ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بحران کرونا در ایران: ۱۷۵ شهروند در ۲۴ ساعت گذشته جان باختند

محددیت‌ها نتوانسته روند افزایشی شیوع این ویروس را متوقف کند. شمار قربانیان این ویروس در هر شبانه‌روز همواره سه رقمی و بالای صد نفر بوده و همین مسأله فشار مضاعفی را به کادر درمان وارد کرده است.

محددیت‌ها نتوانسته روند افزایشی شیوع این ویروس را متوقف کند. شمار قربانیان این ویروس در هر شبانه‌روز همواره سه رقمی و بالای صد نفر بوده و همین مسأله فشار مضاعفی را به کادر درمان وارد کرده است.

کرونا در ایران: خستگی و فرسودگی کادر درمان (عکس: همشهری)

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت ایران، روز شنبه ۲۹ آذرماه از شناسایی شش هزار و ۴۲۱ بیمار جدید کرونایی در شبانه روز گذشته در کشور خبر داد و اعلام کرد در همین فاصله زمانی ۱۷۵ شهروند دیگر بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده‌اند که مجموع جان باختگان کرونا از آغاز تأیید رسمی شیوع این ویروس تاکنون به ۵۳ هزار و ۴۴۸ نفر رسیده است.

لاری همچنین در ادامه اعلام کرده پنج هزار و ۵۹۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

اعلام آمار مبتلایان و جان باختگان شیوع کرونا در کشور توسط سخنگوی وزارت بهداشت در حالی‌ست که به‌دلیل ناتوانی نهادهای دولتی در مدیریت بحران کرونا، شما قربانیان این ویروس در هر شبانه روز همواره سه رقمی و بالای صد نفر بوده و همین مسأله فشار مضاعفی را به کادر درمان وارد کرده است.

محمد میرزابیگی، رئیس سازمان نظام پرستاری از ابتلای ۶۰ هزار نفر از آنها به بیماری کووید_۱۹ خبر داده و اعلام کرده تاکنون حدودا ۱۰۰ نفر از پرستاران در کشور بر اثر ابتلا به این بیماری جان باخته‌اند.

او در ادامه با اشاره به کمبود کادر پرستاری در کشور گفته: «به شکل استاندارد باید به ازای هر تخت بیمارستانی ۲.۵ پرستار به کار گرفته شوند، اما اکنون این رقم در کشور حدوداً ۰.۹ است.»

میرزا بیگی همچنین با تائید کاهش دستمزد دریافتی پرستاران در یک سال گذشته گفته که معوقات به لحاظ تعداد ماه کاهش پیدا کرده است.

این گفته‌های رئیس خانه نظام پرستاری در حالی‌ست که محمد شریفی مقدم، دبیر کل خانه پرستار ایران در اواسط آبان‌ماه امسال از اعزام به مرخصی استعلاجی شش هزار پرستار به‌دلیل ابتلا به کرونا خبر داده بود.

او گفته بود به‌غیر از موارد یاد شده، هزاران پرستار دیگر هم به‌دلیل مشکلات معیشتی یا مهاجرت از کشور، از کار خود استعفا داده‌اند.

آرمین زارعیان، رئیس هیات مدیره نظام پرستاری تهران اما پیش‌تر و در اواخر مهرماه گفته بود که از زمان شیوع کرونا در سراسر جهان، بیش از هزار پرستار از ایران به کشورهای اروپایی، کانادا و استرالیا مهاجرت کرده‌اند.

او همچنین گفته بود: «وضعیت کادر درمانی و به‌ویژه پرستاران در هشت ماه گذشته به سمت فرسایشی شدن رفته و بسیاری از آنها مدت‌هاست که خانواده خود را ندیده‌، عروسی خود را لغو کرده و در محل کار خود مانده‌اند.» 

به‌گفته زارعیان، عدم دریافت به موقع و دقیق پاداش کرونا، معوقات حقوق پرستاران، بی تدبیری در زمینه حفظ منابع انسانی، عدم جذب نیروهای ۸۹ روزه از عمده‌ترین‌ترین دلایل مهاجرت پرستاران از ایران به کشورهای دیگر است.

همزمان با شیوع رو به گسترش ویروس کرونا و کمبود پرسنل درمان در کشور، مقامات وزارت بهداشت در روزهای اخیر و در آستانه ورود به فصل زمستان، از برگزاری مراسم‌های مربوط به شب یلدا در سراسر کشور اعلام نگرانی کرده‌اند.

ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت در همین زمینه گفته ۵۱ درصد موارد انتقال ویروس کرونا ناشی از «برگزاری دورهمی‌های خانوادگی» است.

به‌نظر می‌رسد به‌علت اتخاذ نشدن تمهیدات لازم در هنگام اعمال محدودیت‌های کرونایی در سراسر کشور، این محددیت‌ها نتوانسته روند افزایشی شیوع این ویروس را متوقف کند.

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی کرونا روز ۱۵ آذرماه تایید کرد که با وجود محدودیت‌های اعمال شده از ابتدای آذر وضعیت همه‌گیری کرونا در استان‌های شمالی کشور روندی صعودی دارد.

او گفت در تاریخ یاد شده ۶۴ شهرستان در وضعیت قرمز، ۲۷۸ شهرستان نارنجی و ۱۰۶ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند. شاخص ستاد ملی مدیریت کرونا در هر ۱۰۰ هزار نفر تعداد بستری ۴ نفر برای شهر زرد، ۶ نفر برای شهر نارنجی و ۱۰ نفر برای شهر قرمز است.

جریمه یک میلیون خودرو در طرح ممنوعیت تردد شبانه

از سوی دیگر مقام‌های رسمی در ایران در روزهای پس از اعمال محدودیت‌ها در سراسر کشور، از جریمه بیش از یک میلیون دستگاه خودرو در طرح ممنوعیت تردد شبانه خبر داده‌اند.

به‌گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) و به‌نقل از مقام‌های نیروی انتظامی، در محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های مرتبط با کرونا از اول آذرماه تا روز جمعه ۲۸ آذرماه، بیش از یک میلیون و ۱۸۳ هزار و ۳۶۶ دستگاه خودرو توسط پلیس راهنمایی و رانندگی مشمول جریمه شده‌اند.

ایسنا در گزارش خود درباره اقدامات انتظامی مرتبط با صنوف از زمان آغاز محدودیت‌های کرونایی در کشور هم نوشته: 

«در طی این مدت از ۹۱۸هزار و ۹۰ واحد صنفی در سراسر کشور بازدید به عمل آمده که به ۴۹۰ هزار و ۸۶۶ مورد تذکر داده و برای ۷۷هزار و ۱۴۱ مورد نیز صورت جلسه تشکیل شده است. ۲۵هزار و ۸۱۱ واحد صنفی نیز پلمب شده‌اند.»

پلمب شدن ده‌ها هزار واحد صنفی و اعمال جریمه نقدی برای بیش از یک میلیون خودرو در سراسر کشور در حالی‌ست که در سایه عدم حمایت مالی دولت از کارگران و کسبه بازار، بسیاری از این شهروندان بالاجبار حتی در محدودیت‌های کرونایی هم در محل کار خود حاضر می‌شوند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.