ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

یک‌ سال پس از سرنگون کردن هواپیمای اوکراینی، جمهوری اسلامی در دادگاه عالی اونتاریو مقصر شناخته شد

علی‌اصغر گرجی، عموی پونه گرجی، از جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی صدور رأی دادگاه مبنی بر مقصر شناختن جمهوری اسلامی ایران در این رویداد را «قدمی کوچک در راه عدالت» توصیف کرد.

علی‌اصغر گرجی، عموی پونه گرجی، یکی از جان‌باختگان پرواز شماره ۷۵۲ هواپیمایی بین‌المللی اوکراین با انتشار پستی در صفحه فیس‌بوک خود از صدور حکم اولیه دادگاه عالی اونتاریوی کانادا در محکومیت جمهوری اسلامی تحت عنوان «جنایت تروریستی ساقط کردن هواپیمای اوکراینی» خبر داد و اعلام کرد در صورت نهایی شدن این حکم از سوی دادگاه، حکومت جمهوری اسلامی به‌ عنوان «مقصر و عامل این جنایت» خوانده خواهد شد.

پایین و بالا بگیرید و بکشید

علی‌اصغر گرجی صدور رأی دادگاه مبنی بر مقصر شناختن جمهوری اسلامی ایران در این رویداد را «قدمی کوچک در راه عدالت» توصیف کرد و نوشت: 

«رژیم [حکومت ایران] می‌تواند به این حکم اعتراض کند و‌ مدارک لازم را ارائه کند. در غیر این‌ صورت در ماه‌های آینده حکم نهایی داده خواهد شد. این بدین معنی خواهد بود که رسما رژیم به عنوان مقصر و عامل این جنایت خوانده خواهد شد و اموال رژیم در کانادا قابل ضبط خواهد بود.»

گرجی روز پنجم بهمن ماه ۱۳۹۸ با «تروریستی» توصیف کردن شلیک موشک از سوی پدافند سپاه پاسداران به هواپیمای مسافربری اوکراینی، گفته بود در چارچوب قوانین جزایی کانادا و در راستای دادخواهی خانواده جان‌باختگان این سانحه، از علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران، امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه و همین‌طور محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران به دادگاه عالی اونتاریوی کانادا شکایت کرده است.

او در همین رابطه به زمانه گفته بود: 

«اولین قدمی که برداشتیم این بود که با همکاری یک تیم از وکلایی که قبلا در مورد فعالیت‌های تروریستی ایران پرونده‌هایی داشتند و در این پرونده‌ها برنده شده و تجربه خوبی در مورد جمهوری اسلامی داشتند، اقدام به طرح شکایت خود از مقامات ایران کردیم.»

یک‌ سال پس از هدف قرار گرفتن هواپیمای مسافربری خطوط هوایی اوکراین توسط سامانه موشکی سپاه پاسداران در آسمان تهران، تلاش‌های بازماندگان و اعضای خانواده جان‌باختگان این رویداد برای روشن شدن حقیقت و برقراری عدالت همچنان ادامه دارد.

۱۸ دی ماه سال گذشته یک هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۳۷ متعلق به شرکت هواپیمایی اوکراین با ۱۶۷ مسافر و ۹ خدمه، ساعاتی پس از حملات موشکی ایران به پایگاه‌های آمریکا در خاک عراق و اندکی پس از برخاستن از فرودگاه تهران، هدف دست‌کم دو موشک سامانه جنگی نیروی هوافضای سپاه پاسداران قرار گرفت و سرنگون شد.

مقامات جمهوری اسلامی پس از سه روز کتمان حقیقت ماجرا، در نهایت روز ۲۱ دی ماه به شلیک موشک پدافندی سپاه پاسداران به سوی این هواپیما به دلیل «خطای انسانی» اعتراف کردند.

حدود یک‌ سال پس از این رویداد، فرانسوا فیلیپ شامپاین، وزیر امور خارجه کانادا روز ۱۶ دسامبر/ ۲۶ آذر ماه، در یک گفت‌وگوی تلویزیونی گفت فکر نمی‌کند هدف قرار گرفتن هواپیمای مسافربری اوکراینی توسط پدافند موشکی سپاه پاسداران ناشی از خطای انسانی باشد.

او همچنین روایت ایران درباره دلایل هدف قرار گرفتن این هواپیما توسط سپاه را «قابل تردید» خواند و اعلام کرد دولت کانادا در حال گردآوری «تمامی داده‌های امنیتی لازم» برای انجام ارزیابی مستقل درباره این رویداد است.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اما روز دوشنبه اول دی ‌ماه در نشست خبری خود به مسأله هواپیمای اوکراینی سرنگون‌ شده توسط سپاه پاسداران و اظهارنظرهای اخیر مقام‌های کانادایی پرداخت و در این‌ زمینه گفت:

«اظهارات مداخله‌جویانه و غیرقابل قبول از روز اول توسط مقام‌های کانادایی مطرح بوده است و آن‌ها بیشترین سنگ‌اندازی را کردند در حالی که جایگاه حقوقی مشخصی ندارند و اظهارات و اقدامات آن‌ها سیاست‌زده است.»

  • در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.