ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انفجار مهیب در فرودگاه عدن همزمان با ورود دولت وحدت منصور هادی

در اثر این حادثه دست‌کم ۲۶ تن کشته و ۵۰ تن مجروح شدند. حوثی‌ها دست‌داشتن در این حمله را تکذیب کرده اند.

به گزارش شبکه الجزیره چهارشنبه ۳۰ دسامبر/ ۱۰ دی همزمان با فرود هواپیمای حامل اعضای کابینه دولت انتقالی جنوب (وابسته به ائتلاف سعودی) به فرودگاه عدن، انفجار مهیبی در فرودگاه رخ داد و صدای تیراندازی نیز به گوش رسید. در اثر این حادثه شماری کشته و مجروح شدند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، در این حمله دست‌کم ۲۶ تن کشته و ۵۰ تن مجروح شدند.

چهارشنبه ۳۰ دسامبر/ ۱۰ دی: انفجار مهیب در فرودگاه عدن همزمان با ورود دولت وحدت منصور هادی (عکس: تسنیم)

خبرنگار خبرگزاری فرانسه از دو انفجار پیاپی خبر داده است. شبکه تلویزیونی الاخباریه عربستان سعودی نیز تصاویری از خودروهای منهدم شده و شیشه‌های شکسته سالن انتظار فرودگاه عدن پخش کرد.

معمر الاریانی، وزیر اطلاعات یمن در پی این انفجار گفت که هیچ‌یک از مسئولان دولتی آسیبی ندیده اند. به گفته او، هدف بمب اما هواپیمای حامل اعضای دولت وحدت ملی بوده است.

دولت وحدت ملی یمن که سازمان ملل متحد هم آن را به رسمیت می‌شناسد ۱۸ دسامبر/۲۸ آذر سال جاری با جدایی‌خواهان جنوب وارد ائتلاف شد و یک دولت انتقالی تشکیل داد. مراسم تحلیف عبدالربه منصور هادی شنبه گذشته در عربستان سعودی برگزار شد. ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی از دولت هادی حمایت می‌کند.

به گزارش الجزیره در پی انفجار مهیب در فرودگاه عدن، منصور هادی و اعضای کابینه ۲۴ نفره او به قصر «المعاشیق» منتقل شدند. در این انفجار ظاهرا به اعضای دولت انتقالی آسیبی نرسید.   

شورای انتقالی جنوب وابسته به امارات متحده عربی و نیروهای وابسته به عربستان سعودی با هم اختلاف دارند. این اختلافات در ماه‌های گذشته به درگیری‌های خونین بین دو طرف انجامیده است. حوثی‌های یمن نیز کنترل مناطق شمالی آن کشور را در دست دارند. دولت ائتلافی برای مقابله با آن‌ها تشکیل شده است.

عبد ربه منصور هادی در سال ۲۰۱۴ که حوثی‌های یمن کنترل صنعا را به عهده گرفتند به عربستان سعودی گریخت و از آن زمان تاکنون در ریاض به سر می‌برد. اکنون معلوم نیست که مسئولیت حمله به فرودگاه عدن با شبه‌نظامیان جدایی‌طلب طرفدار امارات یا حوثی‌های طرفدار ایران است.

هیچیک از این دو گروه تاکنون مسئولیت این حمله را به عهده نگرفتند. حوثی‌ها هر گونه دست داشتن در انفجار را تکذیب کردند.

«معمر الاریانی» وزیر اطلاع‌رسانی، گردشگری و فرهنگ دولت وحدت ملی یمن حوثی‌ها را مسئول حمله به فرودگاه عدن دانست. «ضیف الله الشامی» وزیر اطلاع‌رسانی دولت نجات ملی صنعاء اما بلافاصله با تکذیب این اتهام ادعا کرد که حامیان منصور هادی در پی توجیه تسویه‌حساب‌های درونی در میان نیروهای ائتلاف عربی است.     

درگیری‌ها در داخل اردوگاه ضد حوثی‌ها یکی از عوامل توقف تلاش‌های سازمان ملل برای مذاکره در مورد آتش‌بس سراسری بوده است. مذاکرات سیاسی، برای پایان دادن به جنگ آخرین بار در دسامبر ۲۰۱۸ انجام شد.

ریاض تلاش کرده است تا از ایجاد جبهه دیگری در میان متحدان خود در جنگ چند جانبه یمن که سال‌ها در بن‌بست نظامی قفل شده است، جلوگیری کند.

این درگیری که در منطقه به عنوان جنگ نیابتی بین عربستان سعودی و ایران تلقی می‌شود، منجر به کشته شدن بیش از ۱۰۰ هزار نفر شده است. سازمان ملل متحد جنگ یمن را بزرگ‌ترین بحران انسانی در جهان می‌نامد.

کمیته نجات بین‌المللی (IRC) هشدار داده است که یمن در معرض خطر یک فاجعه انسانی در سال ۲۰۲۱ قرار دارد. این نهاد می‌گوید بدون تعهد بیشتر همه طرف‌ها برای پایان دادن به جنگ در یمن، اوضاع در این کشور تغییری نخواهد کرد.

واکنش‌های بین‌المللی

پس از این انفجار، عربستان سعودی آن را یک «اقدام تروریستی بزدلانه» خواند. سفیر عربستان در یمن در توئیتی نوشت:

«هدف قراردادن دولت یمن به محض ورود به فرودگاه عدن یک اقدام تروریستی بزدلانه است که تمام مردم یمن، امنیت و ثبات و زندگی روزمره آنها را تحت تأثیر قرار می‌دهد».

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

وزارت خارجه ترکیه نیز در بیانیه‌ای این حمله را محکوم کرد و گفت: «ما برای کسانی که در این انفجار جان‌شان را از دست دادند طلب مغفرت می‌کنیم و به مردم یمن تسلیت می‌گوییم».

مارتین گریفیث، فرستاده ویژه ملل متحد به یمن نیز این حمله را «قویاً» محکوم کرد و آن را «اقدام خشونت‌بار غیرقابل قبول» خواند:

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.