ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حسن روحانی: به اعتقاد من عمر جنگ اقتصادی به پایان رسیده

حسن روحانی، در مراسم افتتاح پنج طرح پتروشیمی: گفت به اعتقاد او «جنگ اقتصادی» به پایان رسیده است؛ اشاره ای تلویحی به پایان ریاست جمهوری دونالد ترامپ و سر کار آمدن جو بایدن.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران در مراسم افتتاح پنج طرح پتروشیمی، مشکلات اقتصادی کشور را نتیجه توطئه «استکبار جهانی» برای «تعطیل کردن ایران» خواند و اعلام کرد «جنگ اقتصادی» به پایان رسیده است. اشاره او تلویجا به پایان ریاست جمهوری دونالد ترامپ و سر کار آمدن جو بایدن است.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران

حسن روحانی، رئیس جمهوری که پنج‌شنبه چهارم دی از طریق مجازی در مراسم افتتاح پنج طرح پتروشیمی شرکت داشت، درباره افتتاح طرح‌های جدید گفت:

«افتتاح‌های اخیر ضربه بزرگی به استکبار جهانی است که می‌خواستند ایران را تعطیل کنند.آنها در تصورات خامشان می‌خواستند مردم را در صف‌های طولانی گرفتن نان قرار دهند.»

حسن روحانی انجام طرح‌های افتتاح شده که به ادعای او «بیش از ۷۰ درصد ساخت ایرانی است» را نشانه قدرت ایران دانست و از یک میلیارد یورو افتتاح طرح در یک روز تحت در شرایطی که «جنگ اقتصادی» خواند، خبر داد:

«بیش از ۲۸ هزار میلیارد تومان در سه استان غرب کشور افتتاح شد و باید تبریک گفت به همه عزیزان ما و به فرماندهان جنگ اقتصادی و مدیران بزرگی که طرح‌های پتروشیمی را درایران عزیز ما بوجود آوردند.»

روحانی همچنین در مورد صادرات نفتی ایران گفت:

«ما توانستیم پتروشیمی را از لحاظ وزنی و ارزشی به دوبرابر سال ۹۲ برسانیم. علت این که خارجی‌ها از این دولت خیلی عصبانی هستند این است که ما در این دولت به خودکفایی‌هایی رسیدیم. ما قبلا بنزین و گازوئیل را وارد می‌کردیم اما الان صادر می‌کنیم.»

حسن روحانی در حالی ار افتتاح طرح‌های ملی کلان در صنعت نفت، دوبرابر شدن ارزش صنعت پتروشیمی و صادرات محصولات نفتی خبر می‌دهد و آنها را نشانه عظمت ایران می‌داند که نه تنها بر اثر تحریم‌های بین‌المللی و سیاست فشار حداکثری ایالات متحده، شرکت‌های بزرگ نفتی حاضر به سرمایه‌گذاری در ایران نیستند، بلکه فروش نفت ایران در بازارهای جهانی تنها در یک سال گذشته با کاهش کاهش ۸۰ درصدی روبه‌رو بوده است.

از سوی دیگر به دلیل ناامیدی از تحقق درآمدهای نفتی، مجلس خواستار چرخش بودجه ۱۴۰۰ بر پایه درآمدهای غیرنفتی است. محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس یازدهم در نامه‌ای به حسن روحانی از او خواسته بود تا «بودجه ۱۴۰۰ با درآمد‌های پایدار، حداقل وابستگی به نفت و اصلاحات ساختاری ارائه شود.»

 دولت همچنین در بودجه ۱۴۰۰ فروش دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت را پیش‌بینی کرده است و بسیاری منتقدان بر همین اساس بودجه ۱۴۰۰ را غیرواقع‌بینانه و مشکل‌زا دانسته‌اند. در همین راستا محمد خدابخشی، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه با نقل قول از وزیر نفت ایران گفته بود که بودجه سال ۱۴۰۰ بر اساس چشم‌انداز لغو تحریم‌ها تنظیم شده است.

