ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزارت بهداشت: اولویت‌ها برای واکسن کرونا مشخص نیست

رییس شبکه بهداشت وزارت بهداشت این ادعا را مطرح کرد که ضرورتی ندارد۱۰۰ درصد افراد جامعه واکسن تزریق کنند. پیش از این یک مقام وزات بهداشت از دلالی واکسن کرونا در سطوح مدیریتی کشور خبر داده بود.

رییس شبکه بهداشت وزارت بهداشت اعلام کرد واکسن کرونا از طریق شبکه بهداشتی توزیع و تزریق می‌شود و در همان حال این ادعا را مطرح کرد که ضرورتی ندارد برای ایجاد ایمنی گروهی ۱۰۰ درصد افراد جامعه واکسن تزریق کنند. پیش از این یک مقام وزارت بهداشت از دلالی واکسن کرونا در سطوح مدیریتی کشور خبر داده بود.

کرونا - کرونا در ایران. عکس از : مجتبی محمدی/ایرنا

وزارت بهداشت پیش از آغاز واکسیناسیون در کشورهای توسعه یافته قول داده بود تا ۲۱ میلیون نفر را در برابر ویروس کرونا واکسینه کند. برای رسیدن به این هدف وزارت بهداشت به دست‌کم سه برابر بودجه فعلی که به تهیه واکسن اختصاص یافته نیاز دارد.  

حسینعلی شهریاری، نماینده زاهدان و رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی، سه‌شنبه ۹ دی در مصاحبه با همشهری در واکنش به کم بودن رقم بودجه برای تهیه واکسن ضد کرونا گفت:

«همه مردم در اولویت تزریق واکسن نیستند. شاید خیلی از افراد نیاز نباشد واکسن بزنند. وزارت بهداشت و درمان باید بررسی کند چه گروه‌های سنی و چه افرادی در اولویت تزریق واکسن هستند. بگذارید اول این مقداری را که گفتند وارد کنند بعد برای بقیه‌اش چانه بزنیم.»

علیرضا بیگلری، رئیس انستیتو پاستور ایران دوشنبه ۸ دی در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت کارآزمایی بالینی فاز یک واکسنِ تولید مشترک با یکی از کشورها به پایان رسیده و با نظارت انستیتو پاستور کارآزمایی بالینی فاز دوم در کشور همکار در حال انجام است.

علاوه بر این به گفته بیگلری ایران از طریق سبد کوواکس و تولید داخلی هم در تلاش است بخشی از واکسن مورد نیازش را تهیه کند.

حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی در ادامه مصاحبه با همشهری گفت:  

«وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا خودشان نیازهای مرتبط با کرونا را تشخیص می‌دهند. تهیه واکسن از اختیارات دولت است و قطعا به موقع اقدام می‌کند و اگر لازم باشد، واکسنی ایمن را برای جمعیتی که باید واکسن بزنند تهیه می‌کند.»

دلالی واکسن در سطوح مدیریتی کشور

کریم همتی، رئیس سازمان هلال احمر ایران روز گذشته اعلام کرد ظاهراً قرار است به زودی عده‌ای از «خیرین خارج از کشور» ۱۵۰ هزار دوز واکسن کرونای شرکت فایزر بیون‌‌تک را به مردم ایران اهدا کنند. با توجه به این که هر فرد به تزریق دو دوز واکسن ضد کووید نیاز دارد، ۱۵۰ هزار دوز واکسن تنها برای ۷۵ هزار نفر کافی است.

 جعفر صادق تبریزی، رییس شبکه بهداشت وزارت بهداشت در مصاحبه با ایسنا درباره چگونگی توزیع واکسن کرونا گفت:

«توزیع واکسن کرونا بر اساس اولویت‌بندی‌های وزارت بهداشت از طریق شبکه‌های بهداشتی درمانی انجام خواهد شد. البته هنوز اولویت‌بندی‌ها صورت نگرفته است اما در هر حال توزیع واکسن با شبکه‌های بهداشتی درمانی است.»

تبریزی درباره اولویت بندی برای تزریق ۱۵۰ هزار دوز واکسن فایرز اهدایی از طرف «خیرین خارج از کشور» گفت:

«هر واکسنی از هر مسیری بیاید بر اساس اولویت‌بندی‌های وزارت بهداشت تزریق می‌شود که فعلا این اولویت‌ها اعلام نشده است.»

رییس شبکه بهداشت وزارت بهداشت ادعا کرد ضرورتی ندارد که ۱۰۰ درصد افراد جامعه واکسن تزریق کنند.

در همان حال محمد اسماعیل اکبری، مشاور عالی وزیر بهداشت گفت برخی دلالی‌ها و همچنین تجارت واکسن یکی از دلایل مخالفت با واردات واکسن آمریکایی فایزر است.  

حسینعلی شهریاری، نماینده اصول‌گرا و رییس کمیسیون بهداشت مجلس اما یکی از مخالفان واردات واکسن از آمریکاست. او گفت:  

 «باید وزارت بهداشت همه تلاشش را به کار بگیرد تا ایمن‌ترین واکسن را تهیه کند و نگرانی‌هایی را که در جامعه به وجود آمده است برطرف کند.»  

شهریاری درباره دلالی واکسن کرونا در سطوح مدیریتی کشور سکوت کرد.

ایران سومین موج همه‌گیری ویروس کرونا را پشت سر گذاشته است. تعداد جانباختگان در مجموع رو به کاهش است و با این‌ حال تنها در شبانه‌روز گذشته بیش از یکصد نفر در اثر ابتلا به کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.