صنفی نیازمند حمایت هستند.

با آغاز آذرماه مشاغل گروه‌های ۲، ۳ و ۴ مجوز فعالیت در مناطق قرمز را نخواهند داشت. ممبینی گفت:

«بسیاری از واحدهای صنفی با درآمد روزانه، هزینه‌های خود را تأمین می‌کنند که با توجه به تعطیلی دو هفته‌ای مناطق قرمز و احتمال ادامه آن، توان پرداخت تعهدات مالی خود را نخواهند داشت.»

به‌گفته رئیس اتاق اصناف ایران، واحدهای صنفی به دلیل این‌که از تعطیلی مراکز خود در هفته‌های پیش رو مطلع نبودند و اقدام به خرید کالای مورد نیاز خود با چک کرده‌اند، با توجه به تعطیل نبودن بانک‌ها صاحبان چک می‌توانند نسبت به وصول آن اقدام کنند. با این حال در شرایط کنونی به‌رغم باز بودن بانک‌ها برای بسیاری از افراد چک‌های برگشتی آمده است.

شیوع کرونا به‌عنوان مثال رکود در بخش ساخت‌وساز و بیکاری کارگران ساختمانی را که از ابتدای سال جاری شتاب گرفته بود، افزایش داده است. کارگران بیکار نمی‌توانند کاری بیابند و شمار بیشتری از کارگران ساختمانی شاغل نیز بیکار شده‌اند.

هفته گذشته هادی ساداتی، نایب‌رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی اعلام کرد که کرونا ۷۰ درصد کارگران ساختمانی را بیکار کرده است. هادی ساداتی با اشاره به این که بسیاری از کارگران ساختمانی بیمه نیستند، گفت:

«مشکل اساسی این است که کارگری که بیمه ندارد بیمه بیکاری هم به او تعلق نمی‌گیرد.»

علیرضا زالی، فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در تهران روز چهارشنبه تأکید کرد که کنترل ویروس کرونا نیازمند تعطیلی سراسری و رسیدن به گفتمان واحد و مشترک تمامی دستگاه‌هاست. او شاخص تهران را به لحاظ شیوع کرونا قرمز توصیف کرد و میزان آلودگی و نقاط داغ کرونا را بیشتر مربوط به نقاط محروم، کم‌برخوردار و حاشیه تهران دانست.

انبوه مسافران شمال

با آغاز مرحله سوم اوج‌گیری کرونا در ایران و افزایش قدرت انتقال آن به ۱۰ برابر، ستاد ملی مقابله با کرونا محدودیت‌های جدیدی را برای آغاز آذرماه (شنبه) اعلام کرده است که شامل تعطیلی دو هفته‌ای در مناطق قرمز و اعمال محدودیت در شهرهای نارنجی و زرد می‌شود.

با این حال، روز چهارشنبه خبرگزاری برنا به‌نقل از یک منبع آگاه پلیس از لغو محدودیت ورود و خروج به مراکز استان‌ها به علت شیوع ویروس کرونا که قرار بود از ساعت ۱۰ صبح روز چهارشنبه در سراسر کشور اجرا شود، خبر داد.

روز چهارشنبه پلیس راه فرماندهی انتظامی مازندران اعلام کرد هنوز تعطیلات دو هفته‌ای آغاز نشده ترافیک در محورهای این استان پرحجم است و شمار زیادی از مسافران در شبانه‌روز گذشته از مبادی ورودی وارد استان شده‌اند.

قرار بود از ساعت ۱۰ صبح چهارشنبه ورود پلاک‌های غیربومی به مرکز استان مازندران ممنوع و محدودیت خروج برای پلاک‌های بومی نیز در دستور کار قرار گیرد که بر اساس اعلام فرماندهی راهور، این محدودیت لغو شد. گفته شده که این طرح از روز شنبه یکم آذر اجرایی می‌شود.

