ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اپوزیسیون کویت در انتخابات مردانه مجلس موفق بود

نواف الاحمد الصباح، امیر کویت طی فرمانی با استعفای قانونی دولت این کشور موافقت کرد. تصویب قانونی برای بدهی عمومی از نخستین چالش‌هاست.

کمیته برگزاری انتخابات کویت یکشنبه ۶ دسامبر/۱۶ آذر نتایج انتخابات پارلمانی در این کشور را اعلام کرد. ساعتی بعد نواف الاحمد الصباح، امیر کویت طی فرمانی با استعفای قانونی دولت این کشور موافقت کرد. تصویب قانونی برای بدهی عمومی از نخستین چالش‌هاست.

پارلمان کویت - عکس: شاتراستاک

به گزارش خبرگزاری رویترز، نواف الاحمد الصباح، امیر کویت امید داشت که با برگزاری انتخابات مجلس ملی و قانون‌گذاری کویت از رابطه بین خاندان حاکم و منتقدان در پارلمان تنش‌زدایی کند. کمیته برگزاری انتخابات کویت اعلام کرد که بر اساس آخرین نتایج شمارش آرا با پیروزی چهره‌های جدید بیش از ۶۰ درصد از ترکیب پارلمان دگرگون شده است.

مجلس ملی و قانون‌گذاری کویت ۵۰ کرسی دارد. ۳۱ نماینده جدید به مجلس ملی راه پیدا کرده‌اند. بر اساس نتایج اعلام شده تجمع اسلامی سلفی برای دومین دوره متوالی از راهیابی به پارلمان باز ماند. در همان حال احزاب اخوانی سه کرسی در پارلمان را کسب کردند. شیعیان نیز موفق شدند ۶ کرسی پارلمان را به دست بیاورند.  

کمیته برگزاری انتخابات اعلام کرده است که در جریان انتخابات پارلمانی ۲۰۲۰ هیچیک از نامزدهای زن به پیروزی نرسیدند. صفاء الهاشم، یکی از زنان نامزد در انتخابات مجلس، در میان دیگر رقبای خود پیشتاز بود. او از جمله چهره‌های سیاسی در کویت محسوب می‌شود که خواهان برقراری لیبرال دموکراسی در این کشور است.

کمیته برگزاری انتخابات کویت نرخ مشارکت را اعلام نکرده است. اما رویترز به نقل از منابع محلی گزارش داد که نرخ مشارکت در انتخابات پارلمانی کویت در سال ۲۰۲۰ بیش از سال گذشته بوده است.

بحران همه‌گیری کرونا و همچنین کاهش قیمت نفت، دولت کویت را با مشکلات مالی مواجه کرده است. اکنون انتخابات پارلمانی سبب شد که قبایل و فراکسیون اسلام‌گرایان تقویت شود. این احتمال وجود دارد که مجلس ملی و قانون‌گذاری از امیر کویت بخواهد برخی از مخالفان سیاسی را که به تبعیدی خودخواسته تن داده‌اند عفو کند.

ناصر الابدالی، یک تحلیلگر مسائل سیاسی در کویت در مصاحبه با رویترز گفته است این اراده سیاسی در کویت وجود داشت که تغییری ایجاد شود. این تحلیلگر پیش‌بینی کرده است که تصویب قانونی برای بدهی عمومی که به دولت اجاره دهد در ۳۰ سال آینده ۲۰ میلیارد دینار وام بگیرد در دستور کار پارلمان قرار گیرد.  این مبلغ شامل ۸ میلیارد دینار برای پوشش کسری بودجه است.

کمبودها در سیستم آموزشی، کمبودها در حوزه بهداشت و درمان و افزایش روزافزون مهاجرت در این کشور و همچنین مقابله با فساد از دیگر چالش‌ها در کویت است.

پارلمان پیشین کویت، ۱۶ اکتبر/ ۲۵ مهرماه، به‌دستور شیخ صباح الاحمد، امیر کویت و به‌دنبال بالا گرفتن اختلافات سیاسی نمایندگان مجلس و دولت در پرونده افزایش قیمت بنزین، به‌طور رسمی منحل شد.

«نواف الاحمد الصباح» امیر کویت ساعتی بعد از اعلام نتایج انتخابات پارلمانی، طی فرمانی با استعفای قانونی دولت این کشور موافقت کرد. بدین ترتیب شیخ صباح الخالد احمد الصباح از این پس به‌عنوان نخست وزیر دولت پیشبرد امور کویت به کار و فعالیت خود ادامه می‌دهد تا دولت جدید این کشور تشکیل شود. از الظباح انتقاد شده بود که نتوانسته است قیمت بنزین را از درآمدهای دولت تفکیک کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.