روحانی در صحبت‌های امروز،  افتتاح‌های اخیر را ضربه بزرگی به استکبار جهانی توصیف کرد:

«آنها در تصورات خامشان می‌خواستند مردم را در صف‌های طولانی گرفتن نان قرار دهند. چنین چیزی در ایران در این سه سال جنگ اقتصادی رخ نداد و اگر ۳۰ سال هم این جنگ به طول بکشد مردم ایران خواهند ایستاد و به اعتقاد من عمر این جنگ به پایان رسیده است و کسی که شرورانه فرماندهی این جنگ را بر عهده گرفته بود در لحطه‌های آخر عمر سیاسی خود است.»

چنان که از سخنان امروز رئیس جمهوری ایران مشخص است، او تلویحا به سیاست‌های دولت ترامپ علیه ایران اشاره دارد و چشم امید به تغییر رویه و رفع تحریم با سر کار آمدن بایدن بسته‌اند. اما حسن روحانی در روزی که حسینعلی امیری لایحه بودجه ۱۴۰۰ تحویل مجلس داد، در توصیف لایحه بودجه گفت که دولت با فرض باقی‌ماندن تحریم‌ها و ادامه سیاست فعلی دولت آمریکا بودجه را تدوین کرده است و بخش عمده ردیف‌های هزینه‌ای در این بودجه متکی به درآمدهایی غیر از فروش نفت و مشتقات است.

اما بعد از انتشار متن لایحه بودجه و صحبت‌های امروز روحانی مبنی بر پایان یافتن جنگ اقتصادی در خلال اشاره به پایان ریاست جمهوری دونالد ترامپ، خلاف این ادعا را نشان می‌دهد.

  • در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • دو سر سوختگان

    در قضیه تورم چند درصدصی- قطعا تحریم های فله ای و ضد بشری امریکا نقش داشت، چرا که هیچ کانال مالی تهاتری برای خرید و واردات دارو غذا و سایر اقلام مصرفی مردم در نظر نگرفته شد و عملا مردم عادی ضربه خوردند در اثر تحریمهای امریکا- اما مساله ای که رسانه های مدعی آزادی بیان منتشر نمیکنند، همدستی بخشی دشمنان حکومت ایران با مافیایی محتکر و گرانفروش داخلی است، ایران در بیشتر اقلام پرمصرف غذایی و دارویی خودکفا و بلکه صادرکننده است، قضیه دروغین نان و حبوبات و ماکارانی و یا گرانی گوشت قرمز و مرغ و تخم مرغ تا لباس و کفش و لوازم خانگی، کاملا توطئه حساب شده و همدستی مافیای داخلی با دشمنان خراجی نظام است، و اگر نگوییم هدفشان ایجاد هلوکاست و نسل کشی مردم عادی ایران بوده، پس هدف ضد بشری شان این بود مردم با قحطی و گرسنگی علیه نظام بشورانند! در حالیکه سالها نشان داده قحطی و گرسنگی موجب تضعیف مردم و افزایش شمار سرسپردگان به نظام میشود و میلیون نفر از مردم فرودست که دچار فقر فرهنگی و عقب ماندگی فکری هستند برعکس میروند مزدور نظام میشوند و بیشتر در سرکوبها شرکت و نظام تقویت میشود! این وسط مردم عادی ایران بازنده دو سر سوخته هستند، نظام همچنان برقرار و عمرش به قرنها خواهد رسید و اما زندگی مردم تباه و نسل سوزی ادامه میابد و دشمنان نظام هم همچنان بایددر خارج بمانند و با حسرت بازگشت به ایران وقرت در حسرت بمیرند!

  • ارسلان

    به گفته خمینی “اقتصاد مال خر است!” و به همین جهت سران و یا خران بر سر ایستادن مردم خودشان در صف های نان به «جنگ اقتصادی» با یکدیگر می پردازند !! به عبارت دیگر وظیفه روسای جمهوری در دنیا تنها دادن وعده های دروغین به مردمشان است و شیره مالیدن به سرشان (و یا خر کردنشان !) و فراهم سازی تکه نانی در سفره هایشان !!ا