مسعود مردانی، متخصص عفونی و عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا در آستانه آغاز محدودیت‌های جدید کرونا از چنین وضعیتی انتقاد کرد و گفت:

«مردم باز هم در سفر به شمال حماسه آفریدند! تصور نمی‌کردیم مردم تا این اندازه برای رفتن به سفر قبل از آغاز محدودیت‌ها برنامه‌ریزی داشته باشند.»

مردانی اظهار امیدواری کرد که محدودیت‌های جدید که از شنبه آغاز می‌شود با جدیت بیشتری اجرا شود.

حمیدرضا دهنوی، رئیس پلیس راهور خراسان رضوی نیز روز چهارشنبه اعلام کرد که ممنوعیت ورود و خروج از شهرستان‌ها به مشهد از ساعت ۱۰ صبح چهارشنبه لغو شده است و محدودیت‌ها از شنبه آغاز می‌شود.

دهنوی دلیل لغو ممنوعیت ورود به مشهد را «پیشگیری از بروز ترافیک‌های سنگین در مبادی ابتدایی» عنوان کرد.

این در حالی است که امیر طالبی رئیس پلیس راهور گیلان گفته است که از ساعت ۱۰ صبح امروز، چهارشنبه ۲۸ آبان ورود پلاک‌های غیربومی گیلان به شهرهای رشت و رودبار که در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند، ممنوع است، همچنین خروج خودروهای پلاک بومی رشت نیز از این شهر ممنوع خواهد بود.

طالبی گفت از روز شنبه محدودیت‌های ترددی با شدت بیشتر اعمال می‌شود.

مرگ‌های چهار رقمی

حسین کرمانپور، پزشک اورژانس پیک کنونی را بدترین پیک کرونا دانست و هشدار داد که در صورت عدم رعایت پروتکل‌ها، ممکن است در آذر و دی‌ماه سال جاری میزان جان‌باختگان ناشی از کرونا به ارقام چهار رقمی هم برسد.

کرمانپور گفت:

«از تیرماه هم اعلام کرده بودیم که در پاییز بدترین پیک را خوهیم داشت و فاجعه خواهد بود که اکنون این فاجعه را می‌بینیم.»

آخرین وضعیت شهرهای خوزستان

روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز از دسته‌بندی جدید وضعیت رنگ‌بندی شهرهای این استان خبر داد و گفت در استان خوزستان تنها اهواز در وضعیت قرمز بسیار پرخطر کرونا قرار دارد.

براین اساس شهرهای مسجدسلیمان، آغاجاری، بهبهان، آبادان، رامهرمز، امیدیه، شوشتر، دزفول، اندیمشک، خرمشهر، رامشیر، باغملک، شادگان، ایذه و لالی در وضعیت نارنجی پرخطر قرار گرفته‌اند و بندر ماهشهر، حمیدیه، هفتکل، شوش، هویزه، دشت آزادگان، باوی، اندیکا، کارون، گتوند و هندیجان نیز در وضعیت زرد (متوسط) قرار دارند.

پیش از این، محدودیت‌های قبلی در شهرهای اهواز، کارون، مسجدسلیمان، بهبهان، امیدیه، دزفول، شوشتر، رامهرمز، باوی و آبادان اعمال شده بود.

بدین ترتیب محدودیت‌های جدید از روز شنبه تنها در اهواز اجرا خواهد شد.

وضعیت قرمز در ۳۱ شهرستان فارس

عبدالرسول همتی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز روز چهارشنبه با استناد به آمار تعداد بیماران، شمار افراد بستری و تحت مراقبت ویژه در فارس، وضعیت ۳۱ شهرستان در این استان را قرمز دانست. چهار شهرستان در وضعیت هشدار و یک شهرستان نیز در وضعیت احتیاط قرار دارند.

به‌گفته همتی این استان در روزهای گذشته شاهد افزایش تعداد مبتلایان، بستری‌شدگان و همچنین مرگ‌ومیر بود.

