ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عضو ستاد مقابله با کرونا: چرخه انتقال بیماری را قطع نکرده‌ایم

شمار مبتلایان و قربانیان ویروس کرونا، در آمارهای روزانه وزارت بهداشت کاهش پیدا کرده است. عضو کمیته اپیدمیولوژی ستاد مقابله با کرونا در تهران اما می‌گوید «حتی نتوانسته‌ایم اپیدمی را به حدی پایین بیاوریم که کنترل شود، چه برسد به اینکه زنجیره انتقال را قطع کنیم».

عضو کمیته اپیدمیولوژی ستاد مقابله با کرونا در تهران می‌گوید «حتی نتوانسته‌ایم اپیدمی را به حدی پایین بیاوریم که کنترل شود، چه برسد به اینکه زنجیره انتقال را قطع کنیم». برخی از مسئولان در روزهای گذشته ادعا کرده‌اند تعطیلی و منع رفت و آمد به قطع زنجیره کرونا منجر شده است. وزارت بهداشت نیز مدعی‌ست میزان ابتلا به ویروس کرونا در ایران بار دیگر به ۱۱هزار و ۵۶۱ مورد روزانه کاهش پیدا کرده و تعداد مرگ و میر بیماران کووید-۱۹ هم در ۲۴ ساعت گذشته به ۲۹۴ مورد رسیده است.

پایین و بالا بگیرید و بکشید

به‌دنبال اعمال محدودیت‌های جدید در استان‌های مختلف ایران و ادعای کاهش بلافاصله رقم ابتلا به کرونا و مرگ و میر بیماران کووید-۱۹، یک عضو کمیته اپیدمیولوژی ستاد مقابله با کرونا در تهران ادعای دیگر مسئولان مبنی بر تاثیر تعطیلی‌ها بر قطع زنجیره شیوع کرونا را زیر سوال برد و گفت: «حتی نتوانسته‌ایم اپیدمی را به حدی پایین بیاوریم که کنترل شود، چه برسد به اینکه زنجیره انتقال را قطع کنیم».

حمید سوری، اپیدمیولوژیست و عضو کمیته اپیدمیولوژی ستاد مقابله با کرونا یکشنبه ۱۶ آذر/۶ دسامبر در مصاحبه با «همشهری آنلاین» گفت:

«ما وقتی می‌توانیم بگوییم زنجیره انتقال قطع شده است که پیامد و نتیجه تماس‌ها بیماری نباشد، ما هرگز به اینجا نرسیده‌ایم، ما حتی نتوانسته‌ایم اپیدمی را به حدی پایین بیاوریم که کنترل شود، چه برسد به اینکه زنجیره انتقال را قطع کنیم.»

این اپیدمولوژیست توضیح داد:

«برای اینکه زنجیره انتقال قطع ‌شود، باید فرضا همه مردم ایزوله شوند، واکسیناسیون عمومی صورت بگیرد تا آنجا که هیچ فرد حساسی به بیماری وجود نداشته باشد و تمام عوامل بیماری‌زا را - که همان کروناویروس است – در کره زمین نابود کرده باشیم. زنجیره انتقال که با یک مداخله نیم‌بند [تعطیلی ۲ هفته‌ای] قطع نمی‌شود، این حرف که زنجیره کرونا در ایران قطع شده کاملا اشتباه است و تا به حال نیز هیچ‌کس در هیچ جای دنیا چنین ادعایی نکرده است.»

حمید سوری ادعای قطع زنجیره انتقال در سطح اپیدمی را اشتباه خواند و گفت:

«حتی کشورهایی که در کنترل اپیدمی موفق بوده‌اند، نگفته‌اند ما زنجیره انتقال را قطع کرده‌ایم. بلکه آنها بیماری را کنترل کرده و آن را به حداقل ابتلای ممکن رسانده‌اند ولی زنجیره انتقال همچنان هست. قطع زنجیره انتقال در این زمینه اصلا معنا ندارد. ممکن است در حد فرد ما بتوانیم این حرف را بزنیم اما در حوزه اپیدمی و بیماری اصلا غلط است. تا زمانی که اپیدمی خاموش نشده است، ما نمی‌توانیم از قطع زنجیره انتقال در سطح کشور و حتی دنیا صحبت کنیم. بنابراین این حرف کاملا اشتباه است.»

با این وجود بسیاری از مسئولان وزارت بهداشت در روزهای گذشته به‌رغم هشداردادن درباره عادی‌انگاری وضعیت شیوع کرونا، ادعا کرده‌اند اعمال محدودیت‌های جدید توانسته این وزارتخانه را به کنترل شیوع کرونا نزدیک کند. مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد ملی کرونا هم گفته بود : «منع تردد بین شهری، جلوگیری از تردد شبانه و تعطیلی مکان‌های موجب تجمعات مردمی و دیگر سختگیرهای اعلام‌شده با مشارکت خوب مردم سبب قطع زنجیره کرونا شده است». 

همزمان وزارت بهداشت مدعی کاهش شمار مبتلایان و قربانیان ویروس کروناست.

ادعای کاهش شمار قربانیان کووید-۱۹ در آمار رسمی

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران یکشنبه ۱۶ آذر/۶ دسامبر شمار شهروندانی را که در مدت شبانه‌روز گذشته به ویروس جدید کرونا مبتلا شده‌اند ۱۱ هزار و ۵۶۱ نفر اعلام کرد. براساس گزارش سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت در همین فاصله ۲۹۴ نفر از بیماران کووید-۱۹ نیز جان خود را از دست داده‌اند.

علاوه بر شمار مبتلایان و قربانیان ویروس کرونا، شمار بیماران بستری‌شده نیز در آمارهای روزانه وزارت بهداشت کاهش پیدا کرده و به ۱۳۳۳ نفر رسیده است. بالغ بر ۵ هزار و ۸۰۹ نفر از بیماران کووید-۱۹ اما همچنان در وضعیت حاد بیماری و تحت مراقبت قرار دارند.

طبق آمارهای رسمی ویروس کرونا تاکنون دست کم یک میلیون و ۴۰ هزار و ۵۴۷ نفر را در ایران را مبتلا کرده و جان ۵۰ هزار و ۳۱۰ نفر را گرفته است. آمارهای واقعی تا سه برابر این ارقام برآورد می‌شوند.

براساس گزارش سخنگوی وزارت بهداشت در حال حاضر ۶۴ شهرستان در وضعیت قرمز، ۲۷۸ شهرستان نارنجی و ۱۰۶ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.

تداوم روند صعودی شیوع کرونا دست کم در ۵ استان

همزمان علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز اعلام کرد اعمال محدودیت‌های جدید یا به گفته او «مداخلات» انجام شده، خیر بلند بیماری کووید-۱۹ را در ایران شکسته اما همچنان استان‌های اردبیل، قزوین، گلستان، گیلان و مازندارن با روند صعودی شیوع کرونا مواجه‌اند.

رئیسی از رهگیری مبتلایان با کد ملی و جریمه ۲۰۰ هزار تومانی برای تخلف از اجرای پروتکل‌ها خبر داد و گفت: «بر اساس آخرین آمار ۳۱ میلیون استعلام از بانک اطلاعاتی ما در ارتباط افراد مثبت گرفته شده است و نگذاشتیم ۴۶۳۷ نفر مبتلا که می‌خواستند سوار وسایل نقلیه مانند هواپیما و ... شوند این کار را انجام دهند. این متخلفان خدمت دریافت نمی‌کنند و جریمه ۲۰۰ هزارتومانی دارند و به قرنطینه منتقل می‌شوند.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.