ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روحانی: حاضر نیستیم شرکتی غیر معتبر «واکسنی بی‌اعتبار» را در ایران آزمایش کند

به‌دنبال بالا گرفتن انتقادها از تعلل دولت برای خرید واکسن کرونا، حسن روحانی گفت اجازه نمی‌دهد که مردم دوره آزمایشی یک واکسن را بگذرانند.

به‌دنبال بالا گرفتن انتقادها از تعلل دولت برای خرید واکسن کرونا، حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران روز شنبه ششم دی‌ماه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا بدون نام بردن از شرکت‌ سازنده این واکسن اعلام کرد دولت او حاضر نیست «واکسنی بی‌اعتبار» را از «یک شرکت غیر معتبر» خریداری کند.

حسن روحانی

این گفته‌های حسن روحانی در حالی‌ست که در هفته‌های گذشته اکثریت کشورهای جهان از جمله فقیرترین کشورهای آفریقایی و دولت‌های مستقر در آمریکای جنوبی هم برای حفاظت از جان شهروندان خود اقدام به خرید واکسن کرونا کرده‌اند.

روحانی اما در این جلسه گفت: «ما حاضر نیستیم مردم کشور ما دوره آزمایشی یک واکسن غیر معتبر را بگذرانند. یک شرکتی یک واکسنی درست کرده است و الان می‌خواهد تمرین کند و قصد دارد این واکسن را به برخی کشورها بفرستد تا دوره تست این واکسن را بگذارند. چنین کاری را وزارت بهداشت و درمان ما انجام نمی‌دهد.»

همزمان رییس جمعیت هلال احمر ایران اعلام کرده که واکسن کرونای خریداری‌شده توسط ایران چینی است، «اما سازمان غذا و دارو همه داروها و واکسن‌ها را به شدت مورد نظارت قرار می‌دهد.»

او در ادامه به بی اثر بودن تحریم‌ها در خرید واکسن اذعان کرد و گفت: 

«گاهی اوقات در برخی رسانه‌ها می‌گویند ما نفهمیدیم مسئولین چه می‌گویند، بالاخره تحریم برای خرید واکسن و دارو مشکل هست یا نیست؟ بله تحریم برای دارو و هر چه می‌خواهیم وارد کنیم مشکل است اما ما عبور می‌کنیم، روزانه عبور می‌کنیم.»

علی ربیعی، سخنگوی دولت، روز دوم دی ماه، در نشست خبری خود اعلام کرده بود که نپیوستن ایران به گروه ویژه اقدام مالی (اف‌ای تی اف)، خرید واکسن خارجی کرونا را با مشکل مواجه کرده است.

پیش از او علی مطهری، با انتشار یک توئیت در حساب کاربری خود در توئیتر اعلام کرده بود به‌دلیل قرار گرفتن ایران در لیست سیاه اف‌ای تی اف (FATF)، دولت نتوانسته است پول خرید واکسن خارجی کرونا را واریز کند.

حسن روحانی اما در جلسه امروز خود با اشاره به میزان اثرگذاری پیوستن ایران به اف‌ای تی اف (FATF) برای خرید واکسن کرونا گفت: 

«من کاری ندارم که آیا FATF در این مساله مؤثر است یا مؤثر نیست. ما وارد بحث FATF نمی‌شویم. دولت ۴ لایحه دارد که دو لایحه آن تصویب شده و دو لایحه دیگر مانده است، که هم دولت و هم مجلس تصویب کردند و در مسیر رسیدگی است و ما می‌خواهیم آن دو لایحه تصویب شود. بنابراین FATF یک مقوله‌ای است که باید سر جای خود بحث شود.»

حسن روحانی با تأکید بر لزوم دقت دولت بر توزیع واکسن کرونا پس از خریداری این واکسن گفت: «روزی که ما واکسنی را خریدیم و وارد کشور شد، باید به دقت به مردم گزارش داده شود که چند واکسن وارد شده است و به چه افرادی تزریق شده است. زیرا در غیر این صورت یک بازی دیگری شروع می‌شود و می‌گویند واکسنی را وارد کردند، به فلان گروه تزریق کردند و به فلان گروه دیگر تزریق نکردند.»