مرگ ۲۰۸۱ بیمار مبتلا به کرونا در البرز

محمد فتحی رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز اعلام کرد که در ۲۴ ساعت گذشته ۱۲ بیمار کوویدـ۱۹ جان خود را در این استان از دست داده‌اند و مجموع جان‌باختگان این بیماری در استان البرز به ۲۰۸۱ نفر رسیده است.

همچنین از دیروز تا امروز ۲۸ آبان‌ماه، ۱۰۴ بیمار با علائم کوویدـ۱۹ در مراکز درمانی استان بستری شده‌اند.

مجموع کل موارد بستری از ابتدای شیوع کرونا تا به امروز در استان البرز ۲۴ هزار و ۸۷۹ نفر است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • طرح کمک هزینه معیشتی 4 ماهه دولت موثر نیست/ با ماهی 100 هزار تومان نمی توان میلیونها نفر را در خانه نگاه داشت

    طرح کمک هزینه معیشتی 4 ماهه دولت موثر نیست/ با ماهی 100 هزار تومان نمی توان میلیونها نفر را در خانه نگاه داشت ▪️اردوی کار: حسن روحانی در جلسه امروز هیئت دولت در باره جزئیات طرح جلوگیری از کرونا از اول آذر با اشاره به «بسته کمک معیشتی» گفته که دولت قصد دارد به حدود یک سوم جامعه برای چهار ماه یک بسته کمک معیشتی به ازای هر نفر ۱۰۰ هزار تومان بدهد. او دادن یک وام یک میلیون تومانی را هم مطرح کرد. ▪️اما از هم اکنون روشن است که این بسته معیشتی نمی تواند مردم را در خانه نگاه دارد. اول این که مبلغ صد هزار تومان کمتر از آن است که ضروری ترین مخارج مردم را پوشش دهد. مثلا فقط قبض برق و آب و کرایه خانه مردم هر ماه چندین برابر این مبلغ را می بلعد. اگر قرار باشد برای جلوگیری از شیوع کرونا مردم واقعا در خانه بمانند، مبلغ کمک معیشتی باید چند برابر شود و حداقل دولت پرداخت هزینه های آب و برق و گاز و کرایه خانه را در ماههای خانه نشینی برعهده بگیرد. ▪️دوم این که رقم یک سوم جمعیت را دولت از کجا آورده است؟ همین مجلس در طرحی که برای توزیع کوپنی مواد غذایی اساسی مطرح کرد و به خاطر مخالفت دولت و شورای نگهبان شکست خورد، بسته کمک معیشتی برای دو سوم جامعه را مطرح کرده بود. روحانی و دولتش بر چه اساسی کمک معیشتی به یک سوم جامعه را آورده اند؟ ▪️سوم این که، اکثریت بزرگی که در طرح دولت هیچ حمایتی دریافت نمی کند بر چه اساسی و چرا باید در خانه بماند؟ وقتی سفره ها خالی است و آه در بساط مردم نمانده نمی توان جلوی سیل جمعیت نیازمند را گرفت و انتظار داشت برای تامین نان شب تلاش نکند. در شرایطی که میلیونها نفر به خاطر نان مجبورند از جان هزینه کنند و از طرف دولت به حال خود رها شده اند، ناموثر ماندن طرح جدید ضد کرونایی دولت انتظاری غیر واقعی نیست. ▪️چهارم این که، اکثریت بزرگ مردم ایران به حق و به شکلی کاملا تجربی اعتماد خود را به حاکمیت و همه بخش های آن از دست داده اند. بلایی که بر سر کارگران بیکار شده کرونایی آورده اند گویاست. هنوز بعد از 8 ماه علیرغم وعده های رنگارنگ اکثریت این بیکاران هیچ کمک معیشتی دریافت نکرده اند. بسیاری از وعده های دریافت وام کم بهره نیز با سدی از موانع برای اکثریت بزرگ نیازمندان این وام ها روبرو شده و عملا پرداخت نشد.

