ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

واکنش ظریف به شعرخوانی اردوغان در باکو: هیچکس درباره آذربایجان عزیز ما صحبت نکند

رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه در جشن پیروزی جنگ قره‌باغ در باکو، شعری با مضمون رود ارس خواند. شعرخوانی اردوغان واکنش تند وزیر خارجه ایران را در پی داشت.

رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه در جشن پیروزی جنگ قره‌باغ در باکو، شعری با مضمون رود ارس خواند. شعرخوانی اردوغان واکنش تند وزیر خارجه ایران را در پی داشت.   

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران صبح جمعه با انتشار پیامی در توییتر نوشت:

«‏به اردوغان نگفته بودند شعری که به غلط در باکو خواند مربوط به جدایی قهری مناطق شمالی ارس از سرزمین مادریشان ایران است! آیا او نفهمید که علیه حاکمیت جمهوری آذربایجان سخن گفته است؟ هیچ کس نمی‌تواند درباره آذربایجان عزیز ما صحبت کند.»

اردوغان روز گذشته در سخنرانی خود در باکو قطعه‌ای از ترانه معروف آراز (ارس) را خوانده بود که بیانگر عواطف مردم آن خطه به رود ارس است. تخلص محمد ابراهیموف، یکی از بزرگ‌ترین شاعران باکو «آراز» بود که به رود ارس اشاره دارد. «دنیا مال تو، مال من است»  و «گر جنگ نبود» از مهم‌ترین سروده‌های این شاعر ملی است که می‌گوید:

گر جنگ نبود

با ذوب کردن اسلحه‌ها در کوره

می‌توانستیم پلی بین زمین و مریخ بسازیم

گر جنگ نبود

محصول هزار سال

در یک روز به عمل می‌آمد  

جنگ قره‌باغ میان آذربایجان و ارمنستان از ۲۷ سپتامبر / ۶ مهر تا ۱۰ نوامبر / ۲۰ آبان به‌درازا کشید و آذربایجان هفت منطقه اشغالی را از ارامنه بازپس گرفت. با توافق سه‌جانبه آذربایجان، ارمنستان و روسیه قرار شد منطقه قره‌باغ به‌مدت پنج سال زیر نظارت نیروهای حافظ صلح روسیه قرار بگیرد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، روز گذشته در مراسم رژه نظامی در باکو که به مناسبت پیروزی ارتش آذربایجان در قره‌باغ و مناطق اطراف آن برگزار شد، پرچم‌های ترکیه و آذربایجان برافراشته شد. این مراسم پس از ورود رجب طیب اردوغان و الهام علی‌اف رئیسان جمهوری ترکیه و آذربایجان به میدان و نواختن سرود ملی دو کشور آغاز شد.

بعد از این مراسم رئیس جمهوری ترکیه در یک نشست خبری مشترک با همتای آذربایجانی خود گفت آنکارا و باکو خواستار تشکیل یک ساز و کار جدید منطقه‌ای متشکل از آذربایجان، ترکیه، روسیه، ایران، گرجستان و حتی ارمنستان هستند.

روز گذشته حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی در دیدار وگفت‌وگو با جیحون بایراموف، وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان با اعلام حمایت ایران از حاکمیت جمهوی آذربایجان بر قره‌باغ خواهان گسترش روابط اقتصادی و تجاری دو کشور شد. ایران آمادگی خود را برای بازسازی مناطق جنگی قره‌باغ اعلام کرده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • به مهران

