ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روح‌الله زم را اعدام کردند

روح‌الله زم را سپاه از خارج از کشور ربود، مقابل دوربین اعتراف‌های اجباری نشاند، در دادگاهی که دسترسی به وکیل مناسب نداشت دادگاهی کرد، و در نهایت هم حق زندگی را از او گرفت.

بامداد شنبه ۲۲ آذر ماه، خبرگزاری‌های حکومتی از جمله تسنیم، فارس و صدا سیما خبر دادند که روح‌الله زم، مدیر رسانه آمد نیوز اعدام شد. آنها نوشتند که زم را دار زدند.

سخنگوی قوه قضاییه روز سه‌شنبه ۱۸ آذر از تأیید حکم اعدام زم، در دیوان عالی خبر داد. غلامحسین اسماعیلی گفت که این حکم بیش از یک ماه است که به تایید رسیده و نهایی شده است.

تلاش‌هایی هم از جانب کارزارهای مردمی و هم از طریق نهاد‌های بین‌المللی در جریان بود که مانع از اجرای حکم اعدام شود. با این حال زم که فعالیت‌هایش رسانه‌ای بود اعدام شد.

روح‌الله زم، متولد پنجم مرداد سال ۱۳۵۷ در شهر ری و فرزند محمدعلی زم، از کارگزاران نظام جمهوری اسلامی بود. او پس از سال ۱۳۸۸ از منتقدان رژیم شد. زم ابتدا به ترکیه و سپس به فرانسه رفت و کانال پرطرفدار آمدنیوز را در راه‌های مهاجرت ساخت.

روح‌الله زم پیش از دستگیری به همراه دو فرزند و همسرش در فرانسه زندگی می‌کرد.

داستان بازداشت روح‌الله زم هیچ‌گاه به‌طور شفاف از سوی نهادهای امنیتی ایران اعلام نشد. آنچه مشخص شد این بود که او را ربودند.

روزنامه فیگارو چاپ فرانسه با انتشار گزارشی در روز ۱۵ اکتبر ۲۰۱۹/ ۲۳ مهر ۹۸ اعلام کرد بر اساس اسنادی که در دست دارد، سپاه پاسداران زن جوانی را برای متقاعد کردن روح‌الله زم به منظور سفر به عراق برای دیدار با آیت‌الله علی سیستانی، اجیر می‌کند. به ‌نوشته این روزنامه، زم پس از سفر به عراق در شهر نجف بازداشت و به ایران منتقل می‌شود.

سپاه این داستان را که برای آنها هزینه بین‌المللی داشت تایید نکرد. در اطلاعیه‌ای در روز ۲۲ مهر ۱۳۹۸ سپاه ادعا کرد‌ که نیروهای اطلاعاتی‌اش زم را فریب دادند و به داخل کشور کشانده و در داخل ایران دستگیر کرده‌اند.

زم را بالافاصله پس از دستگیری و دو بار بعد از آن در دوران بازداشت به مقابل دوربین‌های اعتراف‌های اجباری آوردند. اعتراف‌هایی که از سوی سازمان‌های حقوق بشری دلیل بر صورت گرفتن شکنجه شناخته شد.

روح‌الله زم به لیستی از اتهام‌ها محکوم شد که در میان آنها «فساد فی‌الارض»، «توهین به مقدسات اسلام» و «همکاری با دولت متخاصم» خطرناک‌ترین‌ها بودند. سخنگوی قوه قضاییه روز ۱۰ تیر در بیست و هشتمین نشست مطبوعاتی خود گفت دادگاه ۱۳ مورد از عناوین ریز اتهامات را توأم با هم از مصادیق «افساد فی الارض» دانسته و بدین جهت زم محکوم به اعدام شده است.

در میان لیست اتهام‌هایش، روح‌الله زم تنها این اتهام‌ها را پذیرفت: «توهین به مأموران دولتی و تحریک مردم به اغتشاش»، «حمایت از محکومان امنیتی در ایران» و «نشر اکاذیب».

قاضی دادگاه‌های او ابولقاسم صلواتی بود.

پس از صدور حکم اعدام برای روح‌الله زم، پدرش با انتشار یادداشتی در صفحه اینستاگرامش خطاب به ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه نوشت اگر او برای برقراری عدالت آمده‌ است، گزارش وکیل منتسب به قوه قضاییه در پرونده رو‌ح‌الله زم از دادرسی خلاف اسلام خبر می‌دهد.

محمدعلی زم در این یادداشت با اعتراض به روند ناعادلانه رسیدگی به پرونده پسرش از سوی قوه قضاییه اعلام کرد که روح‌الله زم «۹ ماه» در بی‌خبری کامل از همسر و دختران خردسالش بوده و امکان تماس تلفنی با پدر و مادرش هم نداشته است.

روح‌الله زم را سپاه پاسداران جمهوری اسلامی از خارج از کشور ربود، مقابل دوربین اعتراف‌های اجباری نشاند، در دادگاهی که دسترسی به وکیل مناسب نداشت دادگاهی کرد، و در نهایت هم حق زندگی را از او گرفت.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حسن

    آقای ناظریان! به داستانهای ساخته شده توسط جمهوری اسلامی در خصوص دستگیری روح الله زم باور نکن. به اعترافات هم باور نکن. بدون کمک خارجی امکان نداشت زم به دست جمهوری اسلامی بیافتد.

