ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزارت خارجه ایران: کمیسیون مشترک برجام یک نشست «عادی» است

با توجه به ملاحظات مربوط به کووید- ۱۹، این نشست به شکل ویدئو کنفرانس برگزار می‌شود. سفر عراقچی به عمان قبل از نشست، زمینه‌ساز گمانه‌زنی‌هایی شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد کمیسیون مشترک برجام چهارشنبه ۱۶ دسامبر/ ۲۶ آذر برای بررسی روند اجرای برجام و موانع اجرای تعهدات توسط طرف‌های برجام به صورت ویدئو کنفرانس برگزار می‌شود. سفر معاون سیاسی وزیر خارجه ایران به عمان، دو روز قبل از برگزاری نشست، زمینه‌ساز گمانه‌زنی‌هایی شده است.

چهارشنبه ۲۶ فوریه/ ۷ اسفند کمیسیون مشترک برجام در وین با حضور عباس عراقچی و هلگا اشمید - عکس: آرشیو

به گزارش اداره کل اطلاع‌رسانی وزارت امور خارجه، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاران در زمینه دستور کار کمیسیون مشترک برجام گفت:

«این نشست، یکی از نشست‌های عادی و معمول کمیسیون مشترک برجام هست که در سطح معاونین وزرا و مدیران سیاسی کشورهای طرف برجام هر سه ماه یک‌بار به منظور بررسی روند اجرای برجام و موانع اجرای تعهدات توسط طرف‌های برجام برگزار می‌شود.»

خطیب‌زاده در ادامه سخنانش افزود:

«با توجه به ملاحظات مربوط به کووید- ۱۹، این نشست نیز طبق برنامه و همچون بسیاری از نشست‌های بین‌المللی به صورت ویدئو کنفرانس برگزار خواهد شد.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آخرین گزارش فصلی که برای اعضای شورای حکام ارسال شده اعلام کرده است که میزان ذخائر اورانیوم غنی‌شده ایران به ۲۴۴۳ کیلوگرم که معادل ۱۲ برابر میزان تعییت شده در توافق هسته‌ا‌ی است افزایش یافته. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علاوه بر این گزارش داده ایران همچنان به غنی‌سازی اورانیوم در سطح ۴.۵ درصد ادامه می‌دهد که از سقف ۳.۶۷ درصد تعیین‌شده در توافق هسته‌ای برجام بالاتر است.

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی روز چهارشنبه در جلسه هیأت دولت گفت:

«آن روز که ما برای برجام مذاکره می‌کردیم، ۶ شمشیر بالا سر ما بود به اسم قطعنامه، یک شمشیر بالاسرمان بود به نام پی‌ام‌دی؛ این شمشیرها شکستند.»

روحانی در ادامه سخنانش افزود:

«این روزها برخی از رسانه‌های داخلی متاسفانه تحت تاثیر رسانه‌های ماهواره‌ای ضد ایران درباره برجام می‌گویند شرایط، شرایط سال ۹۴ نیست که مذاکره می‌کردیم و تفسیرهای عجیب و غریب می‌کنند و می‌گویند ایران در این چند سال تحت فشار بوده است. در مذاکرات ایران و ۱+۵، هفت کشور بودیم. ایران را با شش کشور دیگر مقایسه کنید. حتی ۱+۴ هم نتوانسته یا نخواستند به تعهداتشان عمل کنند. هیچ قدرتی نمی‌تواند ما از مسیرمان جدا کند. در عین حال که قدرتمندتریم و دنیا فهمیده ایران روی پا خود ایستاده و هیچ فشاری آن را نمی‌شکند اما اگر ۱+۵ به کل تعهداتش برگردد، ما هم در همان ساعت به کل تعهداتمان برمی‌گردیم.»

سفر شتابزده عراقچی به عمان

مجلس شورای اسلامی ایران دو هفته گذشته قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» که دولت را به افزایش غنی‌سازی و دخیره‌سازی اورانیوم غنی‌شده و کاهش تعهدات برجامی مکلف می‌کند، تصویب کرد. حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی دوشنبه ۲۴ آذر در یک نشست خبری اعلام کرد که اگر آمریکا به برجام برگردد، ایران هم به تعهداتش در توافق هسته‌ای عمل می‌کند:

« هر روزی که ۱+۴ یا ۱+۵ به تعهدات خود عمل کند، ما هم به تعهداتمان عمل می‌کنیم. آنچه مجلس تصویب کرده اقدام راهبردی برای رفع تحریم است و نه ادامه تحریم، اما اینکه آیا این قانون با هدفی که دارد منطبق است یا خیر بحث دیگری است؛ ما هر زمان که ۱+۴ یا ۱+۵ به تعهدات خود عمل کند ما هم به اجرای تعهدات خود بازمی‌گردیم و هیچ مانعی در این مسیر نخواهیم داشت.»

همزمان با نشست خبری روحانی، عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه ایران به عمان سفر کرد. برخی از سایت‌ها و شبکه‌های تلگرامی مدعی شده بودند که یکی از اهداف سفر عراقچی به عمان دیدار با یکی از نمایندگان بایدن رییس جمهور منتخب آمریکا  در این کشور عربی بوده است. عباس عراقچی اما چنین دیداری را تکذیب کرد:

«ساعت ۸ صبح وارد شدم، ۹ صبح ملاقات با آقای بدر البوسعیدی وزیر امور خارجه عمان، ساعت ۱۰ شروع کمیته مشورت‌های راهبردی تا ساعت ۱۲:۳۰ و امضای یادداشت تفاهم، و ساعت ۱۳ پرواز با هواپیمایی تابان ایر به سمت شیراز و سپس تهران. سفری فشرده و بسیار مفید.»

جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب آمریکا در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان گفته بود هنوز مشخص نیست که تا چه حد ترور فخری‌زاده از سرگیری مذاکرات را دشوار کرده است.

طرح هسته‌ای مجلس شورای اسلامی در واکنش به ترور محسن فخری‌زاده در آبسرد دماوند در دستور کار قرار گرفت.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پنجشنبه هفته گذشته از ایران خواسته بود به تعهدات خود در برجام بازگردد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.