    مهران جان این همه * سر و هم کردی ک بگی 17 شهر قفقاز واسه ایرانه ولی دریغ از یه آرازی آییردیلار تو شعری که نوشتی واقعا نمیدونم چرا فکر میکنید ما آذربایجانیها باید شیفته کشوری باشیم که توش خر خطاب میشیم. در صد سال گذشته ادبیاتمون رو از ما گرفتند در حدی که الان اکثر نسل جوون نبه زور ترکی حرف میزنند. محض اطلاع آرازی آییردیلار و اون 4 مصرعی که اردوغان خوند در اصل بایاتی هست و شاعرش شناخته شده نیست. بایاتی در فرهنگ آذربایجان دو بیتی هایی هست که اکثر آذربایجانیهای قدیم بلد بودند و برای انواع کارها دعا برای مسافر، گرفتن فال و ... ازش استفاده می‌کردند سراینده ی این چهار مصرع مشخص نیست ولی به عنوان ترجیع بند در منظومه ی آراز بولود قاراچورلو بکار رفته. همینطور به عنوان ترجیع بند در شعر آراز آراز خان آراز که یه شعر فولکولور هست و از نسخه ای به نسخه دیگه خیلی تعییر کرده مثلا بیاد صمد بهرنگی هم سروده شده استفاده شده. شعر بسیار معروفی هست...توسط خواننده ها و عاشیق های زیادی هم اجرا شده و در شبکه سهند هم پخش میشه که دعوت میکنم به شنیدن اجرا بیاد صمد بهرنگی (***) توسط محمدعلی پرخواه در باکو اجرا توسط عاشیق محمد فرزانگان (***) لینک از آپارات هست اجرا توسط خواننده محلی در جلفا 28 دی 1397 (***) اجرای شبکه سهند (***) وقتی نمیدونی لطفا سعی نکن آرزوهای خودتو بنویسی. کودک ازبک (ژورابک ژورایف Jurabek Juraev) آهنگ تاجیکی عاشقانه دلیر نظروف خواننده تاجیک رو بازخوانی میکنه...بعد اینا مهینم مهینم رو تبدیل میکنن به میهنم میهنم تا شعر وطنی بشه و میگن وای اینا رو تاجیکا خوندن میخوان جز ما بشن اجرای کودک ازبک(***) اجرای دلیر نظروف خواننده تاجیک (***) ولمون کنید بابا با این توهماتتون

  • سپیده

    در همین سخنرانی اردوغان میگه «اردوغان در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه ترکیه و آذربایجان به دنبال صلح پایدار در منطقه هستند، اظهار داشت: آماده تشکیل یک ساز و کار منطقه‌ای ششگانه متشکل از آذربایجان، ترکیه، روسیه، ایران، گرجستان و حتی ارمنستان در صورت پذیرش دیگر کشورها هستیم.» خوب اگه میخواست با این شعر اشاره به تجزیه ایران کنه چرا از اونور میخواد ایران هم جز اتحادیه کذایی باشه؟ اردوغان آدم این حرفها نیست. مخالفان نظام در این چند روز خوب رکب از جمهوری اسلامی خوردند و باز هم نشون دادند که در مخالفت با ترک حتی با جمهوری اسلامی هم دوست میشن

  • سپیده

    ایرانی جماعت از هوچی گری خوشش میاد و جمهوری اسلامی هم سوار بر احساسات مردم اصلا اردوغان مال این حرفها نیست که بخواد به ترکهای ایران کمک جدایی طلبانه بکنه و بهترین روابط رو با جمهوری اسلامی داره ضمن اینکه اون شعر توسط بولود قاراچورلو زمانی که زندان و دور از وطن بوده نوشته شده شعر اینه آراز را جدا کردند (نمیگه آراز ما را از هم جدا کرد) با سنگ پر کردند من از تو جدا نمیشدم ما را به زور از هم جدا کردند این ترانه فقط میتونه نشاندهنده دلتنگی انسان آذربایجانی برای ارس باشه و مردم قره باغ هم 30 سال از ارس دور افتاده بودند. اردوغان منظورش جدایی مردم قره باغ از ارس بوده نه چیز دیگه این ترانه در شبکه سهند اجرا میشه و یکی از ترانه های پرطرفدار بین عاشیقهای آذربایجانی هست مفت مفت بخاطر زیاده خواهی جمهوری اسلامی با اعراب درافتادیم حالا هم با ترکها

  • حقیقتگو

    فقط جناب ظریف وشرکاء اگرجرات وشهامت پذیرفتن واقعیت ها دارید یک رفراندوم آزاد و بدون زوراسلحه و کشتار برقرار کنید ونتیجه اش را ببنید که آیا مردمان آذریبایجان و کرستان و سیستان وبلوجستان و خرمشهر برجدا شدن ازایران وخودکفا شدن ازشرحکومت حیون الله ومریدانشان رای نخواهند داد؟

