ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شروع واکسیناسیون علیه کرونا − روندِ کار در کشورهای مختلف

واکسیناسیون عمومی کویید-۱۹ در بریتانیا و روسیه آغاز شده و کشورهای کانادا، برزیل، آلمان، آمریکا و اندونزی آماده آغاز آن در مقیاس گسترده می‌شوند. در روزهای آتی کشورهای بیشتری به این جمع می‌پیوندند.

از زمانی که خبر شیوع ویروس کرونا در ووهان چین منتشر شد، حدود یک سال می‌گذرد، با گذشت یک سال بر اساس آمارهای سازمان جهانی بهداشت، آمار رسمی مبتلایان به ویروس کرونا در جهان به ۸۰ میلیون نفر نزدیک شده و بیماری کووید-۱۹ دست‌کم جان یک میلیون و پانصد هزار نفر را گرفته است. 

کرونا در ایران - آذر ۹۹ تهران (Photo by - / AFP)

ده ها تیم از دانشمندان، تیم‌های پژوهشی و شرکت‌های دارویی  در سراسر جهان از ژانویه ۲۰۲۰ کار بر روی یافتن واکسنی موثر و ایمن را آغاز کردند. در حالی‌که بیش از یکصد واکسن مختلف هنوز مراحل آزمایش بالینی و پیش‌بالینی را می‌گذراند، اکنون تعدادی از شرکت‌های دارویی از جمله فایزر-بیونتک، مدرنا، آکسفورد و اسپوتنیک  اعلام کرده‌اند که واکسنی موثر دارند و در این میان یک واکسن (فایزر) توانسته در برخی از کشورها تاییدیه گرفته و کار واکسیناسیون آغاز شده است.

همه چیز درباره واکسن تایید شده 

واکسن فایزر-بیونتک، محصول مشترک شرکت دارویی فایزر مستقر در نیویورک و کمپانی آلمانی بیونتک درچندین کشور تاییدیه گرفته است. این واکسن به گفته سازندگانش ۹۵ درصد موثر است و واکسیناسیون شامل تزریق عضلانی در  دو واحد به  فاصله زمانی ۳ هفته است.

تصویری از نخستین کسانی که در شهر نیوکاسل واکسن کووید-۱۹ ساخت شرکت فایزر را دریافت کردند.(عکس Owen Humphreys / POOL / AFP)

نگهداری این واکسن چندان آسان نیست و باید در شرایط ویژه در فریزر با دمای منفی ۷۰ درجه سانتیگراد نگهداری شود.

این واکسن بر روی ده‌ها هزار داوطلب در آمریکا و دیگر کشورها از جمله آرژانتین، برزیل و آلمان آزمایش شده است. اداره غذا و داروی آمریکا میزان موثر بودن واکسن را ۹۵ درصد اعلام کرده است. 

این واکسن پس از تزریق نخست در فاصله زمانی کمتر از دو هفته شروع به حفاظت از فرد مورد نظر کرده و پس از تزریق واحد دوم، واکسن پاسخ سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.

اثرواکسن در داوطلبان با پیشینه نژادی مختلف ( سیاه، لاتین‌تبار و سفید) تفاوت چندانی  نداشته است. این واکسن همچنین در افراد دچار چاقی مفرط  و افراد مسن بالای ۶۵ سال نیز به اندازه سایرین موثر بوده است. 

واکسن عوارض جانبی جدی ندارد، اما تزریق آن احتمالا خستگی و بی حالی کوتاه مدت، تب و درد عضلانی را به همراه خواهد داشت.

واکسن فایز-بیونتک تا کنون از چندین کشور از جمله هند، بریتانیا، بحرین و کانادا مجوز (اضطراری یا کامل ) گرفته  و طی ماه دسامبر تحویل واکسن ها به کشورهایی در اروپا، آسیا و آمریکای شمالی  آغاز می‌شود.  

انتظار می رود تا پایان سال ۲۰۲۱ بیش از یک میلیارد و ۳۰۰ واحد از این واکسن تولید و توزیع شود.

اما در ماه‌های آینده احتمالا چندین واکسن دیگر نیز مجوز دریافت کرده و راهی بازار می شوند.

واکسیناسیون در کشورهای مختلف جهان 

در حال حاضر واکسیناسیون عمومی کویید-۱۹ در بریتانیا و روسیه  آغاز شده و کشورهای کانادا، برزیل، آلمان، آمریکا و اندونزی آماده آغاز واکسیناسیون عمومی در مقیاس گسترده می‌شوند. انتظار می‌رود در روزهای آتی کشورهای بیشتری به این جمع بپیوندند.

کانادا

کانادا نخستین محموله واکسن فایزر را تا پایان دسامبر دو اوایل سال آینده میلادی میلیون‌ها واحد دیگر را دریافت خواهد کرد.

