ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اتحادیه اروپا و آمریکا به تقویت اتحاد با هم رو می‌آورند

به‌نوشته فایننشال تایمز اتحادیه اروپا می‌خواهد پس از پایان دوره ریاست جمهوری ترامپ ائتلاف جدیدی با آمریکا ایجاد کند. این پروژه همچنین به رویکرد مشترک در قبال ایران اشاره کرده است.

فایننشال تایمز از طرحی خبر داده است که براساس آن اتحادیه اروپا پس از پایان دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ در آمریکا قصد دارد با واشنگتن ائتلاف جدیدی ایجاد کند. این ائتلاف قرار است با قدرت چین نیز مقابله کند و به‌دنبال رویکرد مشترک در قبال ایران است.

پرچم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا ـ عکس از Shutterstock

روزنامه فایننشال تایمز با استناد به پیش‌نویس طرحی که از سوی شارل میشل، رئیس شورای اروپا آماده شده از قصد ایجاد ائتلاف اتحادیه اروپا و ایالات متحده در زمینه‌های مختلف خبر داده است.

به‌گفته این روزنامه در این پروژه آمده است که اتحادیه اروپا باید روابط خود با آمریکا را در مواضع مشترکی از دیجیتال‌‌سازی تا مبارزه با ویروس کرونا تقویت کند.

پنج اولویت تجارت، مبارزه با کرونا، مسائل اقلیمی، چند جانبه‌گری و حفظ صلح در این طرح در نظر گرفته شده است.

حل فوری مناقشات تجاری دو طرف و مسئله تعرفه‌های گمرکی بالا بر روی کالاها از دیگر مسائلی است که در این پروژه مطرح شده است.

رویکرد مشترک با آمریکا در برابر چین، روسیه، ترکیه و ایران و همچنین منافع مشترک در زمینه‌های تروریسم، امنیت سایبری و تهدیدات هیبریدی نیز در این پروژه آمده است.

فایننشال تایمز مهرماه گذشته در گزارشی به‌نقل از یک دیپلمات اروپایی نوشته بود احتمالاً دولت بایدن اتحاد نزدیک و همسویی با اروپا بر سر روابط با روسیه و ایران نخواهد داشت. این روزنامه اما به تمایل بایدن برای بازگشت به توافق هسته‌ای در صورت «بازگشت ایران به پایبندی کامل» اشاره کرده بود.

رئیس شورای اروپا در طرح خود آورده است که همکاری مؤثر دو سوی آتلانتیک به تعهد هر دو طرف نیاز دارد. شارل میشل گفته است برای دستیابی به این هدف اتحادیه اروپا باید متحد عمل کرده و استقلال استراتژیک خود را بیشتر تقویت کند تا منافع خود را بهتر نمایندگی کند.

بر اساس گزارش‌ها، پروژه همکاری اتحادیه اروپا و آمریکا در نشستی که ۱۰ و ۱۱ دسامبر آینده (۲۰ و ۲۱ آذر) بین سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا برگزار می‌شود ارائه ‌شود. در نیمه اول سال ۲۰۲۱ نیز نشست ویژه اتحادیه اروپا برگزار می‌شود که در آن باید دستور کار جدید برای روابط دو سوی آتلانتیک تعیین شود. محافل اتحادیه اروپا گفته‌اند ابتدا یک گفت‌وگوی مجازی برنامه‌ریزی شده و سپس دیدار رودررو با جو بایدن، رئیس جمهوری آینده آمریکا در نظر گرفته شده است.

آنالنا بربوک، از رهبران حزب سبزهای آلمان با توجه به ورود قریب الوقوع جو بایدن به کاخ سفید خواستار ساماندهی مجدد همکاری‌های دفاعی با ایالات متحده شده است.

بربوک به روزنامه زوددویچه تسایتونگ گفت اختلاف درباره هزینه‌های تسلیحاتی، توانایی‌های پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و تقسیم سهم هر طرف در آن باید مورد بحث قرار گیرد. به‌گفته او هدف سهم دو درصدی کمکی در این زمینه نمی‌کند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری کنونی آمریکا در نخستین حضورش در اجلاس ناتو در ژوئن ۲۰۱۷ گفته بود ۲۳ کشور از ۲۸ کشور عضو ناتو کمتر از دو درصد درآمد سرانه ملی‌شان را برای بودجه دفاعی‌شان در نظر گرفته‌اند و به همین جهت این کشورها پول کلانی از گذشته به ناتو بدهکارند. ترامپ در کارزار انتخاباتی‌اش بارها از ناتو انتقاد کرده و آینده آن را به چالش کشیده بود.

ناتو این هدف را برای خود تعیین کرده است که هر کشور عضو دو درصد از تولید ناخالص داخلی خود را در نیروهای مسلح و ناتو سرمایه‌گذاری کند. انتظار می‌رود که بایدن نیز این درخواست را مطرح کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.