ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سی‌ان‌ان: اختلاف نظر در پنتاگون درباره احتمال حمله ایران

برخی از مقام‌های پنتاگون می‌گویند ایران و متحدان آن در عراق ممکن است در سالگرد ترور قاسم سلیمانی نقشه حمله به نیروهای آمریکایی را طراحی کنند. برخی دیگر می‌گویند این تهدید اغراق‌آمیز است.

شبکه سی‌ان‌ان با انتشار گزارشی درباره اعزام بمب‌افکن‌های بی‌ـ۵۲ آمریکا به خاورمیانه، گفته است در وزارت دفاع آمریکا درباره تهدیدهای احتمالی ایران در سالگرد ترور قاسم سلیمانی اختلاف نظر وجود دارد.

یک فروند بمب‌افکن‌ بی‌ـ۵۲ و پرچم ایالات متحده آمریکا ـ عکس از «زمانه» با تلفیقی از دو تصویر از Shutterstock

روز گذشته، چهارشنبه ۳۰ دسامبر / ۱۰ دی ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا (سنتکام) در بیانیه‌ای اعلام کرد که دو فروند بمب‌افکن بی‌ـ‌۵۲ با توانایی هسته‌ای با پرواز مستقیم و با سوخت‌گیری هوایی از پایگاهی در ایالت داکوتای شمالی راهی خاورمیانه شدند.

در بیانیه سنتکام آمده بود:

«اعزام این دو هواپیما حاوی پیامی روشن در مورد بازدارندگی به هر کسی است که بخواهد به آمریکایی‌ها یا منافع آمریکا آسیب وارد کند.»

ژنرال فرانک مکنزی، فرمانده سنتکام نیز اعلام کرد که آمریکا با این اقدام خواسته است نشان دهد که «در صورت بروز هرگونه اقدام تجاوزگرانه‌ای علیه شهروندان و منافع آمریکا» آماده است و از قدرت پاسخگویی را دارد:

«ما آماده و قادریم تا به هرگونه حمله علیه آمریکایی‌ها یا منافع ما پاسخ دهیم. ما دنبال درگیری نیستیم اما هیچ‌کس نباید توانایی و قابلیت ما در دفاع از نیروهای‌مان یا اقدام قاطع ما در پاسخ به هرگونه حمله را دست‌کم بگیرد.»

شبکه سی‌ان‌ان آمریکا گزارش داده است که مقامات پنتاگون می‌گویند این اقدام نظامی هشداری به تهران است تا در روزهای سالگرد ترور قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس در عراق، دست به اقدام علیه منافع آمریکا در منطقه خاورمیانه نزند.

ارتش آمریکا ۳ ژانویه ۲۰۲۰ / ۱۳ دی‌ماه ۱۳۹۸ به کاروان قاسم سلیمانی در حوالی فرودگاه بغداد حمله کرد. این حمله به کشته شدن سلیمانی و ۱۰ نفر از همراهان او از جمله ابومهدی المهندس، نایب‌رئیس حشدالشعبی، شبه‌نظامیان شیعه مورد حمایت ایران در عراق، انجامید. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا دستور این حمله را صادر کرده بود.

یک مقام ارشد وزارت دفاع به سی‌ان‌ان گفته است، کریستوفر میلر، سرپرست وزارت دفاع آمریکا تصمیم گرفت به‌منظور کاهش فشار در مورد اعزام ناو هواپیمابر «یواس‌اس نیمیتز» به خلیج فارس، در اقدامی که نشان از کاهش تنش آشکار با ایران دارد، این ناو را به خارج از منطقه بفرستد.

به‌گفته سی‌ان‌ان، این اقدام و همزمان اعزام بمب‌افکن‌های بی‌ـ۵۲ به منطقه نشان‌دهنده پیام‌های متناقض و بازتاب‌دهنده اختلاف‌نظرها در پنتاگون است. یک مقام ارشد دفاعی آمریکا به سی‌ان‌ان گفته است میزان تهدیدهای کنونی از سوی ایران بیشترین نگرانی از زمان مرگ سلیمانی را برانگیخته است.

این در حالی است که یک مقام دیگر وزارت دفاع آمریکا تهدیدهای ایران را اغراق‌آمیز می‌داند و می‌گوید «حتی یک نشانه قابل تأیید در این‌باره (احتمال حمله قریب‌الوقوع ایران) وجود ندارد».