او گفت: «اولویت‌ها برای تزریق واکسن مشخص است. آنهایی که بیماری زمینه‌ای دارند، آنهایی که سن‌شان بالاست و کادر درمان در اولویت‌های ما هستند. این موضوع به دقت باید مشخص و روزانه هم به مردم توضیح داده شود. دشمنان ما هر روز دنبال این هستند که یک بهانه پیدا کرده و از این مساله سوء‌استفاده کنند.»

در روزهای گذشته چند سازمان‌ حقوق بشری از سازمان جهانی بهداشت، دولت آمریکا و شرکت‌های تلید کننده واکسن کرونا خواستند تا اطمینان دهند که مردم ایران به سرعت، به واکسن‌های ایمن و مقرون به صرفه کرونا دسترسی پیدا کنند.

همچنین هزاران نفر از روزنامه‌نگاران، فعالان سیاسی و مدنی با همراهی شمار زیادی از کاربران فارسی زبان در شبکه‌های اجتماعی، شامگاه پنج‌شنبه، چهارم دی‌ماه، برای دومین بار در چند روز گذشته در کارزاری توییتری با مطالبه خرید واکسن کرونا از سوی دولت، هشتگ «#واکسن_بخرید» را به ترند اول ایران تبدیل کردند.

حسن روحانی اما درخواست‌های داخلی و بین المللی برای خرید واکسن توسط دولت ایران، و مباحث مطرح شده در این زمینه در رسانه‌ها را «پررویی» توصیف کرد و در همین رابطه گفت: 

«معمولاً این رسانه‌های ضد ایرانی هر روزی یک بهانه‌ای پیدا می‌کنند، خیلی هم پررو هستند، روی یک بهانه‌ای سوار می‌شوند و موج‌سواری می‌کنند و می‌فهمند چه افتضاحی کردند و همه مردم می‌فهمند این‌ها دروغ گفتند و واقعیات را تحریف کردند اما این پررویی همچنان ادامه دارد.» 

رئیس جمهوری ایران در ادامه به‌صورت تلویحی اعلام کرد که ایران ممکن است «دیرتر از بقیه کشورها» به واکسن کرونا برسد: 

«من خواهش می‌کنم که مردم توجه داشته باشند که در همان روزها و ماه‌های اولیه یکی از مسائل مورد نظر ما واکسن بود. اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان از همان ابتدا کارشان را شروع کردند، به خاطر تاکید بر ساخت واکسن بود و در عین حال باید به دنبال خرید واکسن باشیم زیرا ممکن است یک تا دو ماه دیرتر به واکسن برسیم.»

۱۰۸ شهر ایران در وضع نارنجی

 اما و اگرهای حسن روحانی درباره خرید واکسن کرونا از سوی دولت ایران در حالی‌ست که علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا روز شنبه ششم دی‌ماه اعلام کرد که در حال حاضر «۱۰۸ شهر در سراسر کشور» در وضعیت نارنجی از نظر شیوع کرونا قرار دارند.

او گفت: «در حال حاضر ۳۳۰ شهر در کشور در وضعیت زرد قرار دارند و روند شیوع ویروس کرونا در استان مازندارن، نزولی نبوده است.»

از سوی دیگر و هم‌زمان با این گفته‌های سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، علیرضا زالی فرمانده ستاد مدیریت مقابله با بیماری کرونا در کلانشهر تهران هم اعلام کرده با توجه به شروع فصل سرما و افزایش سطح ترددهای درون‌شهری، نگران «تجربه موج جدید کرونا» در تهران است.

