ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ظریف خواستار مذاکره مستقیم کشورهای همسایه با ایران شد

ظریف ضمن دعوت از کشورهای همسایه برای گفت‌وگوی مستقیم تأکید که کرد ایران با کشورهای اروپایی و ایالات متحده بر سر مسائل منطقه «هیچ» گفت‌وگویی نخواهد کرد.

در آستانه به‌قدرت رسیدن جو بایدن در ایالات متحده و قوت ‌گرفتن احتمال بازگشت این کشور به برجام، محمد جواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی از کشورهای همسایه ایران خواست به‌جای درخواست حضور در مذاکرات احتمالی بر سر برجام، با تهران مستقیماً وارد گفت‌وگو شوند.

پایین و بالا بگیرید و بکشید

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، سه‌شنبه ۸ دسامبر / ۱۸ آذر، عربستان و دیگر کشورهای همسایه ایران را به گفت‌وگوی مستقیم با تهران دعوت کرد و گفت: ایران با کشورهای اروپایی و ایالات متحده بر سر مسائل منطقه «هیچ» گفت‌وگویی نخواهد کرد.

ظریف در صفحه توئیتر خود نوشت:

«همسایگان عزیز، چرا از ایالات متحده و سه کشور اروپایی [آلمان، فرانسه و بریتانیا] می‌خواهید در مذاکره با ایران حضور داشته باشند، در حالی که: اولاً، «هیچ» مذاکره‌ای با آن‌ها درباره منطقه «ما» انجام نخواهد شد، زیرا که آن‌ها خودشان مشکل [منطقه] هستند. ثانیاً ما می‌توانیم به صورت مستقیم با هم گفت‌وگو کنیم بدون این‌که از خارج دخالتی صورت بگیرد. طرح صلح هرمز (HOPE) هنوز روی میز است.»

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

اشاره ظریف به طرحی‌ست که حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، روز سوم مهر سال گذشته در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل و به‌عنوان بدیل ائتلاف دریایی آمریکا در تنگه هرمز پیشنهاد داد که به ‌گفته او می‌بایست متضمن «تأمین همگانی امنیت انرژی»، «آزادی کشتیرانی» و «انتقال آزادانه نفت» و سایر منابع نسبت به کشورهای حوزه تنگه هرمز و فراتر از آن باشد. ایران از هشت کشور دعوت کرده‌ تا در ائتلاف «صلح هرمز» شرکت داشته باشند اما این طرح با استقبال کشورهای منطقه روبه‌رو نشد.

اکنون در آستانه روی کار آمدن جو بایدن، رئیس‌جمهوری منتخب ایالات متحده آمریکا که احتمال بازگشت ایالات متحده به پیمان هسته‌ای برجام و مذاکره میان تهران و واشنگتن قوت گرفته است، ظریف بار دیگر این طرح را مطرح کرد.

ساعاتی پیش از توئیت ظریف، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی احتمالی آینده آمریکا از بازگشت این کشور به برجام سخن گفت و اعلام کرد که از این طریق ایالات متحده ایران را به پایبندی به توافق هسته‌ای وادار می‌کند و زمینه را برای مذاکرات در مورد مسائل گسترده‌تر فراهم می‌سازد. جو بایدن نیز پیش از این گفته بود که همسایگان ایران و کشورهای منطقه خلیج فارس را در مذاکرات با تهران مشارکت خواهد داد.

شنبه ۵ دسامبر/ ۱۵ آذر هم فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی در کنفرانس امنیتی منامه، پایتخت بحرین، خواستار مشارکت کشورهای عربی منطقه خلیج فارس در مذاکرات هسته‌ای احتمالی جو بایدن با ایران شد.

به‌رغم اعلام آمادگی ظریف برای مذاکره مستقیم، تهران دست کم با ریاض در یمن و بحرین در رویارویی نیابی قرار دارد. حکومت ایران از حوثی‌ها که تا به حال چندین مرتبه به پالایشگاه‌های عربستان حمله کرده‌اند، حمایت کرده و در بحرین هم به شیعیان در مقابل حکومت کمک می‌کند. عربستان سعودی نیز برای سرکوب معترضان جانب دولت‌های یمن و بحرین را گرفته است.

به‌علاوه، دست کم دو کشور بحرین و امارات متحده‌ عربی نیز در ماه‌های گذشته روابط خود را با اسرائیل عادی‌سازی کرده‌اند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.