دونالد ترامپ به برخی عدم اطمینان‌ها دامن زده است. گفته می‌شود که ترامپ در جلسه‌ای در اواسط ماه نوامبر از گزینه‌های نظامی که می‌تواند علیه ایران استفاده شود سخن گفته است. او سپس در پی حمله به سفارت آمریکا در بغداد ایران را تهدید کرد.

ترامپ ۲۳ دسامبر / ۳ دی در توییتر نوشت:

«سفارت ما در بغداد روز یکشنبه مورد اصابت چندین موشک قرار گرفت. حدس بزنید این موشک‌ها از کجا آمدند: ایران»

او افزود:

«چند توصیه دوستانه بهداشتی به ایران: اگر یک آمریکایی کشته شود، من ایران را مسئول می‌دانم. خوب فکر کنید.»

سفارت آمریکا در بغداد یکشنبه ۲۰ دسامبر / ۳۰ آذر هدف شلیک چند موشک قرار گرفت. به هیچ یک از آمریکایی‌ها آسیبی وارد نشد اما محوطه سفارت خسارتی جزئی دید. عراق با محکوم کردن این حمله آن را به  یک «گروه غیرقانونی» نسبت داد اما جزئیاتی درباره آن ارائه نکرد.

یک مقام وزارت دفاع آمریکا به سی‌ان‌ان گفت ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح ایالات متحده «به‌شدت اوضاع را زیر نظر دارد. ارتش اعتقاد ندارد حمله‌ای نزدیک است، اما تمام اقدامات احتیاطی را برای اطمینان از بازدارندگی ایران در حین محافظت از نیروهای آمریکایی انجام می‌دهد».

سه مقام وزارت دفاع آمریکا گفته‌اند که ایران سلاح‌های بیش‌تری به عراق منتقل کرده است، از جمله موشک‌های بالستیک با برد کوتاه، سلاحی که به اعتقاد مقام‌های آمریکایی می‌تواند برای حمله به اهداف آمریکا مورد استفاده قرار گیرد.

یک مقام ارشد نظامی آمریکا نیز به سی‌ان‌ان گفته‌ است اطلاعاتی وجود دارد که نشان می‌دهند گروه‌های شبه‌نظامی در عراق با افرادی از نیروی سپاه قدس ملاقات داشته‌اند و آمریکا شواهدی از برنامه‌ریزی شبه‌نظامیان برای حملات پیچیده در عراق دارد و این نیروها برای موفقیت حملات خود نیاز به کمک‌های ایران دارند.

یک مقام پنتاگون گفت:

«چندین نشانه نگران‌کننده از برنامه‌ریزی پیشرفته و آمادگی برای حملات در عراق وجود دارد که به نظر می‌رسد هدف منافع ارتش و آمریکا است.»

با این حال مقام‌های وزارت دفاع تأکید می‌کنند که هیچ برنامه‌ای برای اقدامات تهاجمی علیه ایران وجود ندارد و تلاش برای تقویت نیروهای آمریکایی در منطقه مربوط به بازدارندگی حملات ایران است، نه انجام یک حمله پیشگیرانه.

دو بمب‌افکن بی‌-‌۵۲ آمریکا روز گذشته در یک پرواز رفت و برگشت به خاورمیانه که بیش از ۳۰ ساعت طول کشید و با سوخت‌گیری هوایی انجام شد، بر فراز خلیج فارس به پرواز درآمدند.

این سومین بار در ۴۵ روز گذشته بود که بمب‌افکن‌های آمریکایی مأموریت‌های بازدارندگی را در خلیج فارس انجام می‌دهند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • آرمان