او با ابراز نگرانی از سابقه مدیریت نادرست برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در سطح پایتخت در ماه‌های گذشته، گفته: 

«هرگونه شتاب‌زدگی و عجله در تعیین شاخص‌ها باعث بروز تجربه‌های تلخ گذشته می‌شود، شتاب‌زدگی ما در تصمیمات اردیبهشت باعث شد تا شاهد خیز بلندی از بیماری در ماه‌های خرداد و تیر باشیم.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حقیقتگو

    عبابردوش حیون بگو اربابت اجازه خرید واکسن کرونا برای مردم ایران نداده است وازتلف شدن مردم ایران نهایت لذت را می برد...بگو ازدارائی ها و املاک و ادوخته های بانکی تاکنون تلف شده گان مردمی چگونه اقشارعبابردوش حیون اللهی به ثروت و نعمت های آنچنانی رسیده اند !! حیون عبابردوش عجم زاده و عجم تبار چرا نمی گوئی خدای اسلام نعمتی را برای تلف شدن مردم ایران دراختیار حکومت حیون الله که همین ویروس کرونا باشد ظاهرکرده است که نسل مردمی را علاوه برزجرو فقر دادن با ویروس کرونا منقرض کند...چرا حیون الله عبابردوش نمی گوئی که هرچه بیشترمردم تلف شوند اقشارعباروشان و آقازاده هایشان و سپاه و بسیجی ها روح وروانشان شاداب ترمیشود و با آسایش بیشتری شب ها گله های شیطانی شان در بالشت هایشان می گذارند..بله واکسن های گران قیمت خارجی وازهمان کارخانه های استکبارجهانی فقط برای حیون های عباردوش و شر:اء خریداری شده است که به انها هم تزریق خواهد شد ولی برای مردم حرام است ...چهل سال ویروس اسلام که میلیونها را به زامبی های پاسدار و بسیج تبدیل کرد ...عبابردوش های حیون گماشته روس ها و چینی ها شرم کنید ..

  • زردچوبه و زنجبیل

    یه چکه زردچوبه و زنجبیل (به شکل پودری, نصف قاشق چایخوری کوچک) هر روز صبح, قبل از چایی بهترین بیمه است, و قویترین پاک کننده. اسمش هم میشه "چایی پاکسازی!"

  • رسول خدایی واحد

    با جوشاندن شیر و زردچوبه و نوشیدن اون هم میشه بعضی ویروسها رو از بدن پاک کرد ولی عسل رو بعد از اینکه بیمار از بیمارستان مرخص می شد به شیر و زردچوبه اضافه میکردن ! + محض(ع) همون اطمینان !!!

  • ناظری

    دوران پسین کرونایی زودتر از آنچه فکر کنید می رسد و در آن هنگام است که بحران های لاعلاج, کماکان بحران های لاعلاج باقی مانده, و انباشت بحران ها به انباشت شورش ها دامن زده, و شرایط ماقبل "دوران انقلابی" روبرویتان ایستاده است. گشایش های بایدن و غرب نیز کارساز نیست, بند ناف رژیم و سپاه برداران قاچاقچی به پولشویی بسته است. بدون FATF هیچ سرمایه گذاری خارجی قابل توجه انجام نخواهد گرفت. تمام این بازی های چین هم که تا به حال بیش از هر چیز فقط "بزک نمیر بهار میاد" بوده, و ورشکست کردن ماهیگیران ایرانی توسط ناوگانهای ماهی گیری چینی. و انباشت بازار از بنجلهای چینی,...

  • پورشاسب

    شما باید جوابگو باشید مگر خبرگزاری نیستید خامنه ای زندس یا مرده

  • پورشاسب

    کرونا ربطی به شورش ندارد اون یک مقدار صبر میخواهد وا... از هر کارشناس اقتصادی که بپرسی نمیداند که ج.ا میخواهد چه کند برای آینده حیات ج.ا روزانه شده معطل روز مرگه اما سوال ما رادیو زمانه سوال من از شما این است شما که خبرگزاری هستید آیا میدانید خامنه ای مرده است یا زنده؟

  • منتظران منجی

    در این شرایط اقتصادی بغرنج میترسند ایمنی ایجاد کنند. اپیدمی کرونا بهترین ضد شورش برای ج.ا ااست. منتظر ظهور بایدن و گشایشهای اقتصادی هستند.

  • ali

    آخه آخوند بی .... چی بگم آخه !ً هر چی لیاقت این آخوندا باشه رو میگم شما نظرم و چاپ نمیکنین . یکی به این چهل دزد بغداد بگه دارو فایزر و مدرنا چندین ماهه که روی چهل هزار داوطلب آزمایش و تست شده . لطفا ... مفت نزن