  • سیاستهای جمهوری اسلامی کرونا را به فاجعه انسانی تبدیل کرده

    سیاستهای جمهوری اسلامی کرونا را به فاجعه انسانی تبدیل کرده ["سخن روز" - حزب کمونیست ایران] متأسفانه میزان تلفات بیماری کرونا در ایران اینک پس از نزدیک به یک سال بر اثر بی کفایتی، فساد و دزدی و دروغگویی مقامات ریز و درشت رژیم جمهوری اسلامی از یک‌ سو و تبلیغات فریبکارانه و ارتجاعی در گردهمائی ها و انجام مراسم های خرافی مذهبی از سوی دیگر، روز به روز و به شکل سرسام آوری رکورد می‌شکند. در این رابطه روزنامه همشهری یک ماه قبل و زمانی که رژیم هنوز میزان مرگ و میر روزانه را حدود سیصد نفر اعلام می کرد، در مطلبی تحت عنوان "صدر نشینی ایران در جدول مرگ و میر در جهان، از قول پایگاه اطلاع رسانی جهانی "ورڵدومترز" نوشت: ایران با آمار ۳۳۷ جانباخته در روز درصدر جدول جهانی مرگ و میر ناشی از کووید – ۱۹ قرار گرفته است. اینک که مطابق آمار رژیم که معمولاً چهار برابر کمتر از میزان واقعی نیز ارائه می شود، میزان ابتلا به بالای ده هزار نفر و مرگ و میر این بیماری به بالای ۵۰۰ نفر در روز نیز رسیده است و بنا به هشدار وزارت بهداشت رژیم، اگر به همین منوال پیش رود ممکن است به هزار نفر در روز نیز برسد، می‌توان گفت کرونا تحت حاکمیت جمهوری اسلامی به معنای واقعی به یک فاجعه انسانی تبدیل شده است. در چنین شرایطی روز یک شنبه ستاد به اصطلاح "مقابله ملی با ویروس کرونا" در جلسه خود به ریاست حسن روحانی تصمیمات متناقضی تحت عنوان "طرح جامع محدودیتهای مقابله با کرونا "را اعلام کرده است. این طرح قرار است از روز شنبه اول آذر ماه به اجرا در آید. علی خامنه ای نیز که تاکنون سعی داشته مسئولیت این اوضاع را تنها به گردن دولت روحانی بیاندازد و خود و بقیه مراکز قدرت در حاکمیت از جمله دستگاههای متعدد روحانیت و سپاه پاسداران را مبرا کند، اینک اوضاع رژیم را وخیم می‌بیند اعلام کرده که مصوبات این ستاد همانند مصوبات "شورای عالی امنیت ملی"از اهمیت برخوردار است. اما همه می‌دانند که رژیم در موقعیتی نیست بتواند اقدامات جدی در این زمینه به عمل آورد. ابعاد طرحی که دولت روحانی آنرا "طرح جامع محدودیت‌های رفت و آمد "نام نهاده هنوز برای خودش نیز روشن نیست. به همین دلیل او در آن جلسه اظهار داشت که قرار است تا روز چهار شنبه (امروز) جزئیات آن روشن شود و برای شهروندان تشریح گردد و از روز شنبه اول آذر به اجرا درآید. واضح است طرح بی پایه دولت در ایجاد محدودیتهای رفت و آمد بدون تأمین امکانات زیستی و رفاهی لازم برای مردم بیشتر حالت فرمال دارد و برای نمایش انجام کاری و باری بهر جهت است. آنگونه که سخنگوی "ستاد ملی مقابله با کرونا"اظهار داشته‌ زمان اجرای تعطیلی ها در تهران و ۱۵۰ شهر و کلانشهر که همگی در حالت قرمز قرار دارند حداقل دو هفته خواهد بود. طرح مزبور در رابطه با تأمین معیشت و نیازهای بهداشتی برای اکثریت مردم در مقابله با کرونا