  • به ناظریان از جنوب تهران

    جناب ناظریان دست کم حالا که اسلام ناب روح الله زم را به قصابخانه برده و با شمشیر علی ابن ذوالفقار سرش را بریده و حتا برای نیالودن نام ناپاک خمینی از روح الله به نیما برش گردانیده شما کوتاه بیا! روح الله تنها عیب مهمش خرافاتی بودنش بود! او طبق گفته ی خودش به جن و استخاره اعتقاد داشت و در اعتراضات نقش مهمی بازی می کرد. حالا شما بفرما که اگر کسی دیگرزی هم بود همان میشد! و من می گویم که اگر روح الله بهتر عمل کرده بود، یا اگر کسی به جای او بود و بهتر عمل می کرد نتیجه بهتر می بود! بله اما چنین کسی نبود و البته او هم بیشتر از ایبن وضاعت بیشتری نداشت و استخاره ای بود! بله اما او همینی که بود بود! اگر هم اشتباه و دروغی د است آنرا با راستی میگفت!

  • ناظریان

    برخی از دوستان مثل اینکه از یادشان رفته است که چقدر خود همکاران زم به او گفته بودند که به عراق نرود, اما چون صحبت دریافت پول از آیت الله سیستانی در کار بوده, خود زم تمامی توصیه های آشنایانش را نادیده گرفته بود. نکتهء اساسی و ماندگاری که در مورد پرونده زم مهمترین است و هیچکس هم تا به حال به جزئیات کامل آن نپرداخته است, نقش کانالهای تلگرامی "آمد نیوز" در قیام دیماه ۹۶ بود. که شاید برای اولین بار در جهان بود که یک کانال تلگرامی بدین طریق از جهان مجازی تاثیراتی اینچنین در جهان واقعی ایجاد می کرد. و شاید دلیل اساسی چنین اثر گذاری "آمدنیوز" بیش از هر چیز شرایط "مساعد" و نابسامانی های باورنکردنی در ایران و آسیب شناسی های اجتماعی همواره در حال رشد و گسترش در جامعه تحت حکومت ج.ا. باشد. بدین معنا که اگر "آمدنیوز" هم نبود, یک کانال تلگرامی دیگر میتوانست چنین عملکرد و جایگاه کاتالیزوری داشته باشد. در "کانال مستقل کارگران هفت تپه" امروز مطلبی در مورد این قضیه منتشر شد که بد نیست قستمهایی از آن در اینجا ذکر شود: "چند نکته درباره اعدام روح اله زم و خوشحالی اسدبیگی اسدبیگی این جنایتکار فاسد و اشغالگر در کانالش با خوشحالی از اعدام روح اله زم نوشته است. اسدبیگی ادعا میکند زم خود را لیدر اغتشاشات میدانست. این اسدبیگی اگر روزی ده تا دروغ بزرگ نگه سکته میکنه! زم در پاسخ به بازجو-خبرنگار گفت شما حکومتی ها به اعتراضات مردم میگویید اغتشاشات اما اسمش اعتراضات است. چرا اسدبیگی همزبان با امنیتی ها به اعتراضات مردم میگوید اغتشاشات؟ چون خودش هم یکی از کسانی است که حق ده ها هزار خانواده را بالا کشیده و در مقابلش بارها اعتراض شده و بدش نمی آید اعتراضات به حق ما را اغتشاش بنامد! اولا: به نظر من حکم اعدام یک قتل وحشیانه است. اگر کسی هم در دادگاه صالح و عادل( نه دادگاه های عدالت اسلامی در ایران که کلا محل صدور احکام ظالمانه است) بابت اقدامی محکوم شد باید نهایتا حبس ابد برایش تعیین کنند. دوما: روح اله زم رهبر اعتراضات نبود. رهبر اعتراضات مردمی، خواسته خودشان و وضعیت زندگی مردم بود. واقعیات و بدبختی ها بود که به فکر ها دستور میداد برو اعتراض کن! اعتراضات 96 و 98 رهبر نداشت. رهبر اعتراضات خود مردم بوده و هستند و قطعا این اعتراضات عمیق تر و وسیع تر خواهند شد. اگر زم رهبر اعتراضات 96 بود پس چطور وقتی زم در زندان بود و آمد نیوز هم کلا تعطیل شده بود اعتراضات آبان 98 شکل گرفت؟ اعتراضات مردم به رهبری کسی نبوده و نیست. سوما: روح اله زم کار رسانه ای میکرد چه ما از کارش خوشمان می آمد یا نه. اگر زم درکانالش در میان بقیه اخبار، تعدادی خبر اشتباه هم منتشر میکرد، در عوض اسدبیگی ها شب و روز در حال نشر دروغ و کذب هستند. صدا و سیمای ما بیشتر دروغ منتشر میکنه و در کنارش بعضی وقتا و تصادفا راست میگه. اگر روح اله زم مستحق بدترین مجازاته پس اسدبیگی های کذاب و غارتگر و مسئولین و مدیران صدا و سیما باید عاقبت بسیار بدی داشته باشن.

  • یک ایرانی

    روح الله زم هدیه سیاست (یک بام و دو هوای) خارجه فرانسه به جمهوری اسلامی بود. سپاه از داخل خانه خود هم خبر ندارد چه برسد به دزدی افراد در خارج از کشور! کامیون کامیون اسناد محرمانه از سپاه می دزدند، خواب مرگ فرماندهان سپاه را برده است!!!! زم را لای کاغذ کادو پیچیدند و به جمهوری اسلامی تحویل دادند. فراموش نکنیم که جعبه سیاه هواپیمای اکراینی هم در فرانسه بازیابی شد، و سکوت آنها در مورد جنایت به سقوط کشاندن هواپیما توسط جمهوری اسلامی فراموش نخواهد شد. سپاس آقای مکرون! از این بهتر نمی‌توانستی به جمهوری اسلامی خدمت کنی! در مقابل آن، جمهوری اسلامی چه از مردم ایران دزدید و به شما داد؟