ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کشتار مینک‌ها در دانمارک: وزیر کشاورزی استعفا کرد

اعتراض‌ها در دانمارک بر غیرقانونی‌بودن دستور دولت و نارضایتی پرورش‌دهنده‌ها و هزینه مالی کشتار مینک‌ها متمرکز بود. اما پرسش اصلی باید این باشد: چرا اصلاً مزرعه‌های پرورش مینک وجود دارند؟

به دلیل انتقال ویروس جهش‌یافته کرونا از مینک‌ها به انسان، وزیر کشاورزی دانمارک دستور کشتار تمام مینک‌های پرورشی این کشور را صادر کرد. کشتار ۱۵ تا ۱۷ میلیون مینک با اعتراض مواجه شد و موگنس ینسن در نتیجه این اعتراض‌ها،‌ کناره‌گیری کرد.

یک کامیون در حال تخلیه‌کردن مینک‌های کشته شده در یک گودال،‌هولتسبرو، دانمارک، ۹ نوامبر ــ عکس: Morten Stricker / Ritzau Scanpix / AFP / Denmark OUT

موگنس ینسن، وزیر کشاورزی دانمارک چهارشنبه ۱۸ نوامبر در پستی توئیتری اعلام کرد که از مقام خود استعفا می‌دهد:

«امروز به نخست‌وزیر اطلاع دادم که می‌خواهم از دولت کناره بگیرم. می‌توانم بگویم که حمایت ضروری از من در میان حزب‌های پارلمان وجود ندارد.»

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

مینک حیوانی از خانواده راسوها است که برای خز آن پرورش داده می‌شود. دانمارک بزرگ‌ترین پرورش‌دهنده مینک در سرتاسر دنیا است.

هرچند زیست‌بوم اصلی مینک آمریکای شمالی است، کشورهای اروپایی این حیوان را برای پرورش وارد کرده اند.

ویروس کرونا می‌تواند از مینک‌ها به انسان منتقل شود. جهش در ویروس بر اثر ابتلای مینک به آن و سپس انتقال‌اش به انسان، می‌تواند واکسن بالقوه کرونا را بی‌اثر کند.

مته فردریکسن، نخست‌وزیر دانمارک ۴ نوامبر ارتش و پلیس و سرویس اضطراری ملی را برای کشتار تمام ۱۵ تا ۱۷ میلیون مینک پرورشی در این کشور بسیج کرد.

این تصمیم با مخالفت‌های زیادی روبه‌رو شد؛ از جمله از سوی حزب‌های چپ‌گرا و مرکزگرایی که دولت سوسیال‌دموکرات دانمارک را در ائتلاف پارلمانی حمایت می‌کنند. حزب‌های راست‌گرا و لیبرال در اپوزیسیون اما به شدت مخالفت کردند.

تصمیم وزیر کشاورزی از سوی پارلمان «غیرقانونی» تلقی شد چرا که در پارلمان به بحث گذاشته نشده بود.

با این حال، پارلمان دانمارک از توقف پرورش مینک تا ۳۱ دسامبر موافقت کرده است.

دانمارک اعلام کرده که پرورش مینک به طور کلی تعطیل خواهد شد. این تعطیلی اما به معنای ممنوعیت پرورش مینک نیست.

هرچند هزینه‌های بالای کشتار مینک‌ها و نارضایتی پرورش‌دهندگان آن علت اصلی مخالفت‌ها و اعتراض‌ها بود، بسیاری نیز اساساً‌ به خود پرورش مینک برای تولید خز معترض بودند.

مارگارت رنکل، از اعضای موقوفه ملی علوم انسانی آمریکا نیز در مقاله‌ای برای نیویورک‌تایمز چنین نوشت:

«این داستان دردناک یک قتل عام انبوه و گورهای دسته‌جمعی است. اعتراض‌ها در دانمارک، بزرگ‌ترین پرورش‌دهنده مینک، بر چارچوب قانونی متزلزل دستور دولت و هزینه مخرب مالی آن برای پرورش‌دهنده‌ها متمرکز بود. اما پرسش واقعی این است که چرا چنین مزرعه‌هایی برای پرورش مینک اساساً‌ وجود دارند... ما برای دهه‌ها می‌دانستیم که چه اتفاقی می‌افتد اگر با تخریب محیط زندگی حیوانات وحشی و مداخله در زیست‌بوم‌ آنها و نگهداری‌شان در قفس و... روی این حیوانات فشار بیاوریم... ایدز، ابولا، بیماری لایم، طاعون خیارکی، سیاه‌زخم ــ همه این‌ها عوامل بیماری‌زا در حیوانات بودند که اکنون انسان‌ها را مبتلا می‌کنند»

فریس جبر، نویسنده دیگر نیویورک‌تایمز نیز درباره انتقال بیماری‌ها از انسان به حیوان می‌نویسد:

«وقتی بیماری‌ها از حیوانات به انسان‌ها و برعکس منتقل می‌شوند، عموماً به این دلیل است که ما زیست‌بوم مشترک با آنها را به شیوه‌هایی تغییر داده ایم که امکان انتقال را مهیا می‌کند».

دکتر یوانا سوابه، مدیر ارشد روابط عمومی «جامعه بین‌المللی بشردوستی / اروپا» در این باره به روزنامه بریتانیایی گاردین گفت که بسته شدن سرتاسری پرورش مینک در دانمارک به دلیل کووید‌ـ‌۱۹ «پایان رنج میلیون‌ها حیوان است که در قفس‌های کوچک حبس می‌شوند، آن هم تنها برای تأمین یک مد خز مبتذل که هیچ کس به آن نیاز ندارد.»

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • هادی

    حالا امسال اینجوری شده. برای مردن آدما بوسیله ویروس تظاهرات کردن ؟ برا کشتن آدمهای معصوم بی گناه در یمن ، افغانستان تظاهرات کردن برای دزدیده شدن بالا ۱۷۰۰ نفر دختر نابالغ توسط بوکو حرام اصلا وزیری از هیچ کشوری توبیخ شد ،چه برسه به استعفا؟ برای کشوری که پنجمین کثور غنی ثروت جهانه ولی مردمش هشتاد در صد زیر خط فقر زندگی میکنن ، اصلا میدونن کجاست ؟؟