ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تست انسانی واکسن ضد کرونای ایرانی آغاز می‌شود

فاز اول کارآزمایی بالینی واکسن داخلی در یک حلقه ۵۶ نفره از داوطلبان انجام می‌شود. ایجاد ۶۰ تا ۷۰ درصد مصونیت پیش‌بینی شده است.از واکسن خارجی فعلاً خبری نیست.

محقق اصلی پروژه تولید واکسن ایرانی ضد کرونا و عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا اعلام کرد احتمالاً فاز اول کارآزمایی بالینی واکسن داخلی از هفته نخست دی آغاز می‌شود. داوطلبان باید به ستاد اجرایی فرمان امام مراجعه کنند. در فاز نخست بعد از تزریق اول واکسن، یک بار آنتی‌بادی افراد چک می‌شود. بعد از دو هفته تزریق دوم انجام می‌شود و دوباره بررسی‌ها انجام می‌شود.

سبد خالی ایران در منسرسیون سازمان جهانی بهداشت- عکس از شاتراستاک

دکتر مینو محرز دوشنبه یکم دی در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) درباره زمان آغاز تست انسانی واکسن ضد کرونای ساخت ایران گفت:

«احتمالاً فاز اول تست انسانی واکسن کرونای ایرانی از هفته اول دی ماه به بعد فاز اول با ۵۶ نفر آغاز می‌شود. از آنجایی که شیوع بیماری کووید-۱۹ در سطح شهر زیاد است و ممکن است آنتی‌بادی افراد دچار اشکال شود، در سری اول، داوطلبان در یک جای خاص نگهداری می‌شوند و بعد از اینکه نوبت دوم تزریق را انجام دادند، وضعیت آنتی‌ بادی‌شان چک می‌شود.»

بر همین اساس داوطلبان شرکت در تست انسانی واکسن ضد کرونا تولید ایران باید بین ۱۸ تا ۵۰ سال سن داشته باشند، کاملاً سالم باشند و همچنین سابقه ابتلا به کووید-۱۹ را نداشته باشند. محرز گفت:

«فکر می‌کنم اگر همه چیز با موفقیت پیش رود و تأیید آن را هم از سازمان بهداشت جهانی دریافت کنیم نهایتاً و حداکثر می‌توانیم اواخر بهار این واکسن را در صورت موفقیت داشته باشیم.»

سبد خالی ایران در کنسرسیوم سازمان جهانی بهداشت

برای توزیع عادلانه واکسن ضد کرونا در جهان ۱۵۰ کشور از جمله ایران توافق‌نامه‌ای با اتحادیه بین‌المللی واکسن موسوم به «کواکس» امضاء کرده‌اند. هدف از این توافق‌نامه این است که تا پایان سال آینده دو میلیارد دوز واکسن ضد کرونا به طور عادلانه در اختیار کشورهای عضو کواکس قرار گیرد.

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت پیش از این اعلام کرده بود که ایران با پرداخت ۵۲ میلیون دلار، واکسن ضد کرونا در کواکس را که برای واکسیناسیون ۱۰ میلیون نفر از جمعیت ایران کفایت می‌کند پیش‌خرید کرده است. اما عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران اعلام کرد که ایران موفق به پرداخت پیش‌خرید واکسن به کوواکس نشده است. سیما سادات لاری، سخنگوی وزات بهداشت نیز اعلام کرد:

«به دلیل تحریم آمریکا، مبادلات ارزی برای خرید این واکسن‌ها و حتی واریز حق مشارکت ایران در کواکس نیز با مشکل مواجه است.»

در ادامه مقامات بهداشتی ایران واکسن فایزر را به دلیل مشکل حمل و نقل این نوع از واکسن که باید در دمای منهای ۷۰ درجه نگهداری شود از واکسن‌هایی که می‌توانند وارد ایران شوند، خط زدند.  