  • ایرانی

    ماجرای شعری که رجب اردوغان در باکو خواند. آیا به اوردغان حالی نکرده اند، شعر آراز (ارس) دقیقا انکار مشروعیت دولت باکو است؟ اما اصل شعر: شعر «آی آراز»(ارس) توسط یحیی شیدا، شاعر میهن پرست آذربایجانی ، خطاب به رود ارس سروده شده است. شاعر در این شعر با ارس سخن می گوید و از این که طبق عهدنامه های ننگین ترکمن چای و گلستان، بخش بزرگی از ایران را برای همیشه، از مام وطن، جدا کردند، غمگین است. شاعر از این جدایی شکوِه می کند و خواهان بازگشت هفده شهر قفقاز به سرزمین مادری، یعنی ایران، است. شاه بیت این شعر همان بیتی است که در آن شیدا فریاد می زند: «چه شمالی چه جنوبی؟ همه آنها جزو سرزمین ایران است» بخش هایی از سروده یحیی شیدا با ترجمه فارسی: قاضی اول ، انصافه گل ، حکم زمان وئر تازه دن غصب اولان تورپاقلاری وابسته ی ایران ائله «قاضی باش ، انصاف کن ، دوباره حکم بده سرزمین های غصب شده را وابسته ی ایران نما» کؤکلمه هجران سازین ، دل سوزونو آرتیرما چوخ وصلدن سال صحبتی گل چاره ی هجران ائله «ساز هجران را کوک مکن ، بر سوز دل میفزای از وصل سخن بگو،بیا و هجران را چاره کن» قارداشی، قارداشا چاتدیر ، جانی هجراندان قوتار بو آغیر بیر خسته لیک دیر ، خسته یه درمان ائله «برادر را به برادر برسان و جان را از هجران برهان این ناخوشی سختی است ، درمانش نما» نه «شمالی» نه «جنوبی»؟ آت بو چرکین سؤزلری مولک ایراندیر تماماً،دونیایا اعلان ائله «چه شمالی؟چه جنوبی؟ این سخنان چرکین را به دور بینداز به جهانیان بگو همگی سرزمین ایران است» فتحعلیشاه ائیله دی فاحش خیانت ایرانا سنده خدمت گوستریب ، نقصانلاری جبران ائله «فتحعلی شاه، خیانت بزرگی به ایران کرد تو خدمت بکن و نقصان ها را جبران نما» تورکمن چای پیمانی بیر ننگ دیر تاریخ ده عرضه سیز شاهین ایشین دونیالره اعلان ائله «قرار داد ترکمن چای ننگی در تاریخ است اقدام شاهین بی لیاقت را به دنیا اعلام نما» کئچدی اون یئدی شهر روسیه نین چنگالینا بوجنایاتی گتیر یاده ،بوگون عنوان ائله «هفده شهرزیر چنگال روسیه قرار گرفت این جنایات ها را به یاد بیاور ، و امروز آن ها را عنوان کن» گولستان پیمانی دا سیندیردی ایرانین بئلین بو ایشه باعث لره ،یارب اؤزون دیوان ائله «قرارداد گلستان کمر ایران را شکست خداوندا ! مسببین این کار را محاکمه کن»

  • مهران

    بخ قول ترک ها ایت هورور کاروان گچر . بذارین این ظریف هم هر چقدر میخاد حرف بزنه. تا الان آذربایجان شما عزیز نبود یه دفعه ای عزیز شد. اسم دره و تپه و شهر و روستای ترکی رو دارین فارسی میکنید و شکر خوردین که امروز آذربایجان رو عزیز خودتون میدونید.

  • مصطفی تبریزی نام واقعی از تبریز

    آقای ظریف متاسفانه شما و نطامکتان را و حتا اسلامتان را کسی به حساب نمی آورد! این نظام اسلامی و حتی شخص شما تمامی مراتب و مراحل بیشرفی را طی کرده اید. شما اگر اندکس شرف داشتید، اگر اندکگی ایرانی می بودید کاری می کردید که تمام آذربایجان خودشان را ایرانی بدانند. اما شما کاری کرده اید که بسیاری از ایراینان آذری را حتا از ایران فراری داده اید. شاید باید از خودتان بپرسید که چظور شده که آدم فاشیستی همچون اردوغان که آذری اردوان است در میان آذریان نفوذ داشته باشد و ایران و ایرانی تا این اندازه و تکرزار کنم تا این اندازه در منطقه و جهان بی آبرو باشد. خجالت و شرم بر شما باد. *** مصطفی تبریزی نام واقعی از تبریز

  • شاعر شهر یزد

    ;و من می گویم اگر قتل عام نبود، اگر سرهای بریدی به جرم و بی جنایت نبود، اگر یهودیان بنی قریضه را علی قتل عام نکرده بود، اگر علی ابن اب طالب پایه گذار راه حال نهائی نمی بود اگر پیامبر اسلام اسلام شوهر عایشه شش ساله نمی بود، اگر اگر اگر اگر خمینی فرمان قتل عام سال ۶۷ را صادر نمی کرد اگر خامنه ای این همه جنایت نمی کرد اگر محمد جو.اد ضریف آنهمه دروغ نمی گفت اگر احمدی نژاد بیمار* نمی بود، آگر ایران ما از نطر تاریخی تمدنی فرهنگی مادی و معنوی اینگونه غارت و تخریب نشده بود شاید آن موقع اسلام شما مایه ننگ بشریت نمی بود. شاعر شهر یزد