ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کاهش امید به صلح در میان مردم افغانستان

براساس نظرسنجی یک مؤسسه مستقر در کابل خوش‌بینی در مورد روند صلح افغانستان در میان مردم این کشور نسبت به تابستان گذشته ۲۹ درصد کاهش یافته است.

مؤسسه مطالعات جنگ و صلح در کابل اعلام کرد که براساس نظرسنجی این مؤسسه امید به صلح در میان افغان‌ها در چند ماه گذشته به‌طور قابل توجهی کاهش یافته است.

مردم در بازار کابل ـ عکس از Shutterstock

مؤسسه مطالعات جنگ و صلح نتایج نظرسنجی خود را روز جمعه ۱۱ دسامبر / ۲۱ آذر منتشر کرد. این نظرسنجی از ۲۹ سپتامبر / ۸ مهر تا ۱۸ اکتبر / ۲۷ مهر انجام شده و براساس آن امید به صلح در میان مردم افغانستان به ۵۷ درصد کاهش یافته است.

در نظرسنجی قبلی که در تابستان برگزار و در ماه اوت منتشر شد، میزان امید به صلح در میان مردم افغانستان ۸۶ درصد بود.

مذاکرات جاری صلح بین دولت افغانستان و طالبان در قطر تا هفته گذشته در بن‌بست قرار داشت، تا این‌که دو طرف در مورد دستورالعمل شیوه مذاکرات توافق کردند.

آسوشیتدپرس روز گذشته،  پنج‌شنبه ۱۰ دسامبر /۲۰ آذر از سند ۲۱ ماده‌ای برای دستورالعمل مذاکرات خبر داد و نوشت قوانین شریعت اسلام و تعالیم این دین بر ادامه گفت‌وگوهای صلح در قطر حاکم شده است.

طالبان مصمم هستند که مفاد توافق آمریکا با ایشان، طرح اولیه مذاکرات با دولت افغانستان باشد. اما هیأت مذاکره‌کننده دولت افغانستان در برابر این خواسته مقاومت کرده است. در مذاکرات بین آمریکا و طالبان، دولت افغانستان شرکت نداشت. در توافق بین ایالات متحده و طالبان، موضوع خروج نیروهای آمریکایی و ناتو از افغانستان برنامه‌ریزی شد. همچنین توافق شد که شماری از زندانی‌های طالبان آزاد شوند. آزادی زندانی‌های طالبان از زندان‌های دولتی افغانستان اما محل اختلاف است.

کاهش امید به صلح در میان مردم افغانستان احتمالاً به‌دلیل افزایش خشونت‌ها در این کشور است. از ۱۲ سپتامبر / ۲۲ شهریور سال جاری، تاریخ آغاز گفت‌وگوهای دولت افغانستان و طالبان، خشونت‌ها به‌شکل قابل توجهی افزایش یافته است. طالبان در حالی که به وعده خود مبنی بر عدم حمله به سربازان آمریکایی و ناتو وفادار بوده‌اند، حملات مهلکی را علیه نیروهای افغانستان انجام داده‌اند. از سوی دیگر نیروی هوایی افغانستان نیز با پشتیبانی هواپیماهای جنگی ایالات متحده حملات تلافی‌جویانه‌ای صورت داده‌اند. گروه‌های بین‌المللی مدافع حقوق بشر به هر دو طرف هشدار داده‌اند که از وارد کردن تلفات به غیرنظامیان پرهیز کنند.

مؤسسه مطالعات جنگ و صلح مستقر در کابل گفته است که ۷۵,۹ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی گفته‌اند که آتش‌بس باید اولویت اصلی گفت‌وگوهای بین‌افغان باشد.

افزون بر این، ۷۱ درصد از پاسخ‌دهندگان به سئوال‌های نظرسنجی‌ خواهان آن نیستند که پس از توافق صلح، ارتش و نیروهای امنیتی کشور منحل شوند. محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان نیز چنین طرحی را محکوم کرده است.

۶۴ درصد از پاسخ‌دهندگان هم مخالف هرگونه اصلاح اساسی در ساختار نیروهای امنیتی کشور هستند، موضوعی که طالبان بر آن اصرار دارند و می‌گویند این نیروها توسط قدرت‌های خارجی ایجاد شده‌اند.

این مؤسسه از ۸ هزار و ۶۲۷ نفر در ۳۴ ولایت افغانستان  شامل ۵۸ درصد مرد و ۴۲ درصد زن، نظرسنجی کرده و برای انجام آن از اتحادیه اروپا و آژانس همکاری بین‌المللی توسعه سوئد بودجه دریافت کرده است. این نظرسنجی پنج درصد حاشیه خطا داشت.

مؤسسه مطالعات جنگ و صلح گفت، نظرسنجی در چند منطقه از ولایت‌های افغانستان به دلیل میزان بالای خشونت و بی‌ثباتی و همچنین مسائل مربوط به همه‌گیری ویروس کرونا انجام نشده است.

طالبان در حال حاضر بیش از نیمی از افغانستان را در کنترل خود دارند و از زمان حمله آمریکا در سال ۲۰۰۱ تاکنون، در بالاترین حد قدرت خود قرار دارند.

دفتر بازرس کل ویژه برای بازسازی افغانستان (سیگار) در گزارشی که در سال جاری منتشر کرد گفت افغانستان احتمالاً آماده صلح نخواهد بود، مگر آن‌که راهی برای ادغام جنگجویان طالبان در جامعه و مبارزه با «فساد بومی» پیدا کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ناظریان

    بنابر گزارش این مقاله, طالبان در سال درآمدی معادل ۱.۶ بیلیون دلار (به فارسی ما میگیم بیلیارد) درآمد دارد. The Taliban are megarich – here’s where they get the money they use to wage war in Afghanistan In the fiscal year that ended in March 2020, the Taliban reportedly brought in US$1.6 billion, according to Mullah Yaqoob, son of the late Taliban spiritual leader Mullah Mohammad Omar, who revealed the Taliban’s income sources in a confidential report commissioned by NATO and later obtained by Radio Free Europe/Radio Liberty. The Conversation December 8, 2020 8.12am EST *** کل در آمد دولت افغانستان حدود ۵ بیلیون دلار است. که امسال بسیاری از کمکهای مالی خارجی به دولت افغانستان یا کاملا قطع می شود و یا بسیار کمتر. و پر واضح که از جنبهء مالی قضیه مهمتر جنبهء نظامی و چگونگی سازماندهی اجتماعی علیه سلطهء طالبان می باشد. برای شکست دادن قطعی تروریزم طالبان و القاده و داعش و...تا زمانی که خود مردم افغانستان یک سازماندهی اساسی مسلحانه, از پایین به بالا (با رهبری مشترک زنان؛ مانند روژوا) نداشته باشند, همهء این مذاکرات و غیره حرف مفته. تنها مدل پایدار و قابل اجرا برای شکست دادن تروریزم, الگو و مدل انقلاب روژوا است و بس. سازماندهی مسلحانهء مردمی, از پایین به بالا. با چاشنی قوی فمینیستی, رهبری مشترک زنان و سیاست ها و خط مشی صریح ضد اقتدار گرایانه. حماسهء کوبانی را از یاد مبرید.