۶۰ تا ۷۰ درصد مصونیت

دکتر مینو محرز دوشنبه یکم دی در ادامه گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) درباره میزان اثربخشی واکسن کرونای تولید ایران گفت:

 «باید بتوانیم خودمان واکسن‌های مورد نیازمان را بسازیم. دانش و تکنولوژی این کار هم وجود دارد. در حال حاضر فقط دو واکسن کرونای فایزر و مدرنا تأییدیه دریافت کرده‌اند که در آمریکا واکسیناسیون را آغاز کرده‌اند. در دنیا معتقدند که حتی اگر واکسن ۶۰ تا ۷۰ درصد هم مفید باشد، باید آن را تزریق کرد. بنابراین واکسن‌های ویروس‌های ضعیف شده و کشته شده هم ایمنی بالای ۶۰ تا ۷۰ درصد هم ایجاد می‌کنند و تمام علمای اپیدمیولوژی دنیا معتقدند که هر نوع واکسنی هست، تزریق کنید تا مصونیت ایجاد کند.»

علاوه بر واکسن مدرنا و فایزر تولید آمریکا، واکسن شرکت داروسازی آسترازنکا و دانشگاه آکسفورد و واکسن «اسپوتنیک وی» محصول روسیه و واکسن چینی مراحل کارآزمایی بالینی را طی کرده‌اند. واکسن فایزر ۲۰ دلار و واکسن مدرنا ۱۵ تا ۲۰ دلار در هر دوز قیمت دارد. حمل و نقل واکسن‌های آمریکایی اما هزینه‌بر است. خبرگزاری رویترز اعلام کرد قیمت واکسن دو مرحله‌ای «اسپوتنیک وی» کمتر از ۲۰ دلار است. مقامات روسیه ادعا کرده‌اند که با ۵۰ کشور جهان قراردادهایی برای فروش واکسن «اسپوتنیک وی» منعقد کرده‌اند، از جمله با کره جنوبی، هند، قزاقستان و مجارستان. واکسن محصول چین نیز در ترکیه، اندونزی و مالزی کارآزمایی بالینی می‌شود. ایران جزو هیچ کدام از این کشورها نیست.

مینو محرز در ادامه مصاحبه با ایسنا درباره زمان مصونیت واکسن ایرانی گفت:

«البته اینکه زمان مصونیت چقدر است هنوز کاملاً مشخص نیست. زمان مصونیت شاید از یک سال هم بیشتر باشد و شاید تا سه سال هم مصونیت بدهند یا اینکه حداقل مانند آنفلوآنزا قرار باشد سالی یک بار واکسن تزریق شود.»

به گفته محرز واکسن ضد کرونای ایرانی بر اساس متد ویروس کشته شده و ضعیف شده ساخته شده که یک روش بسیار رایج در جهان است.   

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حقیقتگو

    بله آزمایش کردن واکسن ها هرچند بروری خرگوش ها و خوکچه های هندی و میمون ها و دیگرحیوانات محبوس شده دردرون قفس های آزمایشگاه های کارخانه ها و سازنده گان دارو به موفقیت انجامیده است ولی ویروس کرونا مورد دیگری است که حتما" باید بروری انسان ها آزمایش شود چه ازلحاظ نژادی و چه ازلحاظ کشورهای محل سکونت شان ...همانطور هم پروفسور دکتر و مرتبط به امام زمان و مرتاض های هندی احمدی نژاد افشا کرد که اقشاری ازحکومت با دریافت مبالغ کلانی ازشرکت های سازنده واکسن کرونا برآن شده اند که واکسن کرونایشان درایران برمردم ایران بیازمایند !! واکسن ایرانی چیزی به جزء گول زدن مردم و مردم ایران را به میمون های اژمایشگاهی خارجی ها تبدیل کردن نبوده ونیست ...بله دلار به حکومت حیون الله بدهید واکسن تان را درایران اژمایش می کنیم !!