ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نخست‌وزیر یمن: ایران در حمله به فرودگاه عدن دست داشت

سخنگوی وزارت خارجه ایران از همه طرف‌های درگیر خواست به «نزاع‌های بیهوده» پایان دهند.

رئیس دولت ائتلافی یمن حوثی‌های تحت حمایت ایران را متهم به حمله مهیب و خونبار روز گذشته به فرودگاه عدن کرد. عبدالمالک سعید ادعا کرد که کارشناسان ایرانی از ماه‌ها قبل این حمله را تدارک دیده بودند. در همان حال سخنگوی وزارت خارجه ایران از همه طرف‌های درگیر خواست به «نزاع‌های بیهوده» پایان دهند.

چهارشنبه ۳۰ دسامبر/ ۱۰ دی: حمله به فرودگاه عدن همزمان با فرود هواپیمای حامل اعضای کابینه دولت انتقالی جنوب (عکس: فارس)

چهارشنبه ۳۰ دسامبر / ۱۰ دی همزمان با فرود هواپیمای حامل اعضای کابینه دولت انتقالی جنوب (وابسته به ائتلاف سعودی) به فرودگاه عدن، انفجار مهیبی در فرودگاه رخ داد و صدای تیراندازی نیز به گوش رسید. در این حمله دست‌کم ۲۶ تن کشته و ۱۱۰ نفر مجروح شدند. تصاویری بعد از این حمله منتشر شد که اعضای کابینه ائتلافی را در حال فرار نشان می‌داد. معمر الاریانی، وزیر اطلاعات یمن در پی این انفجار اعلام کرد که هیچ‌یک از مسئولان دولتی آسیبی ندیده‌اند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، عبدالمالک سعید، نخست‌وزیر دولت ائتلافی یمن، پنج‌شنبه ۳۱ دسامبر / ۱۱ دی در یک نشست خبری یک بار دیگر حوثی‌های یمن را متهم کرد که در این حمله دست داشته‌اند:

«نهادهای اطلاعاتی گزارش داده‌اند که برخی از کارشناسان ایرانی در ماه‌های گذشته حمله [به فرودگاه عدن] را تدارک دیده‌اند.»

در پی انفجار مهیب در فرودگاه عدن، عبد ربه منصور هادی و اعضای کابینه ۲۴ نفره او به قصر «المعاشیق» منتقل شدند. چند ساعت بعد از حمله به فرودگاه عدن، انفجاری هم در نزدیکی قصر «المعاشیق» اتفاق افتاد. همچنین شبکه العربیه عربستان سعودی گزارش داد که نیروهای ائتلاف عربی یک پهپاد را هم که قصد حمله به قصر «المعاشیق» را داشت رهگیری و منهدم کردند.

دولت وحدت ملی یمن که سازمان ملل متحد هم آن را به‌رسمیت می‌شناسد ۱۸ دسامبر / ۲۸ آذر سال جاری با جدایی‌خواهان جنوب وارد ائتلاف شد و یک دولت انتقالی تشکیل داد. مراسم تحلیف عبد ربه منصور هادی شنبه گذشته در عربستان سعودی برگزار شد. ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی از دولت هادی حمایت می‌کند. عبدالمالک سعید، نخست‌وزیر دولت ائتلافی یمن در ادامه نشست خبری روز پنج‌شنبه گفت:

«ما قصد داشتیم برنامه دولت را به بحث بگذاریم. اما بعد از حمله وطن‌فروشانه و بزدلانه روز گذشته کابینه یک نشست فوق‌العاده برگزار می‌کند.»

 سعید از جامعه بین‌المللی خواست انصارالله یمن را به‌عنوان یک گروه تروریستی شناسایی کند.

وزارت خارجه ایران: طرف‌های درگیری به نزاع‌های بی‌فایده پایان دهند

در همان حال سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پنج‌شنبه ۱۱ دی ضمن ابراز همدردی با خانواده قربانیان حادثه روز گذشته در فرودگاه عدن در یمن گفت:

«ادامه تجاوز و اشغالگری خارجی در خاک یمن، عامل اصلی بی‌ثباتی، عدم استقرار نظم و قانون شده و تمامیت ارضی یمن را به خطر انداخته است.»

خطیب‌زاده سپس از همه طرف‌های درگیر خواست به گفت‌وگوهای سیاسی بازگردند:

«جمهوری اسلامی با تأکید بر راه حل سیاسی، بار دیگر از همه طرف‌ها می‌خواهد با بازگشت به گفت‌وگوی سیاسی، به نزاع بی‌فایده پایان دهند.»

شورای انتقالی جنوب وابسته به امارات متحده عربی و نیروهای وابسته به عربستان سعودی با هم اختلاف دارند. این اختلافات در ماه‌های گذشته به درگیری‌های خونین بین دو طرف انجامیده است. حوثی‌های یمن نیز کنترل مناطق شمالی آن کشور را در دست دارند. دولت ائتلافی برای مقابله با آن‌ها تشکیل شده است.

 درگیری‌ها در داخل اردوگاه ضدحوثی‌ها یکی از عوامل توقف تلاش‌های سازمان ملل برای مذاکره در مورد آتش‌بس سراسری بوده است. مذاکرات سیاسی، برای پایان دادن به جنگ آخرین بار در دسامبر ۲۰۱۸ انجام شد. این درگیری که در منطقه به‌عنوان جنگ نیابتی بین عربستان سعودی و ایران تلقی می‌شود، منجر به کشته شدن بیش از ۱۰۰ هزار نفر شده است. سازمان ملل متحد جنگ یمن را بزرگ‌ترین بحران انسانی در جهان می‌نامد.

سازمان ملل، قطر، ترکیه و پاکستان در بیانیه‌ها‌یی وقوع انفجار در فرودگاه عدن را محکوم کرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.