ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کاهش قیمت نفت در سایه نگرانی از شیوع ویروس جدید کرونا

در حالی‌که کشورهای اوپک پلاس قرار است از ابتدای ژانویه عرضه نفت را افزایش دهند، برخی از فعالان بازار پیش‌بینی می‌کنند قیمت نفت و تقاضا باز هم به‌خاطر نگرانی از شیوع کرونا کاهش پیدا کند.

قیمت نفت در بازارهای جهانی باز هم کاهش یافت و به حدود بشکه‌ای ۵۰ دلار رسید. قیمت نفت خام روز جمعه به بالاترین رقم از ماه مارس رسیده بود، اما نگرانی از شیوع نوع جهش‌یافته ویروس کرونا، افزایش قیمت ناشی از شروع واکسیناسیون علیه کووید-۱۹ و امید بازار به بازگشت به حالت عادی را بی‌اثر کرده است.

پایین و بالا بگیرید و بکشید

براساس گزارش خبرگزاری رویترز سه‌شنبه ۲۲ دسامبر/ ۲ دی به‌دنبال کاهش تقاضا در بازار نفت، قیمت هر بشکه نفت خام برنت ۳۲ سنت (۰,۶ درصد) کاهش پیدا کرد و به قیمت ۵۰ دلار و ۵۹ سنت فروخته شد. هر بشکه نفت خام وست تگزاس اینترمدیت هم با ۶۷ سنت (۱,۴ درصد) افت قیمت، ۴۷ دلار و ۳۰ سنت به فروش رسید.

روز دوشنبه نیز قیمت هر بشکه نفت خام برنت و وست تگزاس اینترمدیت نزدیک به ۳ درصد کاهش پیدا کرده بود. افت قیمتی که به نظر می‌رسد افزایش قیمت ناشی از شروع واکسیناسیون علیه کووید-۱۹ و امید بازگشت بازار به حالت عادی را بی‌اثر کرده است.  

قیمت هر بشکه نفت برنت روز جمعه به ۵۲ دلار و ۴۸ سنت، یعنی بالاترین قیمت از ماه مارس تاکنون، رسیده بود.

برخی از فعالان بازار نفت پیش‌بینی می‌کنند قیمت نفت باز هم در روزهای آینده کاهش پیدا کند. چراکه شیوع نوع جهش‌یافته ویروس کرونا در بریتانیا و تشدید محدودیت‌ها از یک‌سو و سرنوشت نامعلوم مذاکرات برگزیت نگرانی‌ها درباره احیای تقاضا در بازار نفت را قوت بخشیده است.

به‌علاوه گفته می‌شود افزایش قیمت دلار نیز بر کاهش تقاضا در بازار وخودداری خریداران از خرید نفت بی‌اثر نبوده است.

به گفته فعالان بازار در شرایط فعلی نگرانی از تحولات قریب‌الوقوع بار دیگر بر خوش‌بینی به آینده غالب شده است.

پس از تایید شیوع گسترده نوع جهش‌یافته ویروس کرونا در بریتانیا، بسیاری از کشورها مرزهای زمینی و هوایی خود را با این کشور را بستند یا پروازهای خود را متوقف کرده‌اند. اما به گفته یکی از وزیران بریتانیا، فرانسه و بریتانیا در حال بررسی امکان بازگشایی یکی از مهم‌ترین مسیرهای تجاری اروپا بین دو کشورند.

در ایالات متحده آمریکا نیز کنگره این کشور روز سه‌شنبه بودجه کمکی ۸۹۲ میلیارد دلاری را برای مقابله با تبعات شیوع کرونا تصویب کرد که حمایت از بازار نفت نیز در آن پیش‌بینی شده است. اما با توجه به آخرین گزارش از موجودی نفتی ایالات متحده پیش‌بینی می‌شود ذخیره نفت خام آمریکا ۳,۳ میلیون بشکه افت کند.

از سوی دیگر تصمیم اعضای اوپک پلاس (OPEC+) اعم از کشورهای صادرکننده نفت و متحدانشان مبنی بر افزایش عرضه نفت از ابتدای ژانویه نیز ممکن است بی ثباتی بازار را تحت تاثیر قرار دهد. اعضای اوپک پلاس قرار است از ابتدای ژانویه فروش نفت‌شان را تا ۵۰۰ هزار بشکه در روز بالا ببرند. هنوز هیچ نشانی مبنی بر تغییر در این تصمیم دیده نمی‌شود. با این‌وجود الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه دوشنبه گفت افزایش فروش نفت نباید منجر به عرضه مازاد شود.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.