ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حسن روحانی: کرونا در اروپا و آمریکا تصاعدی است اما ما موفقیت خوبی داشتیم

در ۲۴ ساعت گذشته دست‌کم ۱۰۱ شهروند دیگر بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند. حسن روحانی می‌گوید دولت او به «موفقیت خوبی» در برابر موج اول، دوم و سوم کرونا رسیده است.

طبق آخرین اعلام وزارت بهداشت، در ۲۴ ساعت گذشته دست‌کم ۱۰۱ شهروند دیگر بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند. حسن روحانی می‌گوید دولت او به «موفقیت خوبی» در برابر موج اول، دوم و سوم کرونا رسیده است.

کرونا در ایران (عکس از by STR / AFP)

سیماسادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت ایران با اعلام این خبر گفته با جان باختن ۱۰۱ نفر دیگر در شبانه روز گذشته، مجموع جان باختگان کرونا در کشور به ۵۵ هزار و ۴۳۸ نفر رسیده است. در همین فاصله زمانی، شش هزار و ۴۵ فرد مبتلا به ویروس کرونا در کشور شناسایی شده‌اند که از بین آنها ۶۹۳ نفر در مراکز درمانی بستری هستند.

او با اشاره به اینکه در حال حاضر چهار هزار و ۹۸۱ نفر از مبتلایان به کرونا در در وضعیت شدید این بیماری و تحت مراقبت قرار دارند، گفته: 

«بر اساس آخرین تحلیل‌ها، چهار شهرستان ساری، آمل، رامسر و سوادکوه شمالی در وضعیت قرمز، ۴۳ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۴۰۱ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.»

از سوی دیگر، حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران روز شنبه، ۱۳ دی‌ماه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با اعلام اینکه در حال حاضر «جز چهار شهرستان، اغلب شهرستان‌ها، زرد و نارنجی هستند»، ادعا کرد علی‌رغم اینکه «اروپا و آمریکا» همچنان در مسیر تصاعدی شیوع ویروس کرونا هستند و به کنترل و مهار نرسیده‌اند اما دولت او در ایران به «موفقیت خوبی» در برابر موج اول، دوم و سوم کرونا رسیده است.

روحانی در ادامه قرار داشتن چهار شهرستان در وضعیت قرمز و وجود وضعیت‌های زرد و نارنجی در اغلب شهرستان‌های ایران را به عنوان «شرایط مساعد و مناسب» توصیف کرد و از علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی بابت نقش او در رسیدن به این شرایط تشکر و قدردانی کرد:

«رهبری از آغاز بر پروتکل‌های بهداشتی تاکید کردند و هم تکلیف شرعی و قانونی کردند که همه مراقبت کنند، خود ایشان نیز بیشتر از همه توجه کردند و مراعات کردند که در واقع الگوی تاثیرگذاری برای کشور و برای همه ما بود.»

این گفته‌های حسن روحانی در حالی است که خامنه‌ای در اوایل فروردین‌ماه امسال، با استناد به آیه‌ای از قرآن، شیوع ویروس کرونا در ایران را به «دشمنان جنی» و «سیستم‌های اطلاعاتی خیلی از کشورها» نسبت داده بود.

رئیس جمهوری ایران اما در ادامه گفته‌های امروز خود تاکید کرد که رسیدن به روند کاهشی شیوع کرونا در کشور بسیار سخت و پرهزینه برای اقتصاد، فرهنگ، آموزش و روابط اجتماعی جامعه است و برای رسیدن به شرایط مناسب، کار خیلی نفس‌گیر است.

او گفت: «اگر همه مردم همچنان مراقبت نکنند، احتمال دارد با موج دیگری در بهمن یا اسفند درگیر شویم و باید به این نکته توجه کنیم که هزینه در اواخر بهمن و در اسفند از لحاظ اقتصادی بسیار سنگین است چرا که تمام کسب و کار عده‌ای اواخر بهمن و اسفند است بنابراین باید شرایطی را به وجود بیاوریم که بهمن و اسفند شرایط مناسب‌تری باشد.»

حسن روحانی همچنین تأکید کرد به‌خاطر «عدم مراعات به خاطر مناسبت‌های خانوادگی یا ملی و مذهبی» از سوی شهروندان، ممکن است «این شرایط مناسب به‌هم بریزد.»

گذاشتن بار مسئولیت کم یا زیاد شدن شیوع کرونا بر دوش شهروندان در حالی است که روحانی روز ۲۹ آذرماه در جلسه قبلی ستاد ملی مقابله با کرونا از برگزاری مجالس عزاداری‌های مربوط به سالگرد درگذشت فاطمه، همسر امام اول شیعیان «با همکاری قرارگاه مقابله با کرونا» خبر داده بود.

از سوی دیگر و هم زمان با این گفته‌های رئیس جمهوری ایران، علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از شروع پیک سوم شیوع کرونا در شهرهای شمالی کشور خبر داده است:

«در استان مازندران به نوعی پیک سوم بیماری آغاز شده است. بنابراین اکثر شهرهای استان درگیر هستند. چهار شهر قرمز در کشور داریم که مربوط به استان مازندران است، سوادکوه شمالی، ساری، آمل و رامسر همچنان قرمز هستند و نیاز به مراقبت بیشتر دارند.»

او گفته: «در حال حاضر ۴۰۱ شهر در وضعیت زرد و ۴۳ شهر در وضعیت نارنجی داریم که حدود ۱۵ تا ۱۸ شهر نارنجی در استان مازندران است.»

رئیسی ابراز امیدواری کرده «با همکاری مردم»، موج سوم کرونا در شهرهای شمالی کشور کنترل شود.

او همچنین با اشاره به اینکه ویروس جهش یافته کرونا یا به‌گفته او «ویروس انگلیسی» در کشور ترکیه دیده شده، خواستار رعایت هرچه بیشتر پروتکل‌ها توسط شهروندان شده است:

«در هر حال چه جهش ویروس خارجی باشد و چه جهش در داخل رخ داده باشد باید پروتکل‌ها را رعایت کرده، از حضور در تجمع خودداری کرده، ماسک بزنیم، از حضور در جمع بپرهیزیم. زیرا حضور در جمع و مهمانی‌ها می‌تواند عامل اساسی انتقال بیماری باشد.»

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اعلام اینکه میزان رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی از سوی شهروندان به بالای ۸۶ درصد رسیده، اعلام کرده ممکن است در ماه‌های بهمن و اسفند امسال شاهد «موج دوباره کرونا» در کشور باشیم.

در همین زمینه: 

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • اردلان

    موفقیت خوب : خود فریبی و عوام فریبی بیشرمانه !!