ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شرق اصفهان: آب نیست، کشاورزان زمین‌ها را می‌فروشند

بستن آب زاینده‌رود به روی کشاورزان اصفهان آنان را فقیرتر و به فروش زمین‌های کشاورزی ناچار کرده است. شرکت‌های صنایع فولادی از سهم‌شان از خسارت کشاورزان طفره می‌روند.

کشمکش بر سر آب زاینده‌رود کشاورزان شرق اصفهان را بیکار و فقیر کرده است. شرکت‌های فولادی از پرداخت خسارت کشاورزان طفره می‌روند، حمایت‌های دولت اندک است و کشاورزان برای امرارمعاش به فروش زمین‌ها روی آورده‌اند.

پایین و بالا بگیرید و بکشید

دوشنبه دوم آذر حدود ۶۰۰ کشاورز در خوراسگان در اعتراض به تامین نشدن حق‌آبه و پرداخت نشدن مطالباتشان در خیابان تجمع کردند. پیش از این در مهر و آبان نیز کشاورزان شرق اصفهان به خیابان بازگشته بودند. خواسته آنان تامین شدن حق‌آبه از زاینده‌رود و پرداخت خسارتی است که دولت و شرکت‌های فولادی تعهد کرده بودند به کشاورزان بپردازند.

دولت سال‌های گذشته پس از شدت گرفتن اعتراض کشاورزان وعده کرد بخشی از خسارت وارده شده به آنان تحت عنوان «حق نکشت» از محل صندوق خسارات کشاورزی تامین شود. در همین راستا شرکت‌های فولادی مستقر در یزد و اصفهان به پرداخت ۴۵۰ میلیارد تومان به کشاورزان موظف شدند. اما آنطور که محمود کریمی که در سانه‌های داخلی ایران «نماینده کشاورزان و شورای میراب» معرفی می‌شود، گفته «تا امروز این وعده محقق نشده است». دو سال پیش رسانه‌های خبری ایران از پرداخت تنها ۵۰۰ هزار تومان به کشاورزان در برابر ۱۵ ماه کشت نکردن خبر دادند.

کشاورزان به زمین و اسباب‌فروشی روی آوردند

تامین نشدن حق‌آبه و پرداخت نکردن حق نکشت کشاورزان در یک دهه گذشته سفره آنان را کوچک و کوچک‌تر کرده است. آنگونه که برخی از آنان به کوچ اجباری و فروش زمین‌های کشاورزی روی آورده‌اند. اسفندیار امینی، دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی استان اصفهان ۱۹ آبان در تجمع کشاورزان شرق از اجبار آنها به فروش زمین‌هایشان خبر داد.

فروش زمین کشاورزان اصفهانی در تابستان امسال هم خبرساز شد. رسانه‌های داخلی ایران از «جولان زمین‌خواران» و «تغییر کاربری غیرقانونی اراضی مرغوب کشاورزی و زراعی شرق اصفهان به باغات و ویلاهای تفریحی» خبر دادند.

پایین و بالا بگیرید و بکشید

تیرماه امسال مهدی طغیانی، نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی در «تذکر شفاهی» خواستار جلوگیری از تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی این منطقه شد. پیش از آن نیز اعضای شورای اسلامی دو روستا در شرق اصفهان در اعتراض به «زمین‌خواری» و «تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی» دست‌جمعی استعفاء کردند.

خبرگزاری تسنیم مرداد امسال به نقل از معاون حفظ اراضی و یکپارچگی جهاد کشاورزی اصفهان گزارش کرد قیمت زمین‌های کشاورزی در استان تا پنج برابر افزایش یافته است. مقام‌های قضایی در این استان نیز گفتند حدود دو هزار پرونده تغییر کاربری قانونی در استان به ثبت رسیده است.

مسئولان دولتی گفته‌اند که با تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی مقابله خواهند کرد. کشاورزان اما به گفته امینی برای تامین معیشت و هزینه‌های زندگی به فروش زمین و اسباب‌شان روی آورده‌اند.

