ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کرونا در ایران: دست‌کم ۱۲ شهر در وضعیت قرمز و پنج شهر در وضعیت بحرانی

بنا بر آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، در طی ۲۴ ساعت گذشته دست‌کم ۲۲۱ نفر دیگر بر اثر ابتلا به ویروس کرونا، جان خود را از دست داد‌ه‌اند که بدین ترتیب مجموع جان باختگان کرونایی در کشور به ۵۱ هزار و ۹۴۹ نفر رسیده است.

 وضعیت کرونا در ایران همچنان بحرانی است. در حالی که وضعیت ۱۲ شهر قرمز است، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از شهروندان خواست تا مراسم شب یلدا را مجازی و از طریق اینترنت برگزار کنند.

کرونا در ایران - آذر ۹۹ تهران (Photo by - / AFP)

بنا بر آمار اعلام شده از سوی سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، در طی ۲۴ ساعت گذشته دست‌کم ۲۲۱ نفر دیگر بر اثر ابتلا به ویروس کرونا، جان خود را از دست داد‌ه‌اند که بدین ترتیب مجموع جان باختگان کرونایی در کشور به ۵۱ هزار و ۹۴۹ نفر رسیده است.

 همچنین در شبانه روز گذشته هشت هزار و ۲۰۱ مورد جدید از ابتلا به کرونا در کشور شناسایی شده‌اند که بر این مبنا، مجموع بیماران کووید۱۹ از ابتدای تأیید رسمی شیوع این ویروس در ایران به یک میلیون و ۱۰۰ هزار و ۸۱۸ نفر رسیده است.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اما روز شنبه ۲۲ آذرماه اعلام کرد براساس آخرین اطلاعات، دست‌کم ۱۲ شهر در استان‌های گیلان، مازندران، فارس و کرمان همچنان در وضعیت قرمز کرونایی به‌سر می‌برند و از میان این شهرها، پنج شهر به شرایط بحرانی از نظر شیوع ویروس کرونا رسیده‌اند.

به‌گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علیرضا رییسی همچنین درباره فهرست شهرهایی که در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند گفت: 

«در گیلان چهار شهر آستارا، بندر انزلی، رودسر و تالش، در مازندران پنج شهر آمل، بهشهر، رامسر، گلوگاه و نکا در وضعیت قرمز هستند. در عین حال شهر زرین دشت در فارس، بافت در کرمان و گمیشان در گلستان نیز در وضعیت قرمز به سر می‌برند که هنوز روند نزولی نداشتند.»

به‌گفته رئیسی، دو شهر آستارا و تالش در استان گیلان و شهرهای آمل، گلوگاه و نور در استان مازندران در وضعیت بحرانی از لحاظ شیوع ویروس کرونا قرار دارند.

وضعیت‌های قرمز، نارنجی و زرد از نظر شیوع ویروس کرونا در ایران بر اساس تعداد بستری با تست PCR مثبت روزانه تعیین می‌شوند و طبق اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا، شرح آن چنین است:

– شهرهای زرد: بستری با تست PCR مثبت روزانه ۴ نفر به ازای هرصد هزار نفر

– شهرهای نارنجی: بستری با تست PCR مثبت روزانه۶ نفر به ازای هر صدهزار نفر

– شهرهای قرمز: بستری با تست PCR مثبت روزانه۱۰ نفر به ازای هرصد هزار نفر

یکی از نقایص این تقسیم بندی، لحاظ نشدن آمار فوتی‌های ناشی از کرونا برای قرار گرفتن یک شهر در وضعیت قرمز یا خطرناک است.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در ادامه گفته‌های خود، بدون اشاره به سوء مدیریت نهادهای دولتی در کنترل شیوع کرونا، بار دیگر شهروندان را عامل اصلی انتقال ویروس کرونا اعلام کرد و در همین زمینه گفت: 

«۵۱ درصد ابتلا در موارد بیمارستانی و بستری ناشی از دورهمی‌های خانوادگی است. خواهشم آن است که مردم خیلی این موضوع را جدی بگیرند به‌ویژه در شب‌های منتهی به شب یلدا لازم است به این موضوع بسیار توجه شود.»

او از شهروندان خواست تا مراسم شب یلدا را مجازی و از طریق اینترنت برگزار کنند: 

«دورهمی‌ها به هیچ وجه نباید انجام شوند و مردم می‌توانند به شکل‌های دیگر آن را انجام داده و با اقوام به صورت مجازی در ارتباط باشند.»

پس از اجرای طرح اعمال محدودیت‌های سراسری توسط ستاد ملی مقابله با کرونا در سراسر کشور از نیمه دوم آبان‌ماه، دور جدیدی از اجرای محدودیت‌های کرونایی از ۱۵ آذرماه در بیش از صد شهر ایران آغاز شده است.

محدودیت‌های جدید کرونایی از جمله شامل ممنوعیت ورود خودروهای شخصی با پلاک غیربومی به شهرهای نارنجی و قرمز، ممنوعیت ورود خودروهای شخصی پلاک بومی شهرهای نارنجی و قرمز به سایر شهرها، منع تردد شبانه از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح در شهرهای نارنجی و قرمز با جمعیت بالای ۲۰۰ هزار نفر می‌شود.

همچنین گروه‌های شغلی یک و دو در شهرهای نارنجی امکان فعالیت دارند اما در شهرهای قرمز تنها گروه‌های شغلی یک مجاز به فعالیت هستند.

رئیسی اما با اشاره به کاهش ۳۱ درصدی ترددهای بین شهری در زمان اعمال محدودیت‌های منع تردد در سراسر کشور، از جریمه شدن دست‌کم ۶۰۰ هزار خودرو در ایران خبر داده است:

«تاکنون ۶۰۰ هزار جریمه در این زمینه انجام شده است. در بحث تردد خودروها در شهرهای قرمز ۶۰ هزار جریمه، شهرهای نارنجی ۵۲ هزار جریمه انجام شده است.»

او در ادامه گفته: « در زمینه خودروها و مسافرت‌های بین جاده‌ای ۷۷۲ هزار خودرو برگشت داده شده‌اند. این خودروها می‌خواستند وارد شهر دیگری شوند که برگردانده شده‌اند. دو میلیون تذکر به خودروها داده شده است.»

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا همچنین از پلمب شدن ۲۳ هزار واحد صنفی به‌دلیل آنچه که او «تخلفات اصناف» خواند، خبر داده است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.