ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

قاآنی: ممکن است از درون آمریکا پاسخ ترور سلیمانی را بدهند

در آستانه سالگرد ترور قاسم سلیمانی جانشین او که رهبران آمریکا را تهدید به کشتن کرده بود این بار نشانی محل وقوع اقدام تلافی‌جویانه را داد. او گفت سیاست جمهوری اسلامی در منطقه تغییر نمی‌کند.

سردار قاآنی، فرمانده سپاه قدس در مراسم سالگرد ترور قاسم سلیمانی بر ادامه اقدامات منطقه‌ای جمهوری اسلامی تأکید و مقام‌های آمریکایی را بار دیگر تهدید کرد و احتمال داد که در درون آمریکا کسانی دست به اقدام تلافی‌جویانه بزنند.

اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ـ عکس از وحید احمدی ـ خبرگزاری تسنیم

سردار اسماعیل قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران جمعه ۱۲ دی در مراسم سالگرد ترور قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس در دانشگاه تهران، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا را که دستور کشتن این دو را داده بود «کثیف‌ترین آدم» خطاب کرد که به‌گفته او «با وسوسه‌های رژیم صهیونیستی (اسرائیل) و عربستان سعودی، بی‌عقلی کرد» و دست به چنین اقدامی زد.

او بار دیگر رهبران آمریکا را تهدید کرد و گفت:

«کسانی که این جنایت را کردند، بدانند در سرتاسر عالم، هر کجا مردی پیدا بشود، آمادگی دارد نامردهایی که این کار را کردند به سزای اعمال‌شان برساند. (...) مطمئن باشید از درون خانه‌ شما ممکن است کسانی پیدا بشوند که پاسخ جنایت شما را بدهند.»

فرمانده سپاه قدس روز چهارشنبه ۱۰ دی نیز در جلسه غیرعلنی مجلس شورای اسلامی به‌مناسبت سالگرد کشته‌شدن قاسم سلیمانی، ترامپ، وزیران امور خارجه و دفاع آمریکا، رئیس سازمان سیا و دیگر مقام‌های این کشور را به کشتن تهدید کرده و گفته بود آن‌ها باید «سبک زندگی مخفی سلمان رشدی را یاد بگیرند چرا که جمهوری اسلامی انتقام» سلیمانی را خواهد گرفت.

آیت‌الله خمینی، رهبر انقلاب ایران در ۲۵ بهمن ۱۳۶۷ (۱۴ فوریه ۱۹۸۹) حکم کشتن سلمان رشدی، نویسنده بریتانیایی را به دلیل نوشتن رمان «آیه‌های شیطانی» صادر کرد و رشدی مجبور شد سال‌ها زندگی پنهان داشته باشد. خمینی این کتاب را توهین به مسلمانان دانسته بود.

سردار قاآنی روز جمعه در ادامه سخنان خود بر ادامه اقدامات منطقه‌ای جمهوری اسلامی تأکید کرد و با اشاره به فلسطین، لبنان، سوریه و یمن که در آن‌ها جمهوری اسلامی یا حضور دارد و یا از نیروهای نیابتی خود حمایت می‌کند، گفت:

«با صراحت می‌گویم؛ مسیر نیروی قدس و مقاومت با شیطنت‌های که آمریکا می‌کند، تغییر نمی‌کند.»

تنش میان ایران و آمریکا در روزهای اخیر شدت گرفته است و برخی تحلیلگران منطقه‌ای از احتمال درگیری نظامی میان دو طرف در سالروز کشته شدن قاسم سلیمانی خبر می‌دهند.

ارتش آمریکا ۳ ژانویه ۲۰۲۰ / ۱۳ دی‌ماه ۱۳۹۸ به کاروان قاسم سلیمانی در حوالی فرودگاه بغداد حمله کرد. این حمله به کشته شدن سلیمانی و ۱۰ نفر از همراهان او از جمله ابومهدی المهندس، نایب‌رئیس حشدالشعبی، شبه‌نظامیان شیعه مورد حمایت ایران در عراق، انجامید.

روز چهارشنبه ۳۰ دسامبر / ۱۰ دی ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا (سنتکام) در بیانیه‌ای اعلام کرد که دو فروند بمب‌افکن بی‌ـ‌۵۲ با توانایی هسته‌ای با پرواز مستقیم و با سوخت‌گیری هوایی از پایگاهی در ایالت داکوتای شمالی راهی خاورمیانه شدند.

در همین حال وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد ناو هواپیمابر «نیمیتز» را پس از پایان مأموریت ۱۰ ماهه در آب‌های خلیج فارس از این منطقه خارج می‌کند.

شبکه سی‌ان‌ان با انتشار گزارشی ضمن اشاره به این اقدامات متناقض آمریکا، گفته است در وزارت دفاع این کشور درباره تهدیدهای احتمالی ایران در سالگرد ترور قاسم سلیمانی اختلاف نظر وجود دارد.

محمدجواد ظریف،‌ وزیر امور خارجه ایران، پنج‌شنبه ۱۱ دی‌ماه در این‌باره در صفحه توییتر خود نوشت:

«اطلاعات از عراق حاکی از توطئه‌چینی برای ایجاد بهانه برای جنگ است. ایران به دنبال جنگ نیست، اما آشکارا و مستقیم از مردم،  امنیت و منافع حیاتی خود دفاع خواهد کرد.دونالد ترامپ و پیروانش به جای مبارزه با کوویدـ۱۹ در آمریکا، میلیاردها [دلار] روی پرواز بی‌ـ۵۲ و ارسال ناو جنگی به منطقه ما هدر می‌دهند.»

ظریف شامگاه پنج‌شنبه نیز در گفت‌وگو با همتای کویتی خود «مسئولیت عواقب هرگونه ماجراجویی احتمالی» را متوجه آمریکا دانست.

نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل هم در نامه‌ای به دبیرکل سازمان و رئیس شورای امنیت ملی نیز به آن‌چه که «ماجراجویی نظامی آمریکا در منطقه» خواند اعتراض کرد و از شورای امنیت ملی خواست  آمریکا را وادار سازد به اصول و قواعد حقوق بین الملل پایبند باشد و این اقدامات غیرقانونی خود را متوقف کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ahmad

    از یک تروریست سپاهی همان برون طراود که در اوست . اینا نهایت زورشون به مردم بدبخت ایران میرسه جرئت ندارن با دم شیر بازی کنن

  • مترجم

    ترجمهء فارسی: "در داخل آمریکا ما هنوز دیوانهء ابلهی را که بتواند عملیات تروریستی انجام بدهد پیدا نکرده ایم, اما حاضریم به هر مقدار لازم برای پیدا کردن چنین مزدوری سرمایه گذاری کنیم!"