ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ترامپ عاملان کشتار میدان نسور بغداد را عفو کرد

دولت ترامپ همچنین به دنبال اعطای مصونیت به محمد بن سلمان است. ولیعهد سعودی به برنامه‌ریزی برای قتل مخالفان سیاسی‌اش متهم شده.

چهار سرباز خصوصی شرکت «بلک‌واتر»، یک شرکت بدنام آمریکایی فعال در خصوصی‌سازی جنگ که در ۲۰۰۷ دست به قتل عام ۱۷ غیرنظامی در بغداد زده بودند، مشمول عفو رئیس‌جمهوری ایالات متحده شدند. دولت دونالد ترامپ به دنبال اعطای مصونیت به محمد بن سلمان،‌ ولیعهد سعودی هم هست که به برنامه‌ریزی برای قتل فجیع جمال خاشقجی و نیز تلاش برای قتل یک مخالف سیاسی دیگر در کانادا متهم شده.

یکی از بازماندگان کشتار در میدان نسور بغداد ــ عکس: AHMAD AL-RUBAYE / AFP

دونالد ترامپ سه‌شنبه ۲۲ دسامبر / ۲ دی چهار سرباز خصوصی بلک‌واتر را عفو کرد.

این چهار سرباز خصوصی ۱۶ سپتامبر ۲۰۰۷ در میدان نسور بغداد به روی غیرنظامیان آتش گشودند، ۱۷ تن را کشتند و ۲۰ تن دیگر را مجروح کردند.

کارمندان شرکت خصوصی نظامی بلک‌واتر در ۲۰۱۴ در ایالات متحده محاکمه شدند. یکی از آنها به اتهام قتل عمد و سه تن دیگر به اتهام قتل غیرعمد مجرم شناخته شدند.

یکی از کشته‌شدگان این کشتار علی کنعانی، پسری ۹ ساله بود که پدرش پس از آن برای پیگرد عاملان قتل او به آمریکا نقل مکان کرد. محمد کنعانی، پدر او در رابطه با حکم عفو ترامپ به «میدل‌ایست‌آی» گفت:

«نمی‌دانم چگونه چنین چیزی مجاز است. فکر نمی‌کنم آمریکا بر اساس چنین اصولی بنا شده باشد. وضعیت خیلی بدی است. تأسف‌بار است.»

انستیتو عربی آمریکایی نیز در واکنش به عفو سربازان خصوصی بلک‌واتر اعلام کرد که این مسأله نشان می‌دهد ترامپ ارزشی برای جان عرب‌ها قائل نیست.

بلک‌واتر در جریان حمله آمریکا به عراق در ۲۰۰۳ و پس از آن فعال بود. پس از کشتار میدان نسور، دولت عراق اعلام کرد که این شرکت دیگر امکان فعالیت در عراق را ندارد اما فعالیت‌های بلک‌واتر نهایتاً ژانویه ۲۰۰۹ متوقف شد.

بلک‌واتر را اریک پرینس، یک افسر پیشین نیروی دریایی ایالات متحده در ۱۹۹۷ بنیان گذاشت و سپس آن را در ۲۰۰۹ در پی رسوایی‌های شرکت در عراق به «خدمات ایکس‌ای» و در نهایت به «آکادمی» تغییر نام داد. بلک‌واتر از ۲۰۰۳ با سازمان اطلاعات مرکزی (سیا) همکاری دارد.

اریک پرینس از حامیان دونالد ترامپ بود و به کارزار انتخاباتی او کمک می‌کرد. پرینس همچنین در جریان ساخت دیوار مرزی با مکزیک نیز فعال بود.

نیویورک‌تایمز مارس سال جاری در گزارشی افشا کرد که پرینس جاسوس‌های سابق را برای نفوذ در گروه‌های لیبرال و کارگری مخالف ترامپ استخدام کرده است.

مصونیت برای بن‌سلمان

در ادامه تلاش دولت ترامپ برای رفع مسئولیت از جنایت‌کاران،‌ نیویورک‌تایمز از احتمال اعطای مصونیت به محمد بن سلمان ولیعهد سعودی خبر داده است.

سعد الجبری، دستیار ارشد سابق در وزارت داخله سعودی اوت سال جاری مدعی شد که بن سلمان تیمی از قاتلان را برای کشتن او به تورنتو فرستاده است. اما شکایت او در دادگاهی در واشنگتن نتوانسته اسناد کافی در تأیید این ادعا فراهم آورد.

وزارت خارجه ایالات متحده اکنون پیشنهاد داده که برای بن سلمان در نسبت با این پرونده مصونیت اعمال شود. اگر این پیشنهاد پذیرفته شود، به مبنایی قانونی برای اعطای مصونیت به بن سلمان در پرونده جمال خاشقجی بدل خواهد شد.

جمال خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد سعودی و ستون‌نویس واشنگتن‌پست سه‌شنبه دوم اکتبر ۲۰۱۸ به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول مراجعه کرده بود که گواهی تجرد بگیرد اما دیگر بازنگشت. یک تیم ۱۵ نفره از عربستان او را در کنسولگری به قتل رساندند.

ایالات متحده مدارکی در دست دارد که از نقش مستقیم بن سلمان در آمریت این قتل حکایت دارند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.