ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نیروهای ویژه استرالیایی غیرنظامیان افغانستانی را کشته‌اند

رئیس نیروهای دفاعی استرالیا نتیجه تحقیقات درباره جنایت‌های گروهی از نظامیان این کشور در افغانستان را تأیید کرد.

رئیس نیروهای دفاعی استرالیا نتیجه تحقیقات درباره جنایت‌های گروهی از نظامیان این کشور در افغانستان را تأیید کرد. نخست‌وزیر استرالیا در یک گفت‌وگوی تلفنی با رئیس جمهوری افغانستان خاطرنشان کرد که عدالت برقرار می‌شود. اما هیچ تضمینی وجود ندارد. ۴۲۳ نفر در این پرونده شهادت داده‌اند اما دادگاه شهادت آن‌ها را نپذیرفته است.

کشاورزان و دامداران افغانستانی در معرض جنایت‌های جنگی (شاتراستاک)

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ژنرال آنگس کمپبل، رئیس نیروهای دفاعی استرالیا پنجشنبه ۱۹ نوامبر / ۲۹ آبان در یک نشست خبری اعلام کرد نیروهای ویژه استرالیا در جنگ افغانستان در فاصله بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۶، ۳۹ غیر نظامی که شامل کشاورزان، زندانیان و دیگر غیرنظامیان افغانستانی می‌شدند را به قتل رسانده‌اند. کمپبل گفت:

«اعضای جدید گشت‌ استرالیا در فرآیند تأسف‌آوری که به آن "خونریزی" می‌گفتند، مجبور می‌شدند برای آنکه اولین کشتار خود در جنگ را ثبت کنند، به یک زندانی تیراندازی کنند.»

به گفته رئیس نیروهای دفاعی استرالیا هیچ یک از این قتل‌ها در میدان نبرد اتفاق نیفتاده است. برخی از قربانیان نیز نوجوانان بودند.

برخی از کسانی که در این جنایت‌ها نقش داشتند هنوز عضو نیروهای ویژه استرالیا هستند و برخی دیگر به خدمت خود پایان داده‌اند. نیروهای دفاعی استرالیا پیشنهاد داد که پلیس فدرال استرالیا (AFP) درباره ۱۹ نفر از اعضای نیروی ویژه آن کشور در ارتباط با ۳۶ مورد جرایم جنگی از جمله قتل و رفتار بی‌رحمانه با غیرنظامیان افغانستان در بین سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۳ تحقیق کند. در مجموع ۲۵ نفر از نیروهای ویژه استرالیا در این قتل‌ها مشارکت داشتند.

مارس ۲۰۱۶ نیروی دفاعی استرالیا تحقیقاتی را زیر نظر ژنرال پل بریتون درباره تخلفات نیروهای ویژه آن کشور در جنگ افغانستان در سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۶ آغاز کرد. بازرسان نیروی دفاعی استرالیا در گزارش خود به این نتیجه رسیده‌اند که یک گروه کوچک اما بانفوذ از سربازان نیروهای ویژه با زیر پا گذاشتن قوانین، آگاهانه برای ترویج «فرهنگ خونریزی» دست به این جنایت‌ها زده است. اطلاعات موثق نشان می‌دهد این گروه از نظامیان استرالیایی، تسلیحات یا بی‌سیم‌هایی را بر روی بدن اجساد غیرنظامیان افغانستانی قرار می‌دادند تا با این صحنه‌سازی‌ها وانمود کنند که قربانی آن‌ها در حین عملیات نظامی کشته شده است.  

اعضای نیروهای ویژه استرالیا در آن کشور به خوشنامی شهرت دارند. به همین سبب نتیجه تحقیقات در استرالیا بسیار پربازتاب بود.

گفت‌وگوی تلفنی غنی و موریسن

ارگ ریاست جمهوری افغانستان با انتشار پیام‌هایی در توییتر اعلام کرد که محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان و اسکات موریسن، نخست‌وزیر استرالیا چند ساعت قبل از انتشار این گزارش با یکدیگر تلفنی صحبت کردند.

بر اساس اطلاعیه ارگ، نخست‌وزیر استرالیا ضمن ابراز تأسف به خاطر ارتکاب جرایم جنگی از طرف نظامیان آن کشور در افغانستان اطیمنان داد که این موضوع بررسی و عدالت تأمین می‌شود.

وزیر خارجه استرالیا نیز با ارسال نامه‌ای به وزارت خارجه جمهوری افغانستان از سوءرفتار سربازان استرالیایی پوزش خواست.

در زمانی که قتل‌ غیرنظامیان توسط گروهی از نظامیان استرالیایی اتفاق افتاد، ژنرال آنگس کمپبل رئیس نیروهای دفاعی فرماندهی ارتش استرالیا در خاورمیانه را به عهده داشت. این جنایت‌ها را نخستین بار برخی سربازان در گفت‌وگو با روزنامه‌نگاران محلی افشا کردند. کارشناسان ابتدا به این گزارش‌ها توجهی نداشتند تا اینکه به تدریج شواهدی از قتل‌ها به دست آمد.

دولت استرالیا متعهد شده است به بازماندگان قربانیان غرامت جنگی بپردازد.

هیچ ضمانتی وجود ندارد که دادگاه نظامیان استرالیایی را که مرتکب این قتل‌ها شدند بتواند محکوم کند. ۴۲۳ نفر در این پرونده شهادت داده‌اند اما دادگاه شهادت آن‌ها را نپذیرفته است. این احتمال که نظامیان هم علیه هم‌قطاران خود شهادت دهند بسیار اندک است. علاوه بر این دیده‌بان حقوق بشر هشدار داده است که ممکن است برخی جریان‌های سیاسی مانع از ادامه تحقیقات شوند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.