ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مبارزه کارگران نیروگاه رامین برای امنیت شغلی ادامه دارد

کارگران نیروگاه رامین (واقع در شهر ویس در نزدیکی اهواز) که در ماه‌های اخیر دو بار در اعتراض به تعویق پرداخت مزدها، حذف مزایا و با خواست امنیت شغلی اعتصاب کرده‌اند به مبارزه خود ادامه می‌دهند.

کارگران نیروگاه رامین (واقع در شهر ویس در نزدیکی اهواز) که در ماه‌های اخیر دو بار در اعتراض به تعویق پرداخت مزدها، حذف مزایا و با خواست امنیت شغلی اعتصاب کرده‌اند، به مبارزه خود ادامه می‌دهند. طبق خبرهای منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی، کارگران پنج‌شنبه ۲۰ اذر برای دومین روز اعتصاب کردند.

کارگران معترض نیروگاه رامین اهواز

باز گذاشتن دست پیمانکاران در این نیروگاه منجر به عدم امنیت شغلی کارگران شده، به نحوی که اکنون تعداد کارگران موقت این نیروگاه بیش از کارگران رسمی است. بسیاری از کارگران این نیروگاه که بیش از دو دهه سابقه کار دارند، اکنون با تاخیر پرداخت دستمزد، و کاهش ملحقات مزد و مزایا هستند. تفاوت شرایط کار و حقوق کارکنان رسمی با قراداد موقت‌ها از دیگر موارد اعتراض کارگران است.

خطر اخراج کارگران موقت را تهدید می‌کند

علاوه بر این کارگران نگران هستند واگذاری ۴۹ درصد نیروگاه به بخش خصوصی، با اخراج کارگران قرارداد موقت همراه باشد. از این رو خواستاراستخدام در نیروگاه هستند. مطابق مصوبه وزارت نیرو در سال ۹۴ نیروهای پیمانکار می‌توانستند بدون آزمون با سابقه ۵ سال و چارت فنی به رسمی تبدیل شود. اما مدیریت نیروگاه شرایط استخدام را برای کارگران دشوارتر کرده و آن‌ها که اغلب کارگران متخصص هستند، تحصیلات دانشگاهی و سال‌ها سابقه کار دارند، باید در یک آزمون استخدامی شرکت کنند.

کارگران می‌گویند یکی از مسئولان نیروگاه که معتقد بود تمام پرسنل موقت شرایط لازم برای استخدام را دارند، به دلیل مخالفت با برگزاری آزمون از کار برکنار شده است.

۸ مهرماه ۱۳۹۹ کارگران نیروگاه رامین اهواز که چند ماه حقوق نگرفته بودند، با خواست پرداخت حقوق معوقه و امنیت شغلی اعتصاب و مقابل نیروگاه در جاده اهواز به ملاثانی تجمع کردند. حق بیمه‌ کارگران نیز پرداخت نشده بود. علاوه بر این، انتشار خبرهایی مبنی بر تصمیم مدیریت به اخراج برخی کارگران، نگرانی از اخراج را در میان کارگران دامن زده بود.

یکی از کارگران اعتصاب کننده گفت:

«کل نیروگاه به دست نیروهای پیمانکار می‌چرخد و تعداد نیروی‌های پیمانکار بیشتر از نیروهای رسمی است و قطعاً بعد از فروش سهام این نیروهای رسمی هستند که در نیروگاه می‌مانند، اما اگر نیروها طبق دستور وزارت در سال ۹۴ رسمی بشوند به طور حتم مدیریت جدید نمی‌تواند عذر نیروها را بخواهد».

۲۷ آبان مجددا نیروگاه رامین شاهد اعتصاب کارگران بود که حقوق‌شان پرداخت نشده بود. مسئول روابط عمومی شرکت در پی اعتصاب به رسانه‌ها گفت:

«پرداخت مطالبات به دلیل چالش‌های اقتصادی کشور با وقفه‌ای کوتاه مواجه شده بود که تامین و پرداخت شد».

به گفته‌ی کارگران، تعداد کل کارکنان پیمانکار نیروگاه رامین ۹۵۲ نفر است که ۳۵۰ نفر از آنان دارای مدرک تحصیلی فوق دیپلم، لیسانس، فوق لیسانس و دکترا هستند.

نیروگاه حرارتی رامین با شش واحد تولیدی بزرگ‌ترین نیروگاه بخاری کشور است و بیش از ۴۰ درصد از برق استان خوزستان را تامین می‌کند. حدود دو هزار تن در نیروگاه رامین اهواز کار می‌کنند. حدود دو سوم آن‌ها نوبت‌کارند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.