سکوت اختیار کرده زیرا از برآورد آن عاجز و ناتوان است. به همین دلیل طرحهای قبلی نیز که به اجرا درآمده اند، نتیجه‌ای نداشته است. هاشمی رئیس شورای شهر تهران اعلام نمود که طرح کاهش ساعات فعالیت اصناف و سیستم حمل و نقل عمومی که روز شنبه گذشته در تهران به اجرا در آمد نتیجه‌ای نداشت و تنها موجب افزایش ازدحام بیشتر و تشدید کرونا شد. روحانی در بخش دیگری از سخنانش برای خالی نبودن عریضه گفت که برای اعتبارات مالی هم از سازمان برنامه و بودجه خواسته است تا در اجرای این طرح اعتبارات مورد نیاز وزارت بهداشت و درمان و دیگر دستگاههای مسئول را به فوریت تأمین کند. در این رابطه نیز با توجه به بحران و ورشکستگی اقتصادی دولت، روحانی چک بی محل کشیده زیرا دست دولت در این زمینه نیز باز نیست. علاوه برآن اگر هم پولی در میان باشد قبل از آنکه صرف بهبود خدمات پزشکی گردد، از طرف مسئولین و مقامات دزد حکومت اسلامی بالا کشیده خواهد شد. کما اینکه یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اذعان نمود که در نه ماه گذشته تنها نصف صد میلیارد یورویی که قرار بود به امر مقابله با کرونا اختصاص داده شود در اختیار وزارت بهداشت و درمان قرار گرفته است. رحمانی فضلی وزیر کشور و فرمانده "قرارگاه عملیاتی ستاد مبارزه با کرونا"روز دوشنبه ۲۶ آبان در جلسه این ستاد در کمال بی‌شرمی خطاب به فرمانداران گفت : "همه چیز داریم. جریمه داریم پلمپ داریم، پرونده ها در قوۀ قضائیه است، ظرفیت قانون مدیریت بحران داریم، شورای تأمین استان داریم، استاندارها هم هستند. بیش از این چه می خواهید؟. پس من به شما می‌گویم هیچ کمبودی نداریم. اشکال در اِعمال و ضعف فهم قانون و مقررات است". البته سخنان رحمانی فضلی در این مورد درست است. آنها از دم و دستگاه سرکوب چیزی کم ندارند و از این لحاظ همه چیز دارند. اما آنچه این حاکمیت شیاد ندارد صلاحیت اداره جامعه است. فضلی در ادامه به آمارسازیهای دروغین تلفات و مخفی کاری رژیم نیز اعتراف نمود که از نظر او توسط جناح رقیب دولت صورت می‌گیرد و موجب گمراهی وزارت بهداشت و درمان می شود. این هم درست است که مافیای قدرت در جمهوری اسلامی از ترس اعتراض توده های مردم ایران همه چیز و از جمله و بیماری را نیز امنیتی می دانند زیرا می‌دانند بر چه دریایی از خشم و نفرت مردم به حاکمیت شان ادامه می دهند. مردم ایران به خوبی ماهیت و شگردهای رژیم اسلامی را می‌شناسد. آنان انتظاری از این حاکمیت ضد انسانی برای بهبود شرایط زندگی ندارند. بنابراین در چنین شرایطی مردم ایران برای دوری جستن از ابتلا به بیماری کرونا نیز باید به قدرت و توان خود متکی باشند. اینک مسأله کرونا در ایران نیز به یکی دیگر از میدانهای رسوایی رژیم جمهوری اسلامی تبدیل شده است. 18.11.2020

  • M.I.ARM@P.G.U.M.E.N.R.S

    تو خودت چرا پا نمی شوی بروی روسیه کشوره حضرت زور تا پوتین بهت حقیقت رو بگه مایک پمپئوی عزیز !؟!