ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کرونا در ایران: افزایش بیماران در مازندران «نگران‌کننده» است

در چهار شهرستان مازندران «وضعیت قرمز» اعلام شده است. یک پزشک می‌گوید ممکن است در بهمن شمار بیماران دوباره افزایش یابد. زمان دسترسی ایرانیان به واکسن کرونا همچنان نامعلوم است.

کرونا جان ۱۱۴ تن دیگر را گرفت. سخنگوی وزارت بهداشت و درمان  افزایش شمار بیماران در استان مازندران را «نگران‌کننده» خواند. رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری هم گفت احتمال دارد در بهمن ماه شمار بیماران افزایش یابد. در این شرایط زمان دسترسی ایرانیان به واکسن کرونا همچنان نامعلوم است.

کرونا در ایران ـ عکس از آرشیو

به گفته سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت و درمان ایران کووید-۱۹ در شبانه روز منتهی به ۱۲ دی جان ۱۱۴ نفر دیگر را گرفت. براساس گزارش این وزارتخانه کرونا از اسفند سال گذشته تا به حال موجب مرگ ۵۵ هزار و ۳۳۷ نفر شده است. شمار کشته‌شدگان واقعی ۲,۵ تا سه برابر آمار رسمی اعلام شده برآورد می‌شود.

وزارت بهداشت و درمان ایران در ۲۴ ساعت گذشته ۶۲۸۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ را شناسایی کرد که به گفته لاری ۸۰۳ نفر از آنان بستری شدند. بر این اساس تا به امروز یک میلیون و ۲۳۱ هزار و ۴۲۹ بیمار مبتلا به کرونا در ایران شناسایی شده‌اند.

شمار بیماران در هفته جاری نسبت به قبل کاهش یافت و بسیاری از مناطق ایران به لحاظ خطر ابتلا به بیماری در رتبه‌بندی «وضعیت زرد» ارزیابی شدند. با این حال سخنگوی وزارت بهداشت و درمان جمعه ۱۲ دی وضعیت در چهار شهرستان ساری، آمل، رامسر و سوادکوه شمالی استان مازندران را «قرمز» اعلام کرد.

لاری گفت:

«علی‌رغم روند کاهشی در موارد بستری روزانه در کشور اما نمودار موارد بستری و مرگ و میر ناشی از بیماری در اکثر شهرهای استان مازندران به شکل نگران کننده‌ای در حال صعود است‌.»

وضعیت در ۳۸۱ شهرستان ایران «زرد» و ۶۳ شهرستان هم «نارنجی» اعلام شده است.

با این حال پیام طبرسی، رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری در تهران نسبت به احتمال موج دیگری از شیوع کرونا در ایران ابراز نگرانی کرد.

او به خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا)، گفت:

«احتمالاً یک افزایش شیوع دیگری از بیماری کرونا در بهمن ماه خواهیم داشت.»

پیش از این رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد هم در اظهاراتی مشابه احتمال افزایش دوباره ابتلا به کرونا در بهمن ماه را زیاد دانسته بود.

از واکسن کرونای خریداری شده خبری نیست

 در ایران محدودیت‌هایی که به منظور کنترل چرخه انتقال کرونا اعمال شده بود، سست شده و بر اساس ارزیابی‌های وزارت بهداشت و درمان برخی از مشاغل و اصناف بازگشایی می‌شوند.

ستاد مقابله با کرونا تا به حال برگزاری تجمعات را ممنوع اعلام کرده بود اما برگزاری مراسم نماز جمعه در شهرهایی که در وضعیت زرد قرار دارند از سر گرفته شده است.

کاهش محدودیت‌ها در حالی که ایران هنوز نتوانسته موانع مالی برای خرید واکسن‌های خارجی تولید شده برای مقابله با کرونا را برطرف کند، و ساخت واکسن ساخت داخل نیز مبهم است، نگرانی‌ها بابت افزایش شمار بیماران را بیشتر کرده است.

در حالی که پیش از این رئیس کل بانک مرکزی و سخنگوی دولت از برطرف شدن موانع انتقال مالی برای خرید واکسن خارجی خبر داده بودند، سخنگوی سازمان غذا و دارو روز جمعه گفت: «تا این لحظه هیچ محموله‌ای از واکسن کرونا از هیچ شرکتی و از هیچ مبدا به مقصد ایران بارگیری و ارسال نشده است».

علیرضا وهاب‌‌زاده، مشاور وزیر بهداشت و درمان هم در اظهارنظر مشابهی در توییتر نوشت:

«خبر ورود محموله واکسن کرونا به ایران صحت ندارد؛ ما همچنان در نوبت خرید واکسن هستیم تا پیش از تولید انبوه واکسن داخلی بتوانیم گروه‌‌های در معرض خطر و کادر درمان را واکسینه کنیم اما تا این لحظه واکسنی به ایران تحویل داده نشده است و قطعاً لیست کشورهایی که واکسن تحویل گرفته‌‌اند نیز مشخص است.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.