ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بانک مرکزی ارز نداد، لبنیات گران شد

دولت ارز مورد نیاز برای واردات نهاده‌های دامی را تأمین نکرد و در مقابل ستاد تنظیم بازار مجوز گرانی دوباره شیر و فرآورده‌های لبنی را صادر کرد. هر یک کیلوگرم شیر ۴۰ درصد و دیگر محصولات لبنی ۲۰ تا ۳۶ درصد گران‌تر خواهد شد.

هزینه ناتوانی دولت در تأمین ارز ترجیحی نهاده‌های دامی ارزان قیمت را مصرف‌کنندگان لبنیات می‌پردازند. قیمت هر یک کیلوگرم شیرخام ۴۰ درصد افزایش یافت. فرآورده‌های لبنی نیز ۲۰ تا ۳۶ درصد گران‌تر شد.

ستاد تنظیم بازار مجوز افزایش ۴۰ درصدی نرخ شیرخام را صادر کرد. گرانی دوباره موجب کاهش بیشتر سرانه مصرف شیر و لبنیات خواهد شد.

محمدرضا بنی‌طبا، سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی چهارشنبه ۲۸ آبان خبر افزایش قیمت شیر خام و فرآورده‌های لبنی را تائید کرد و گفت در جلسه‌ای با حضور نمایندگان تشکل‌های صنایع لبنی و مسئولان مربوطه در ستاد تنظیم بازار نرخ جدید محصولات لبنی تعیین شد.

براساس اظهارات او ستاد تنظیم بازار قیمت هر یک کیلوگرم شیر خام را ۴ هزار و ۱۵۰ تومان تعیین کرده که نشانگر افزایش ۱۲۵۰ تومانی قیمت این کالا است. ستاد تنظیم بازار قیمت شیرخام برای سال‌ جاری را دو هزار و ۹۰۰ تومان تا سه هزار و ۱۰۰ تومان، نسبت به میزان چربی آن اعلام کرده بود.

با افزایش قیمت شیرخام، قیمت فرآورده‌های لبنی نیز افزایش یافته است. بر این اساس قیمت هر دبه ماست پرچرب ۲,۵ کیلوگرمی ۵۱۰۰ تومان گرانتر و ۲۴ هزار تومان تعیین شده است. هر یک بطری شیر پرچرب هم  با دو هزار تومان افزایش، ۸۵۰۰ تومان نرخ‌گذاری شده است.

قیمت جدید محصولات لبنی

ستاد تنظیم بازار تیر امسال نیز مجوز افزایش قیمت شیر و فرآورده‌های لبنی را صادر کرده بود. نرخ شیر در سه سال گذشته ۲,۲ برابر افزایش یافته و از ۱۴۴۰ تومان به ۳۱۰۰ تومان رسیده است. تنها در سال ۱۳۹۷ ستاد تنظیم بازار دو مرتبه مجوز گرانی این کالا را صادر کرد. تابستان امسال نیز باردیگر محصولات لبنی مجوز افزایش قیمت را از ستاد تنظیم بازار گرفتند.

افزایش پی‌درپی قیمت محصولات لبنی در سال‌های گذشته سرانه مصرف این گروه از مواد غذایی را کاهش داده است. اگرچه آمار دقیقی از سرانه مصرف شیر و لبنیات منتشر نمی‌شود اما جلال‌الدین میرزای رزاز، رئیس انجمن تغذیه ایران در شهریور سرانه مصرف شیر و مواد لبنی را ۶۰ تا ۷۵ کیلوگرم اعلام کرد.

تولیدکنندگان افزایش قیمت نهاده‌های دامی را علت اصلی گرانی دوباره لبنیات عنوان کرده‌اند. به گفته آنان قیمت نهاده‌های دامی مورد استفاده دامداران سه تا پنج برابر افزایش یافته است. عدم تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات نهاده‌های دامی، از جمله ذرت، سویا و جو از سوی بانک مرکزی سبب گرانی این گروه کالاهای مورد استفاده دامداران شده است.

ستاد تنظیم بازار در شرایطی با افزایش قیمت دوباره لبنیات موافقت کرده که به استناد گزارش نهادهای حکومتی سرانه مصرف خانوار کاهش یافته و اقشار کم‌درآمد مصرف پروتئین را به حداقل رسانده‌اند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کارنامه

    بخش مهمی از گرانفروشی ها توجیه اقتصادی ندارد و حاصل همکاری جانیان حکومتی و مافیایا های داخلی است. قیمت دلار حتی در این شرایط نبایست بالای ده هزار تومان باشد، هر چند حکومت عامدا دارد با غرب-اسرائیل ستیزی موجب تدام تحریم میشود، اما اوج جنایت اقتصادی و خیانت حکومتها و مافیایی ها فرصت طلبان بخش شبه خصوصی و ضد مردمی نماین شده است در شکستن جو روانی گرانی ارز و خودرو و دیدیم حکومت و مافیاها چگونه ترمز زدند بر این روند و اجازه نمیدهند کالاهای اساسی و خوراکی و دارویی ارزان شوند! صدارت میوه و سبزی و صیفی جات مثل پیاز و سیب زمینی و گوجه فرنگی علی زغم نیاز داخلی برگهای ننگین دیگری بر کارنامه ضد بشری ج.ا. افزوده