ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

محمد یزدی درگذشت

نسلی از ولایتمداران کهنه‌کار می‌روند بدون آنکه جایگزینی داشته باشند. محمد یزدی هم از گردونه خارج شد.

نسلی از ولایتمداران کهنه‌کار می‌روند بدون آنکه جایگزینی داشته باشند: محمد یزدی که همراه با محمد تقی مصباح یزدی از مهم‌ترین حامیان حکومت اسلامی در چارچوب نظریه ولایت فقیه بود از گردونه خارج شد.

محمد یزدی، رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم (عکس: ایسنا)

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمد یزدی، نماینده مجلس خبرگان، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و رئیس اسبق قوه قضاییه چهارشنبه ۱۹ آذر در ۸۹ سالگی درگذشت. تسنیم درباره علت درگذشت یزدی سکوت کرده است.

 محمد یزدی عضو شورای نگهبان، نماینده استان تهران در مجلس خبرگان رهبری، دبیر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه بود.

ریاست قوه قضائیه در فاصله بین سال‌های  ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۸، نمایندگی مجلس شورای اسلامی در دوره‌های اول و دوم، نمایندگی مجلس خبرگان قانون اساسی و عضویت در شورای بازنگری قانون اساسی از سوابق دیگر اوست.

 یزدی که از سال ۶۷ عضو شورای نگهبان هم بود پنج سال قبل به دلیل بیماری از عضویت در این شورا کناره گیری کرده بود.

عضویت در دوره دوم تا پنجم مجلس خبرگان و ریاست آن بعد از درگذشت آیت الله مهدوی کنی از دیگر سوابق یزدی است.

یزدی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ از حامیان محمود احمدی نژاد بود. وزارت خزانه‌داری آمریکا ۲۰ فوریه ۲۰۲۰  او را به‌دلیل جلوگیری از انتخابات آزاد در ایران تحریم کرد.

در جریان پنجمین دوره انتخابات خبرگان رهبری در اسفند ۱۳۹۴، محمد یزدی ــ رئیس وقت مجلس خبرگان ــ و محمدتقی مصباح یزدی ــ بنیان‌گذار و رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی خمینی ــ آرای لازم برای ابقا در خبرگان را به دست نیاوردند و حذف شدند. علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی آن زمان گفته بود: «نبود مصباح و یزدی در مجلس خبرگان خسارت است.»

دفتر محمدتقی مصباح یزدی از وخامت حال او خبر داده و از ولایتمداران درخواست کرده که برای شفای عاجل او دعا کنند. به این ترتیب عملاً دو تن از طرفداران سرسخت حکومت اسلامی در چارچوب ولایت فقیه از گردونه حذف شده‌اند.

خامنه‌ای ۸۱ سال دارد و علاوه بر کهولت سن از ناحیه پروستات هم با مشکلاتی روبروست. در سال ۹۷ یوسف طباطبایی‌نژاد نماینده اصفهان در مجلس خبرگان رهبری گفته‌ بود که خامنه‌ای از مجلس خبرگان خواسته در طی سه سال یک نفر را به‌عنوان رهبر بعدی کشور معرفی کند. در سال ۱۴۰۰ مهلت معرفی جانشین خامنه‌ای اما قاعدتاً به سر می‌رسد. محسن مجتهد شبستری یکی از اعضای کمیسیون اصل ۱۰۷ و ۱۰۹ مجلس خبرگان رهبری ایران این خبر را تکذیب کرده بود.

در روزهای گذشته بازنشر توییت یک روزنامه‌نگار ایرانی در نیوزویک در حد یک شایعه که رهبر جمهوری اسلامی ایران به سبب فترت چسمانی اداره تشکیلات بیت خود را به فرزندش مجتبی سپرده است واکنش‌های درازدامنی را در پی داشت. مهدی فضائلی، معاون رسانه‌ای دفتر نشر آثار رهبر جمهوری اسلامی و صادق حرازی که خواهرش عروس خامنه‌ای است با انتشار پیام‌هایی از «سلامت» و «نشاط» رهبر جمهوری اسلامی خبر داده بودند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • جواد

    رادیو زمانه که هر درد دلی را سانسور می کنه ولی باز و باز گفته خواهد شد چون حقیقت همیشه حقیقته. محمد یزدی به * واصل شد. اگر خواستید سانسور کنید اول برید با خانواده هایی که محمد یزدی بیچاره شون کرد صحبت کنید بعد قیچی را به دست بگیرید.