ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خطیب‌زاده: پیامی از عربستان دریافت کرده بودیم که دیپلماتیک نبود

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران سخنان عادل عبدالمهدی درباره روند پیام‌ها بین ایران و عربستان سعودی در زمان کشته شدن قاسم سلیمانی را تأیید کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران سخنان عادل عبدالمهدی درباره روند پیام‌ها بین ایران و عربستان سعودی در زمان کشته شدن قاسم سلیمانی را تأیید کرد. همزمان با بالا گرفتن تنش‌ها در سالگرد قتل سلیمانی مشاور نخست وزیر عراق به تهران سفر کرده است.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران دوشنبه ۸ دی در نشست خبری خود تایید کرد که مشاور نخست‌وزیر عراق به تهران سفر کرده است. خطیب‌زاده گفت:

«این سفر به دعوت ایران صورت گرفته است‌ و انجام این گونه سفرها و گفت‌وگوها بین ایران و عراق امری کاملاً عادی و مرسوم است.»

در روزهای اخیر، با نزدیک شدن به سالگرد  قتل قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران، و ابومهدی المهندس، فرمانده شبه‌نظامیان کتائب حزب‌الله عراق، گزارش‌های متعددی از احتمال تلاش ایران برای انتقام‌گیری منتشر شده است. یک‌شنبه هفته گذشته، در پی حمله راکتی به سفارت آمریکا و منطقه سبز امنیتی، دونالد ترامپ، رئيس‌ جمهوری آمریکا، هشدار داده بود که هرگونه حمله در عراق که به کشته شدن حتی یک آمریکایی منجر شود، ایران را مسئول خواهد دانست.

عادل عبدالمهدی، نخست وزیر سابق عراق در یک مستند گفته بود که سلیمانی در جریان آخرین سفر خود به عراق قرار بوده پاسخ ایران را در ارتباط با عربستان را به مقامات عراقی تحویل دهد. خطیب‌زاده با تایید سخن نخست‌وزیر سابق عراق گفت:  

«ما پیامی از سوی عربستان دریافت کرده بودیم که این پیام دیپلماتیک نبود و مطالبی در آن مطرح شده بود که البته ما از طریق شورای همکاری خلیج فارس پاسخ دادیم. آقای سلیمانی در این سفر حامل پیام‌هایی بودند که عاملین ترور اجازه انتقال این پیام را ندادند ، البته ما بعدا به صورت مکتوب پیام‌ها را منتقل کردیم.»

خطیب‌زاده همچنین در این نشست اعلام کرد: «گزارش فنی نهایی سقوط هواپیما اوکراینی با ترجمه رسمی امروز و یا فردا به صورت رسمی در اختیار کشورهای درگیر این موضوع قرار می‌گیرد.»

۱۸ دی ماه سال گذشته یک هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۳۷ متعلق به شرکت هواپیمایی اوکراین با ۱۶۷ مسافر و ۹ خدمه، ساعاتی پس از حملات موشکی ایران به پایگاه‌های آمریکا در خاک عراق و اندکی پس از برخاستن از فرودگاه تهران، هدف دست‌کم دو موشک سامانه جنگی نیروی هوافضای سپاه پاسداران قرار گرفت و سرنگون شد.

مقامات جمهوری اسلامی پس از سه روز کتمان حقیقت ماجرا، سرانجام ۲۱ دی به شلیک موشک پدافندی سپاه پاسداران به سوی این هواپیما به دلیل «خطای انسانی» اعتراف کردند.

یک‌ سال پس از این حادثه جمهوری اسلامی در دادگاه عالی اونتاریو مقصر شناخته شد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.