مقام‌‌های کانادایی انتظار دارند که تا پایان ماه مارس امسال مجموعا  ۶ میلیون واحد واکسن از دو شرکت مدرنا و فایزر تحویل بگیرند. این میزان برای واکسیناسیون ۳ میلیون نفر کافی است. کارمندان و پرسنل بیمارستان‌ها و بخش بهداشت و سلامت، ساکنان و بازدیدکنندگان ضروری خانه‌های سالمندان و بزرگسالان در جوامع بومی (اقوام اولیه) کانادا  برای دریافت واکسن در اولویت هستند.  

به لحاظ دلایل لجستیکی، سه محدوده شمالی کانادا  واکسن مدرنا را دریافت می‌کنند که تحویل آن به اندازه واکسن فایزر نیاز به وسایل فوق سرد ندارد. 

آلمان

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان وعده داده که روند واکسیناسیون علیه ویروس کرونا  در نخستین روزهای سال ۲۰۲۱ میلادی آغاز شود. 

مقام‌های اتحادیه اروپا تا روز ۲۹ دسامبر درباره تایید نخستین واکسن برای استفاده تصمیم‌گیری خواهند کرد. 

آلمان هم اکنون مشغول آماده کردن مراکز ویژه خاص واکسیناسیون است و تا کنون ۶۰ مرکز آماده شده است.

هلگه براون، وزیر مشاور صدراعظم آلمان که خود پزشک است به روزنامه بیلد گفته است که او و خانم موکل وقتی نوبتشان شود واکسن خواهند زد. 

اما نوبت خانم مرکل و براون کی فرا می‌رسد؟  بر اساس توصیه‌ سازمان‌های بهداشتی، اولویت دریافت واکسن در آلمان با ساکنان خانه‌‌های سالمندان و افراد بالای ۸۰ سال است. پرسنل و کادر درمانی مراکز بهداشتی که بیش از سایرین در معرض خطر ابتلا به ویروس کرونا قرار دارند  نیز در اولویت هستند.

در مجموع ۸ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از ۸۳حدود  میلیون نفر جمعیت آلمان در دور نخست واکسن کرونا را دریافت می‌کنند.

برزیل

واکسیناسیون علیه ویروس کرونا در پرجمعیت‌ترین ایالت برزیل - سائوپولو- از روز ۲۵ ژانویه آغاز می‌شود. این برنامه احتمال دارد که موجب تنش میان دولت فدرال و محلی شود. دولت فدرال برزیل  برنامه ایمن‌سازی اش را برای دستکم یک ماه دیرتر برنامه‌ریزی کرده است. 

دولت محلی سائوپولو در نظر دارد از واکسن چینی سینواک استفاده کند که پیش از این از اداره بهداشت برزیل مجوز دریافت کرده است.

ژائیر بولسونارو، رییس جمهور برزیل که  از منتقدان سرسخت چین است واکسن چینی را رد کرده و گفته است که واکسن معتبری نیست. 

برزیل با بیش از ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار مبتلا از نظر میزان ابتلا به بیماری کووید- ۱۹ مقام سوم را در جهان داراست.

آمریکا 

دولت ترامپ گفته است که اولین سری ایمن‌سازی ظرف ۲۴ تا ۳۶ ساعت پس از تایید واکسن آغاز می‌شود، واکسن فایزر-بیونتک در آمریکا توسط یک پنل مشاور اداره دارو و غذای آمریکا پنج‌شنبه دهم دسامبر تایید شد.

با این وجود محموله بسیار محدودی از این واکسن در آمریکا در دسترس است و واکسیناسیون در مقیاس گسترده ممکن است تا بهار سال آینده آغاز نشود. 

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری در آمریکا توصیه کرده که پرسنل درمانی و بیماران خانه های سالمندان و مراکز درمانی در اولویت دریافت واکسن قرار گیرند.

شهروندی ماسک بر صورت از مقابل مجسمه «دختر جسور» واقع در خیابان وال استریت نیویورک عبور می‌کند، دسامبر ۲۰۲۰، بیش از ۱۵ میلیون مورد ابتلا به ویروس کرونا تا ماه دسامبر در آمریکا گزارش شده است- عکس از خبرگزاری فرانسه

انتظار می رود دو واکسن مدرنا و فایزر به زودی  در آمریکا مجوز بگیرند.

در حال حاضر در آمریکا تنها ۴۰ میلیون واحد (کافی برای ۲۰ میلیون نفر) تا پایان امسال موجود است. جمعیت آمریکا بالغ بر ۳۲۸ میلیون نفر است.

جوبایدن، رییس جمهور آینده آمریکا که از ۲۰ ژانویه به کاخ سفید می‌رود اخیرا در یک کنفرانس خبری وعده داد که طی ۱۰۰ روز نخست کاری‌اش دستکم ۱۰۰ میلیون واحد واکسن به آمریکایی‌ها تزریق شود.

