ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حسن دهواری و الیاس قلندرزهی را اعدام کردند

حسن دهواری و الیاس قلندرزهی که پیشتر گفته بودند در زندان شکنجه شدند و زیر شکنجه اتهامات را پذیرفتند اعدام شدند. یک زندانی هم در خاش اعدام شد.

جمهوری اسلامی سه تن دیگر را در استان سیستان و بلوچستان اعدام کرد. در دو هفته گذشته نیز دست‌کم سه نفر در زندان‌های این استان اعدام شدند.

الیاس قلندرزهی و حسن دهواری اعدام شدند

روابط عمومی دادگستری سیستان و بلوچستان صبح یکشنبه ۱۴ دی اعلام کرد؛ حکم اعدام حسن دهواری، الیاس قلندرزهی و امید محمود زهی در زندان‌های خاش و سراوان اجراء شده است.

در اطلاعیه دادگستری استان سیستان و بلوچستان اتهام حسن دهواری و الیاس قلندرزهی که از سال ۱۳۹۳ در زندان نگهداری می‌شدند «همکاری با گروه تروریستی جیش‌العدل»، «مشارکت در کشتن نیروهای انتظامی و امنیتی» و «بمب‌گذاری»  اعلام شده است.

محمدرضا فقیهی، وکیل آنها اما شامگاه شنبه ۱۳ دی به «امتداد» گفت:

«روال و روند قضایی طی شده در قبال آنها با اشکالات قضایی مواجه بوده است. حکم صادر شده برای آنها نیز به همین ترتیب محل اشکال است.»

فقیهی که خواستار اعاده دادرسی در پرونده موکلان خود شده بود، اظهار داشت:

«خانواده های محکومین، خود محکومان و وکلا مکررا اعلام کنند که توجهی به دفاعیات نشده و روند قضایی به درستی طی نشده و رعایت موازین قضایی در این پرونده ها به درستی صورت نگرفته است.»

درخواست اعاده دادرسی این دو نفر که براساس گزارش‌های منتشر شده در زندان شکنجه شدند پذیرفته نشد.

الیاس قلندرزهی و حسن دهواری پیشتر در نامه‌ای فاش کرده بودند که در زندان شکنجه شده‌اند و چون «توان شکنجه های روحی و جسمی را نداشتیم مجبور شدیم که هرچی می گویند به طور دیکته وار اقرار کنیم، علیرغم اینکه در مراحل بازجویی ها در بازپرسی و نزد قاضی دادگاه کیفری بارها اتهامات را رد کردیم و توضیح دادیم اقاریر ما تحت شکنجه اخذ شده است، اما متاسفانه با بی توجهی قضات به اظهارات ما طبق خواست وزارت اطلاعات در دادگاه محکوم به اعدام شدیم».

آنها در نامه‌ای که در سال ۱۳۹۶ منتشر کردند، نوشتند که ماموران امنیتی آن دو را «گروگان» گرفته‌اند تا عموی الیاس قلندرزهی که در خارج از کشور است، خود را تسلیم کند.

در خاش نیز براساس اعلام دادگستری سیستان و بلوچستان امید محمود زهی  اعدام شده است. اتهام‌های این زندانی که از سال ۱۳۹۴ در زندان نگهداری می‌شد «مشارکت در آدم‌ربایی»، «مشارکت در سرقت مسلحانه» و «حمل و نگهداری سلاح جنگی» اعلام شده است.

خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی (ایرنا) مرداد ۱۳۹۴ امید محمودزهی را «سرکرده باند شرارت و ناامنی جنوب سیستان و بلوچستان» خوانده و از دستگیری او خبر داده بود.

ششم دی امسال نیز حکم اعدام عبدالحمید میربلوچ‌زهی در زندان اجراء شد. او نیز در دادگاه انقلاب به همکاری با «گروه جیش‌العدل» و «قتل اعضای سپاه پاسداران» متهم شده بود.

۲۹ آذر نیز دو زندانی در زندان زاهدان اعدام شدند. هویت این دو نفر تا به حال فاش نشده اما قوه قضائیه جمهوری اسلامی آنها را «قاچاقچی مواد مخدر» معرفی کرده است.

ماه گذشته مصطفی نیلی، وکیل میربلوچ‌زهی گفته بود که حداقل ۱۰ زندانی در زندان‌های سیستان و بلوچستان با خطر اعدام روبرو هستند. جاوید دهقان خلد، عبدالرحیم کوهی و امین بلوچ‌زهی از جمله زندانیانی هستند که به سلول‌های انفرادی منتقل شده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.