ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وارونگی دما، علت بوی نامطبوع در تهران

از سه روز پیش تاکنون بوی بد مجدداً در پایتخت به مشام می‌رسد. منشأ آن احتمالاً فاضلاب خام است. علت تشدید آن وارونگی دما که اجازه نمی‌دهد بو از شهر خارج شود.

از حوالی ساعت چهار بامداد ۲۷ آبان بوی نامطبوع در تهران مجدداً گزارش شده است. استانداری تهران اعلام کرد که علت انتشار بوی نامطبوع را بررسی می‌کند. مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران احتمال داد که وارونگی دما سبب انتشار بوی نامطبوع در پایتخت است.

وارونگی دما، علت بوی نامطبوع در تهران (عکس آرشیو)

از دو سال پیش تاکنون در روزهای سرد پاییز و زمستان بوی نامطبوعی در تهران منتشر می‌شود که منشأ آن نامشخص است. سال گذشته کارگروهی برای بررسی منشأ بوی گند تشکیل شد. این گمانه‌زنی مطرح بود که جهت باد جنوبی همراه با رطوبت سبب انتشار بوی نامطبوع در پایتخت است. اما با انتشار این بو در مناطق متعدد تهران از جمله در شمال پایتخت این احتمال منتفی شد. شهرداری تهران مکلف به خرید دستگاه سنجش گاز شد و استاندار تهران پس از بررسی کارگروه شناسایی منشأ بوی نامطبوع، سه منبع محتمل سولفید هیدروژن، دی اکسید گوگرد و با احتمال کمتر آمونیاک را به عنوان منشأ بوی نامطبوع اعلام کرد.

شینا انصاری، مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران جمعه ۳۰ آبان در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفت:

«بوی منتشر شده در روز گذشته در مناطق ۷ و ۱۹ تهران استشمام شد که علت احتمالی آن به منهول‌های فاضلاب در این دو منطقه برمی‌گردد و بررسی‌ها برای رسیدن به نتیجه دقیق ادامه دارد. به نظر می‌رسد در برخی از مناطق به صورت موضعی این اتفاق رخ می‌دهد و با توجه به انباشت زباله و یا فاضلاب، پس از بارندگی شاهد انتشار بو هستیم که در این مسأله نقش اینورژن را پررنگ می‌دانیم.»

در سال‌های گذشته گمان می‌رفت که منشأ بوی نامطبوع در جنوب شهر تهران باشد اما اکنون شهرداری تهران در پی کانون‌های موضعی به عنوان منشأ بوی نامطبوع در سطح مناطق پایتخت است. انصاری در ادامه مصاحبه با ایلنا با اشاره به دیگر مواردی که ممکن است در منشأ بوی نامطبوع اثرگذار باشد، گفت:

«ممکن است پسماند در منطقه‌ای انبار شده باشد و یک ترکیب بی‌هوازی ایجاد کند، یا شیرابه ایجاد شده تولید بو کند که به دلایل محیطی این بو در شرایط خاصی از جمله بارندگی، اینورژن و یا کاهش سرعت باد محسوس‌تر نیز می‌شود. این موارد دلایل کلی است که بر روی آن کار می‌شود تا به نتیجه برسد.»

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران پدیده وارونگی دما را یکی از عوامل انتشار بوی نامطبوع در تهران دانست:

«در پاییز به دلیل سرما پدیده وارونگی دما را داریم و شهر با یک لایه از هوای سرد حبس می‌شود که این مسأله منجر به انباشت آلاینده‌ها در شهر می‌شود. در نتیجه بویی که تولید می‌شود راه فرار از شهر را ندارد و بیشتر به مشام می‌رسد، در حالی که در بهار راه تبادل و جریان هوا وجود دارد. در نتیجه حتماً وارونگی دما در این پدیده اثرگذار بوده و یکی از عوامل حتمی است.»

به یک معنا در سراسر سال بوی نامطبوع در تهران منتشر می‌شود اما در پاییز و زمستان این بو راه فرار از شهر را ندارد و لذا بیشتر به مشام می‌رسد. به گفته مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران سیستم فاضلاب تهران که گاهی بیش از حد پذیرش خود فاضلاب دریافت می‌کند یکی از منشأهای بوی نامطبوع در سطح پایتخت است. انباشت زباله‌ها در زیر زمین نیز ممکن است یکی دیگر از منشأها باشد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.