روسیه

واکسن اسپوتنیک ۵ ، ساخت روسیه به سراسر این کشور ارسال شده و روند واکسیناسیون در مقیاس گسترده از این هفته شروع شده است. روز دوشنبه این هفته سربازان در منطقه زابایکالسکی در شرق این کشور واکسینه شدند.

ده ها هزار واحد واکسن به چندین منطقه دیگر روسیه ارسال شده . پرسنل بخش درمان و معلمان و افسران پلیس در اولویت دریافت واکسن هستند. 

پرستاری ماسک بر صورت در حال تزریق واکسن اسپوتنیک ۵ در مسکو- دسامبر ۲۰۲۰- عکس از خبرگزاری فرانسه

نگهداری و ذخیره  واکسن اسپوتنیک ۵ آسان‌تر از واکسن آلمانی فایزر-بیونتک است و باید در  دمای منفی ۱۸ درجه سانتیگراد نگه داشته شود. تیم پژوهشی که در کار ساخت این واکسن دخالت داشته میزان تاثیربخشی آن را ۹۵ درصد اعلام کرده است. منتقدان این واکسن می‌کویند که این واکسن هنوز فاز سوم آزمایش بالینی را تکمیل نکرده است.

اندونزی

اندونزی یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد واکسن چینی سینواک را دریافت و ذخیره کرده است.  قراراست حدود ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار واحد دیگر به اضافه مواد خام لازم برای تولید ۴۵ میلیون واحد واکسن سال آینده به اندونزی تحویل داده شود.

ساکنان جزیره بالی در میان نخستین گروهی هستند که واکسن چینی را دریافت می‌کنند. دولت اندونزی قصد دارد یک منطقه سبز در این جزیره ایجاد کند. نهادهای اسلامی اندونزی در حال کار بر روی اعطای «مجوز حلال» به واکسن چینی هستند.

چین

دولت‌های محلی در استان‌‌های مختلف چین  در حال سفارش واکسن آزمایشی تولید داخل هستند. مقام‌های چین هنوزنگفته‌اند که به چه ترتیبی تمامی جمعیت یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفری این کشور را واکسینه خواهند کرد.

تولید کنندگان واکسن چینی  به مراحل نهایی آزمایش سرعت بخشیده‌اند. با وجود این که واکسن هنوز تاییدیه نهایی را نگرفته و هنوز اجازه استفاده محدود  و اضطراری دارد، تا به امروز بیش از یک میلیون چینی شاغل در بخش درمان واکسن آزمایشی سینوفارم و سینواک را دریافت کرده‌اند.

در مورد میزان اثربخشی و دیگر جزییات این واکسن اطلاعاتی منتشر نشده است، اما چین در خارج از مرزهای این کشور نیز واکسن خود را آزمایش می‌کند.

صنعت دارویی چین دستکم ۵ واکسن متفاوت را در چندین کشور از جمله روسیه، مصر و مکزیک آزمایش کرده است.

در فهرست افراد دارای اولویت در چین، علاوه بر پزشکان و پرستاران، نام پرسنل مرزبانی و نیز جمعیتی که ریسک بالای بیماری دارند اعلام شده است. 

بریتانیا 

واکسیناسیون در بریتانیا سه‌شنبه ۸ دسامبر آغاز شد. بیماران، افراد بالای ۸۰ سال و بخشی از کارکنان مراکز درمانی در اولویت قرار دارند و انتظار می‌رود تا پایان دسامبر بالغ بر ۴ میلیون نفر در بریتانیا این واکسن را دریافت کنند

بریتانیا به طور رسمی طرح واکسیناسیون عمومی علیه کووید-۱۹ را با استفاده از واکسن بیون‌تک و فایزر آغاز کرده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری میلادی بالغ بر ۴ میلیون نفر در این کشور واکسینه شوند. 

تزریق واکسن در بریتانیا ــ عکس: Victoria Jones / POOL / AFP

۷۰ بیمارستان در بریتانیا در طرح واکسیناسیون عمومی کشور مشارکت دارند.

پیشگیری

سازمان جهانی بهداشت به مردم هشدار داده است که با شروع توزیع واکسن ضد کرونا آسوده خاطر نشوند، کارشناسان این سازمان می‌گویند که واکسن یک ابزار قدرتمند برای مقابله با کرونا است اما نه یک راه حل نهایی، همچنان بهترین راه حفاظت و جلوگیری از ابتلا به کووید-۱۹ حفظ فاصله یک متر و نیمی از دیگران و پوشاندن دهان و بینی در اماکن عمومی است. شستن دست با آب و صابون بهترین راه است. اگر آب و صابون در دسترس نبود از ضدعفونی‌کننده دست که دست‌کم ۶۰ درصد الکل داشته باشد استفاده کنید. اجتناب از حضور در اماکن عمومی و سربسته داخل که هوا در آن جریان ندارد و ماندن در خانه تا حد ممکن توصیه‌هایی است که در مورد پیشگیری از کرونا همچنان اعتبار دارد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.