ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آغاز واکسیناسیون علیه کووید-۱۹ در اروپا

خانه‌های سالمندان و مراکز درمانی نخستین دوزهای واکسن کووید-۱۹ را دریافت می‌کنند. همزمان اما بیم از همه‌گیرشدن ویروس جهش‌یافته در بریتانیا، قوت می‌گیرد.

واکسیناسیون علیه کووید-۱۹ در کشورهای اتحادیه اروپا آغاز شد تا امید به بازگشت به زندگی «عادی» را در دل شهروندان این قاره زنده کند. شیوع ویروس کرونا اما همچنان در نقاط مختلف جهان جان می‌گیرد. همزمان نگرانی‌ها درباره شیوع نوع جهش‌یافته کرونا در بریتانیا نیز قوت گرفته است.

پایین و بالا بگیرید و بکشید

کشورهای عضو اتحادیه اروپا یکشنبه ۲۷ دسامبر/۷ دی واکسیناسیون علیه کووید-۱۹ را برای بزرگسالان و با اولویت دادن به گروه‌های بسیار آسیب‌پذیر آغاز کردند. شروع واکسیناسیون امید به سال آینده میلادی را در میان ۴۵۰ میلیون شهروند اروپا زنده کرده است.

نخستین دوز واکسن کووید-۱۹ ساخت شرکت فایزر-بیون‌تک روز شنبه به ایتالیا، فرانسه و اسپانیا رسید تا برای پخش در خانه‌های نگهداری از سالمندان و کادر مراقبت و درمان آماده شود.

تا امروز یکشنبه بسیاری از کشورهای اغلب ثروتمند جهان از جمله بریتانیا، ایالات متحده آمریکا، کانادا، سوئیس، آلمان، اسرائيل، عربستان سعودی، قطر، عمان، روسیه، مکزیک و شیلی و همچنین جمهوری چک، ایتالیا و قبرس با استفاده از این واکسن و همچنین واکسن‌‌های ساخت شرکت‌ مدرنا، اسپاتنیک وی و سینوفارم طرح واکسیناسیون عمومی علیه کووید-۱۹ را آغاز کردند.

شهروندان مجارستان، اسلواکی و آلمان روز شنبه ۲۶ دسامبر/۶ دی، و شهروندان عمان، جمهوری چک، ایتالیا و قبرس امروز نخستین دوز واکسن کووید-۱۹ را در خانه‌های سالمندان و مراکز درمانی دریافت کردند.

نخست‌وزیر چک روز یکشنبه گفت امیدوارست واکسن کووید-۱۹ بتواند این کشور را به زندگی «نرمال» بازگرداند.

نگرانی نسبت به همه‌گیرشدن نوع جهش‌یافته ویروس کرونا

ویروس کرونا تاکنون جان دست کم یک میلیون و ۷۶۵ هزار نفر را گرفته و بالغ بر ۸۰ میلیون نفر از ساکنان کره زمین را مبتلا کرده است.

سازمان بهداشت جهانی همزمان با شروع واکسیناسیون در اروپا هشدار داد پاندمی کووید-۱۹ آخرین پاندمی نخواهد بود. تدروس ادهانوم، دبیر کل این سازمان یکشنبه ۲۷ دسامبر که روز بین‌المللی آمادگی برای مقابله با بیماری‌های واگیردار نامیده شده است، گفت: همه‌گیری کووید-۱۹ نشان از رابطه تنگاتنگ سلامت انسان‌ها، حیوانات و کره زمین دارد و تلاش‌های بشر برای حفظ سلامت خود، اگر بدون توجه به حقوق حیوانات و تغییرات اقلیمی باشد، محکوم به شکست است.

از سوی دیگر، همزمان که شیوع نوع اصلی ویروس جدید کرونا در جهان ادامه دارد و بسیاری از کشورهای عمدتاً فقیر هنوز واکسیناسیون را آغاز نکرده‌اند، نگرانی نسبت به همه‌گیرشدن نوع‌جهش‌یافته و مسری‌تر ویروس کرونا در بریتانیا قوت گرفته است.

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا و محققان این کشور شنبه ۱۹ دسامبر/۲۹ آذر از شیوع نوع جهش‌یافته ویروس کرونا در جنوب بریتانیا و لندن خبر دادند. این نسخه جهش‌یافته که VUI-202012/01 نام دارد تا ۷۰ درصد سریع‌تر از نسخه‌اصلی منتقل می‌شود.

به نوشته روزنامه گاردین دانشمندان بریتانیایی از دولت خواسته‌اند برای جلوگیری از شیوع بیشتر این ویروس محدودیت‌ها را در مناطق مختلف بریتانیا تشدید و اعلام تعطیلی سراسری کند.

ژاپن هم روز یکشنبه اعلام کرد به‌عنوان اقدامی احتیاطی مرزهای خود را بر روی همه مسافران خارجی که ساکن این کشور نیستند، می‌بندد.

نمونه‌های مشابهی از ویروس جهش‌یافته در آفریقای جنوبی و نیجریه مشاهده شده است. به گفته مقامات آفریقای جنوبی نوع مشاهده‌شده در این کشور احتمالا نوع جهش‌یافته نوع جدیدی‌ست که در بریتانیا شیوع پیدا کرده است.

علاوه بر بریتانیا، آفریقای جنوبی و نیجریه، کشورهای کشورهای استرالیا، دانمارک، کانادا، فرانسه، ایتالیا، ژاپن، لبنان، هلند، سنگاپور، اسپانیا و سوئد نیز اعلام کرده‌اند نمونه شیوع‌یافته در بریتانیا را به‌ویژه در مسافران ورودی از بریتانیا مشاهده کرده‌اند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.