امیرحسین بانکی‌پور، نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی مرداد امسال از «ورود کشاورزان به فقر» خبر داده و گفته بود: «کشاورزان در شرق استان اصفهان دچار بحران‌های شدید معیشتی شده‌اند».

آبان ۱۳۹۷ عضو هیئت رئیسه شورای عالی استان اصفهان گفته بود: «با ممنوعیت کشاورزی، بسیاری از ساکنان شهرستان قهدریجان بیکار شده و هیچ منبع درآمد دیگری ندارند، و آن‌چنان دچار فقر و محرومیت شده‌اند که تحت پوشش نهادهای حمایت حداقلی‌ همچون کمیته امداد قرار گرفته‌اند».

دولت به مصوبات خود پایبند نیست

کشاورزان که روز به روز فقیرتر می‌شوند و برای امرارمعاش قید زمین و خانه‌هایشان را می‌زنند تا به شهرهای اطراف کوچ کنند، از آبان امسال باردیگر به خیابان برگشته‌اند تا به گفته حسین محمدرضایی، رئیس صنف کشاورزان «به اجراء نشدن مصوبه شورای عالی آب» اعتراض کنند.

به گفته او شورای عالی آب در دهمین جلسه تصویب کرد تا زمان تعیین تکلیف زاینده‌رود هیچ برداشتی از رودخانه انجام نشود. این مصوبه اما نادیده انگاشته شده و طرح انتقال آب به بروجن پس از این مصوبه اجرایی شده است.

انتقال آب زاینده‌رود به بروجن مصوبه دولت احمدی‌نژاد در سال ۱۳۹۰ است که در سال ۱۳۹۳ برای بار دوم و این‌بار در دولت حسن روحانی تصویب و تائید شد. این مصوبه به گفته محمدرضایی خلاف مصوبه ۹ ماده‌ای طرح احیاء زاینده‌رود است. در بند چهارم این مصوبه هرگونه بارگذاری جدید بر زاینده‌رود تا پیش از تعیین تکلیف در این حوضه ممنوع اعلام شده است.

تاریخ این مصوبه سوم فروردین ۱۳۹۲ است اما دولت یک‌سال انتقال آب از زاینده‌رود به بروجن را تصویب کرد. حسن روحانی نیز در سفر به چهارمحال و بختیاری وعده کرد انتقال آب به بروجن سال ۱۳۹۵ عملیاتی شود.

پروژه انتقال آب به بروجن تا به حال دو مرتبه به دلیل تخریب منطقه آب‌گیر از سوی کشاورزان اصفهانی متوقف و به تاخیر افتاده است.  مشکل اما به گفته محمدرضایی نه آب آشامیدنی برای منطقه بن و بروجن در استان چهارمحال و بختیاری که عدم رعایت حق‌آبه کشاورزان است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • پورشاسب

    جایی که من کار میکردم چاه اب ۱۰۰ متری عمیق زده بودن بدون مجوز با پرداخت رشوه به ماموران ج.ا و عجب ابی هم داشت خنک مثل تگرگ اینها هم چاه بزنن مگر مجوز میخواهد زمین خدا

  • پورشاسب

    حتمن ابشونا قطع کردن این حکومت انوسی ها تا زمینهاشونا مفت بخرن و بچابن و بعدم صد برابر بفروشن تا اینجا مورد بعدی این تعطیلی ۲ هفته ای این مملکت نفرین شده است و جالب که چطور این ج.ا حرامزاده از فرصت استفاده و مواد غذایی را دارد گران میکند باور کردیم قرنطینه اونجای بابای ج.ا دروغگو

  • شهروند درجه سه

    یعنی چه؟ امام که فرمودند که برای اقتصاد انقلاب نکردیم ! برای ملت و ایران و کشور و بهبود اقتصاد و زندگی انقلاب نکردیم. برای اسلام (ولایت فقیه) و حکومت اسلامی انقلاب کردیم. بفکر فلسطین باشید ! بفکر حکومت برادر بشار اسد (برادرش نه ، خودش) باشید، سران غزه و سید حسن نصرالله و عتبات و عالیات عراق و حوزه های علمیه و .... باشید. همه باید شهید بشوید برای اسلام البته حفظ حکومت اوجب واجبات است !