ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

صدها پسربچه‌ای که اسیر بوکو حرام شده بودند، آزاد شدند

برخی از آن‌ها هنوز یونیفورم مدرسه را به تن داشتند و برخی روی شانه پتویی انداخته بودند. این دانش‌آموزان پابرهنه و خسته اما سالم و تندرست بودند.

بیش از ۳۰۰ پسر نوجوان که هفته گذشته در حمله بوکوحرام به مدرسه‌ای در نیجریه ربوده شده بودند، پای برهنه و خسته و درمانده به ایالت کاتیسنا برگشتند.

تصویری که در شبکه‌های اجتماعی از کلاس درس دانش‌آموزان بعد از ربایش آن‌ها منتشر شد. کوله‌های جا مانده. (عکس: توییتر)

به گزارش شبکه الجزیره از تلویزیون دولتی نیجریه روز جمعه ۱۸ دسامبر/ ۲۸ آذر تصاویری از بازگشت این نوجوانان منتشر شد. برخی از آن‌ها هنوز یونیفورم مدرسه را به تن داشتند و برخی روی شانه پتویی انداخته بودند. این دانش‌آموزان پابرهنه و خسته اما سالم و تندرست بودند.

جمعه هفته گذشته گروهی از مردان مسلح موتورسوار به مدرسه علوم دولتی در کانکارا واقع در ایالت کاتیسنا در شمال نیجریه حمله کردند و ده‌ها دانش‌آموز را به اسارت گرفتند و با خود به جنگل‌های روگو بردند. تعداد این دانش‌آموزان ۳۵۰ نفر تخمین زده شده بود. هنوز معلوم نیست که آیا همه دانش‌آموزان آزاد شده‌اند. چند ساعت قبل از آزادی این پسربچه‌ها بوکو حرام ویدیویی از آن‌ها را منتشر کرده بود. امینو بلو ماساری، فرماندار استان کاتسینا در یک مصاحبه تلویزیونی گفت:

«فکر می‌کنم ما توانستیم تمامی پسرها را نجات دهیم.»

هیچ‌یک از دانش‌آموزان ربوده شده بعد از آزادی حاضر به صحبت با خبرنگاران نبودند. این گمان به وجود آمده است که آن‌ها از نظر روحی آسیب دیده و ترسیده‌اند. بوکوحرام مسئولیت این آدم‌ربایی را به عهده گرفته است.

ابهام در نحوه آزادسازی پسرها

محمدو بوهاری، رئیس جمهوری نیجریه به استقبال پسرها رفت. او در سخنانی از مردم خواست که شکیبا باشند و در همان حال خاطرنشان کرد که دولت به چالش‌های امنیتی پاسخ درخور می‌دهد. بوهاری گفت:

«ما کارهای زیادی داریم که باید انجام دهیم. ما به همه اینها رسیدگی می‌کنیم.»

این آدم‌ربایی خاطره تلخ آدم‌ربایی در سال ۲۰۱۴ را زنده کرد و به نارضایتی مردم از دولت نیجریه دامن زد. در سال ۲۰۱۴ بوکوحرام ۲۷۰ دانش‌آموز دختر را از مدرسه‌ای در شهر چیبوک ربوده بود.

پیش از این دولت نیجریه اعلام کرده بود که بوکوحرام «از نظر فنی» شکست خورده است.

روز گذشته صدها تن از شهروندان معترض در خیابان‌های شهر کاتسینا دست به راهپیمایی اعتراضی زدند. در شبکه‌های اجتماعی هم شهروندان در کارزاری خواهان بازگرداندن فرزندانشان به خانه شده بودند.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

هنوز جزئیات عملیات آزادسازی دانش‌آموزان افشا نشده است. مقام‌های دولتی در این‌باره سکوت کرده‌اند.

بر اساس گزارش سازمان عفو بین‌الملل تنها در نیمه نخست سال  ۲۰۲۰ بیش از ۱۱۰۰ نفر از ساکنان شمال غربی نیجریه جان خود را در درگیری‌ها با بوکوحرام از دست داده‌اند.

بوکوحرام به عنوان شاخه‌ای از گروه دولت اسلامی (داعش) در این مناطق و در غرب آفریقا فعال است. در ده سال گذشته در درگیری‌ها با اسلام‌گرایان افراطی بیش از دو میلیون نفر آواره شده‌اند و ۳۰ هزار نفر هم جان خود را از دست داده‌اند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.