ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نماینده ایران در آژانس گروسی را متهم کرد از حدود وظایفش فراتر رفته است

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران هشدار داد که از تعهداتش در برجام منحرف نشود. کاظم‌غریب آبادی در پاسخ گفت وظیفه آژانس صرفاً نظارت و راستی‌آزمایی است.

در آستانه برگزاری کمیسیون مشترک برجام در وین تنش‌ها بین جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بالا گرفت. کاظم غریب‌آبادی، نماینده ایران در آژانس، مدیرکل را متهم کرد که از حدود وظایفش فراتر رفته است.  

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پنجشنبه ۱۰ دسامبر در مصاحبه  با شبکه خبری اسکای گفته بود:

«ایران نباید تهدیدات خود در مورد افزایش غنی‌سازی و کاهش بازرسی‌ها را عملی کند، چرا که این اقدامات، انحراف بیشتر ایران از تعهدات خود تحت برجام است.»

گروسی همچنین در واکنش به قانون لغو محدودیت‌های هسته‌ای در مجلس شورای اسلامی گفت چنانچه این قانون اجرا شود باعث انحراف بیشتر ایران از تعهداتی می‌شود که با ورود به برجام پذیرفته است.

کاظم غریب‌آبادی، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با انتشار پیامی در صفحه توئیتر خود نوشت:

«تنها نقش آژانس در برجام، نظارت و راستی‌آزمایی اقدامات مرتبط هسته‌ای و ارائه گزارش‌های به روز شده در این مورد است.»

کمیسیون مشترک برجام ۱۶ دسامبر / ۲۶ آذر در وین برگزار می‌شود. نشست قبلی کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان و مدیران سیاسی ایران و گروه ۱+۴  شهریور سال جاری در وین برگزار شده بود. در آن نشست مقرر شد که ایران به بازرسان آژانس اجازه بازرسی  از دو مکان هسته‌ای در حوالی تهران و شهرضای اصفهان را بدهد. نمونه‌برداری از این دو مکان انجام شده است.  

در این فاصله مجلس شورای اسلامی قانون «اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها» را برای اجرا توسط دولت ابلاغ کرد. ماده شش این قانون دولت جمهوری اسلامی ایران را موظف کرده است در صورت عدم اجرای کامل تعهدات کشورهای طرف توافق هسته‌ای در قبال ایران، دو ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون، نظارت‌های فراتر از پادمان از جمله اجرای داوطلبانه سند ـ پروتکل الحاقی ـ را متوقف کند.

رافائل گروسی در ادامه مصاحبه با شبکه خبری اسکای در واکنش به مصوبه مجلس شورای اسلامی گفت:

«اگر قرار به کاهش بازرسی‌های آژانس باشد ما به روشنی باید در این زمینه اطلاع‌رسانی کنیم. باید درباره آنچه قرار است رخ دهد با جهان شفاف باشیم. این تصمیم به هیچ‌کس از جمله ایران کمکی نمی کند.»

 مدیر کل آژانس در ادامه این مصاحبه یادآوری کرد:

«نمی‌توانم درک کنم چه کسی از طرح اقدام راهبردی مجلس شورای اسلامی منتفع خواهد شد.»

طرح هسته‌ای مجلس شورای اسلامی در واکنش به ترور محسن فخری‌زاده در آبسرد دماوند در دستور کار قرار گرفت. جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب آمریکا در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان گفته بود هنوز مشخص نیست که تا چه حد ترور فخری‌زاده از سرگیری مذاکرات را دشوار کرده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • یاسر

    من یک ایرانی باغیرت هستم شهار همه مردم ایران((انرژی هستهای همچنانگه حق آمریکا و ریژیم صهیونیستی هست حق مسلم ما نیز هست وسلام یک کلام و حق شهدت سلیمانی و فخری زاده رو هم کف دست عاملانشون میزاریم