ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آرش گنجی به ۱۱ سال زندان محکوم شد

مصداق همه اتهامات گنجی ترجمه‌ی کتابی درباره‌ی تحولات کردستان سوریه («کلید کوچک دروازه‌ای بزرگ: انقلاب روژاوا») است.

شعبه‌ی ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی آرش گنجی، منشی هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران را به ۱۱ سال زندان محکوم کرد.

آرش گنجی، منشی هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران

کانون نویسندگان ایران که دوشنبه هشتم دی خبر برگزاری دادگاه آرش گنجی را اعلام کرده بود، امروز ۱۰ دی از ابلاغ این حکم سنگین زندان به ناصر زرافشان وکیل آرش گنجی خبر داد.

آرش گنجی از سوی شعبه‌ی ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی عموزاد در ارتباط با اتهام «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی» به پنج سال و بابت «عضویت و همکاری با گروهک مخالف نظام» به پنج سال و به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس محکوم شده است.

مصداق همه اتهامات گنجی ترجمه‌ی کتابی درباره‌ی تحولات کردستان سوریه («کلید کوچک دروازه‌ای بزرگ: انقلاب روژاوا») است.

آرش گنجی یکم دی ماه سال ۹۸ در خانه‌اش دستگیر شد و پس از حدود یک ماه با قرار وثیقه ۴۵۰ میلیون تومانی به طور موقت آزاد شد. در نخستین جلسه‌ی دادگاه او به تاریخ ۲۵ خرداد ۹۹ قاضی مقیسه رئیس دادگاه مبلغ وثیقه را به سه میلیارد تومان افزایش داد که منجر به بازداشت مجدد او شد. یک هفته بعد در ۳۱ خرداد با تامین وثیقه آرش گنجی باز بطور موقت آزاد شد.

علاوه بر آرش گنجی، رضا خندان مهابادی، بکتاش آبتین و کیوان باژن سه عضو دیگر کانون نویسندگان هم سال گذشته محاکمه و به حبس محکوم شدند.

دادگاه انقلاب این سه تن را در مجموع به ۱۵ سال و شش ماه زندان محکوم کرده است. محکومیت خندان مهابادی و آبتین هر یک شش سال و باژن سه سال است.

اسفند سال گذشته همزمان با شیوع کرونا دادسرای مستقر در زندان اوین این سه عضو کانون نویسندگان را برای گذراندن دوره محکومیت به زندان احضار کرد. اجرای حکم آنها به تاخیر افتاد اما پس از مدتی آن‌ها مجددا فراخوانده شده و در شرایطی که گزارشات متعددی از شیوع کرونا در زندان‌ها منتشر شده، راهی زندان شدند.

بکتاش آبتین، شاعر، فیلمساز و عضو هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران دو هفته پیش در یک پیام صوتی از وضعیت زندان‌ها و عواقب شیوع گسترده کرونا برای زندانیان خبر داد.

دستگیری اعضای کانون نویسندگان اعتراض شخصیت‌ها و نهادهای مدافع حقوق بشر و آزادی بیان را در پی داشته است.

هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران «در تبعید» و انجمن قلم ایران «در تبعید» نیز بیانیه‌ای در اعتراض به دستگیری نویسندگان و روزنامه نگاران منتشر کردند. بیش از هزار تن از نویسندگان، شاعران و کنشگران مدنی و سیاسی ایرانی با امضای این بیانیه خواستار آزادی بی قید و شرط و فوری نویسندگان و روزنامه نگاران زندانی شدند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کارو

    و این رژیمی است که کوچکترین صدایی را سرکوب و خفه می کند. محکوم کردن یک نویسنده و مترجم به اتهام ترجمۀ کتابی دربارۀ انقلاب روژاوا، همدستی آشکار رژیم تروریست جمهوری اسلامی را با فاشیسم تورکیه و داعش نشان می دهد و به ما یادآوری می کند که مبارزه با دیکتاتوری ولایت وقیح و سرمایه داری اسلامی، تداوم همان نبردی است که گریلا و شَروان در روژاوا علیه فاشیسم ملی-مذهبی تورکیه و بنیادگرایی آدمخوار داعش و النصره و ارتش مازاد انجام دادند. روژاوا راه را نشان داد: نترسیم، مبارزه کنیم، و آزاد شویم.