    جمهوری اسلامی خطرناکتر شده!!! این از آن جوکهای تلخ روزگار است! حکایت آن داستانی است که: روزی خری که از کار روزانه و کم غذایی از صاحب ظالمش دل پر از خونی داشت، خود را با بار زغال از کوه پرت کرد تا به صاحبش ضرر برساند. خطر حمله جمهوری اسلامی برای آمریکا در حد ضرر خرید یک الاغ دیگر است (البته در شرایط فعلی آمریکا قصد از دست دادن خر بار برش را ندارد.). اگر درگیری اتفاق بیافتد، این درگیری به قیمت مرگ این الاغ و با خاک یکسان شدن ایران برابر است! در طول یکسال گذشته، سوراخ موش عمارت هفت طبقه نیروهای سپاه قدس در سوریه بوده! آمار حملات اسرائیل در سال گذشته به سپاه قدس، و عکس العمل زیر زمینی در حد قایم شدن موش کور، نشان از خطرناکتر شدن جمهوری اسلامی است. البته جمهوری اسلامی در داخل خیلی خطرناک شده است، به سقوط کشاندن هواپیمای مسافربری و کشتن هزاران معترض در خیابان از دستاوردهای اخیر جمهوری اسلامی و قتل روزنامه نگاران و سیاسیون در زندان نشان از اقتدار نظام است. البته فدا کردن قاسم سلیمانی را به لیست فوق اضافه نکردم، چون سلیمانی هزینه زیادی روی دستان رهبر جمهوری اسلامی گذارد. و ظاهراً بلد نبود با دستان خالی یا با پول کمتر کاری کند. البته در این اواخر پولی باقی نمانده بود که به او بدهند، و عملاً فقط با استفاده از مرگش، نظام برای بقای خود و ترامپ برای دولتش بلیط برنده خریدند. ضمناً قاسم سلیمانی از خیلی مسائل اطلاع داشت. نه تنها رهبر جمهوری اسلامی بلکه چندین کشور از کشته شدنش منتفع شدند. تا شاید آن اطلاعات را سلیمانی با خود به گور ببرد و هرگز آشکار نشوند!!

  • چراغ بدست

    ظاهرا یا اراده آمریکا ضعیف شده و یا ج.ا خطرناکتر از قبل شده روزگاری در ایران راجع به حمله احتمالی آمریکا بحث میشد حالا در آمریکا درباره حمله ج.ا بحث میشه! چرا وارونه شده ؟! اگه چین و روسیه با چنگ و دندان از ج.ا.ا حمایت میکردن عجیب نبود اما دلیلش این هم نیست. لطفا یه نفر فردا درباره این موضوع به دکتر هلاکویی زنگ بزنه به قول رهبر حکومت اسلامی " دوران بزن در رو تموم شده" که به نظر من بهتره ایشون اینو در روز شروع به کار دولت بایدن به نیروهای خودش گوشزد بفرمایند چون بایدن به حمله پاسخ میدهد.

  • فریدون

    سالها قاسم سلیمانی برای حماس و فلسطین (به ظاهر) جنگید. چمدان چمدان پول مردم محروم سیستان و بلوچستان و دیگر نقاط محروم (حتی امروز در تهران مردمان محروم داریم) ایران را برای حزب الله لبنان و حماس و دیگر گروههای جهادی و میلیشیایی فرستاد. در کار پولشویی و قاچاق مواد مخدر فعالیت کرد. این فعالیتها را به نام حمایت از محرومان جهان کرد. قاسم سلیمانی یک ابزار بود، تابلویی که تبدیل به سیبل شد. سربازی بود که خود را مهره کرد و بازیچه دست خائنان شد، و به کشورش خیانت کرد، و نهایتاً به قیمت جانش تمام شد. امروز مردم غزه پوستر قاسم را پایین کشیدند و لعنت خدا را نثارش کردند! این قطعه فیلم با مختصر پیشینه ای که در بالا شرح آن آمد، هر انسانی را به فکر فرو می برد! خامنه ای با ابزار قاسم سلیمانی چه هدفی را دنبال می کرد که نهایتاً به این نتیجه رسید که قاسم باید فدا شود؟ این هدف چه بود که هیچ طرفی از نتیجه آن نفعی نبرد؟ چه طرفهای دیگری بودند که امروز از نتایج کارهای قاسم به سود دهی رسیده اند؟ روسیه؟ اسرائیل؟ کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس؟ چین؟ آمریکا؟ غرب؟ راستی خامنه ای در طول این سالها برای کدام کشور زحمت کشید؟ لعن و نفرین بیش از 200 میلیون انسان را در چندین کشور به جان خرید تا منافع چه کسی را تامین کند؟ اخیراً در تلویزیون ج.ا مصاحبه ای با شریعتمداری کیهان پخش شد. چند جوان دانشجو چهره آن پلشت خود فروش را قهوه ای کردند. اینطور به نظر می رسد که تک تک ابزارهای خامنه ای به آخر عمر خود نزدیک می شوند. پیام این کامنت به خودفروشان و مزدبگیران این است: تا قبل از اینکه همانند یک پارچه مستعمل به دور انداخته شوید، به سوی مردم برگردید و از نوکری و مزدوری یک خود فروش به اجنبی دست بردارید، شاید مورد بخشش مردم و خداوند قرار بگیرید!