ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

طرح «انتقام سخت»: افزایش منابع مالی سپاه قدس

در صورت تصویب طرح جدید مجلس درصدی از ارزش صادرات سالیانه ایران به عراق به صورت مستقیم در اختیار سپاه قدس قرار می‌گیرد. هرگونه مذاکره خارج از مسئله هسته‌ای نیز ممنوع اعلام شده است.

مجلس شورای اسلامی در قالب طرح «اقدام متقابل در برابر ترور قاسم سلیمانی» دولت را به ترغیب کشورهای منطقه به اخراج نیروهای ایالات متحده آمریکا و تامین هزینه امنیت در این کشورها موظف کرد. دولت‌های میزبان پایگاه‌های نظامی آمریکا مسئول هرگونه حمله نظامی به ایران شناخته شده‌ و به اقدام متقابل تهدید شده‌اند. در صورت تصویب این طرح درصدی از ارزش صادرات سالیانه ایران به عراق به صورت مستقیم در اختیار س‍پاه قدس قرار می‌گیرد. همچنین فشار بر ایرانیان خارج از کشور و شهروندان دوتابعیتی تحت اتهامات «تروریسم» و «جاسوسی» افزایش یافته و هرگونه مذاکره خارج از «مسئله هسته‌ای» ممنوع اعلام شده است. حکومت جمهوری اسلامی همچنین قصد دارد برای جذب نیروهای بیشتر در شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران، به اتباع خارجی که به خدمت سپاه قدس درآمده‌اند، تابعیت یا اقامت دائم اعطا کند.

پایین و بالا بگیرید و بکشید

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) یکشنبه ۱۴ دی/۳ ژانویه جزئیات طرح مجلس شورای اسلامی برای «اقدام متقابل در برابر ترور قاسم سلیمانی» و آنچه جمهوری اسلامی «انتقام سخت» از ایالات متحده آمریکا می‌خواند، را منتشر کرد.

این طرح ۱۶ ماده‌ای چهارشنبه ۱۰ دی/ ۳۰ دسامبر و در آستانه ۱۳ دی ۹۹، یکسال پس از ترور قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروهای سپاه قدس، در مجلس اعلام وصول شد.

طرح مجلس براساس گفته‌های پیشین علی خامنه‌ای، رهبر ایران، «اخراج ایالات متحده از منطقه» را «انتقام مناسب» از ترور قاسم سلیمانی درنظر گرفته و ۱۶ ماده را براساس چهار مورد «اخراج آمریکا و اقدام متقابل برای تضعیف آمریکا در منطقه»، مقابله با اسرائیل، مقابله با «تروریسم اقتصادی آمریکا علیه ایران» و پیگیری سیاست خارجی «عزتمندانه» مطرح کرده است.

طبق ماده نخست این طرح که به صورت کامل به راهبرد جمهوری اسلامی برای فشار بر نیروهای ایالات متحده در منطقه اختصاص دارد، ایران در قبال «اخراج» نیروهای واشنگتن از کشورهایی که میزبان پایگاه‌های نظامی ایالات متحده آمریکا هستند، به آن‌ها «هزینه» پرداخت کرده و حداقل متعهد به ۵ سال «همکاری نظامی» شده است.

به نظر می‌رسد این بخش از طرح ناظر بر خروج نیروهای آمریکا در افغانستان و عراق تنظیم شده است و ایران می‌پذیرد که هزینه‌های عملیاتی تامین امنیت این کشورها را پرداخت کند.

طرح مجلس به‌شکلی کم‌سابقه دولت‌های میزبان را مسئول اقدامات نظامی و اطلاعاتی آمریکا و شریک در «اقدام تروریستی» علیه ایران شناخته و آن‌ها را تهدید کرده اگر حضور سربازان ایالات متحده را غیرقانونی اعلام نکنند، با اقدام متقابل «نیروهای مسلح ایران» روبه‌رو خواهند شد.  

یک درصد از صادرات ایران به عراق در اختیار سپاه قدس قرار می گیرد

نیروهای مسلح ایران همچنین موظف شده‌اند «با رعایت سلسله مراتب»  به اقدام نظامی ایالات متحده در کشور مبداء حمله پاسخی«در همان سطح یا بالاتر» بدهند.

به نیروهای قدس سپاه نیز مجوز داده شده «از محل منابع خود» به گروه‌ها یا افرادی که با عوامل ترور سلیمانی «برخورد» کنند، جایزه بدهند. طرح مجلس یک درصد از درآمد حاصل از صادرات بخش دولتی به عراق را به‌طور مستقیم به منابع سپاه قدس اضافه کرده است.

منابع مالی مورد نیاز شاخه برون مرزی سپاه پاسداران برای گسترش فعالیت‌هایی از قبیل «برگزاری جشنواره سالانه بزرگداشت قاسم سلیمانی»، جایزه ملی مقاومت و«حمایت از آسیب دیدگان از اقدامات آمریکا» هم بر اساس این طرح از محل تعیین حقوق گمرکی ۳۰ درصدی بر کالاهای ساخت آمریکا و برندهای آمریکایی خواهد بود.

هم‌اکنون مهم‌ترین برند آمریکایی که محصولاتش در بازار ایران حضور دارد شرکت اپل است که در صورت تصویب این طرح، کامپیوتر‌ها و موبایل‌های این برند با افزایش ۳۰ درصدی در حقوق گمرکی مواجه خواهند شد.

هرگونه واردات کالا و خدمات از مبداء آمریکا نیز بدون تاییدیه دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، ممنوع خواهد بود.

اتهام جاسوسی و تروریسم و تشدید فشار بر ایرانیان خارج از کشور

طرح  مجلس با تشدید فشار بر ایرانیان خارج از کشور و شهروندان دوتابعیتی، «هر گونه مشارکت موثر» اتباع ایرانی با دولت ایالات متحده اعم از انتقال اطلاعات، و هرگونه همکاری با نهادها و سازمان‌هایی که از فیلتر نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی نگذرند، را ممنوع کرده و مشمول عناوین جاسوسی شناخته است.

طبق تبصره سوم این ماده افرادی که در ایران حضور ندارند، با تشخیص مجلس یا وزیر خارجه تحریم شده و «تروریست» شناخته می‌شوند.  این ماده اما همکاری مجوزدار فرهنگی، علمی و آموزشی «با هدف حفظ منافع ایران» را جایز دانسته است.

مجلس در طرح خود دولت را برای کاهش وابستگی به دلار و تجارت خارجی، موظف به  افزایش ۳۰ درصدی ذخائر طلا، بستن پیمان‌های دوجانبه و چند جانبه پولی و ارزی و گسترش تعاملات اقتصادی با «کشورهای جبهه مقاومت» یعنی چین، روسیه، سوریه و عراق و ونزوئلا و تشکیل اتحادیه پولی و مالی با این کشورها کرده است.

ممنوعیت مذاکره بر سر مسائل «غیرهسته‌ای» و پیش‌شرط «عذرخواهی» از ایران

مجلس همچنین هر گونه مذاکره بر سر «مسائل غیرهسته‌ای» از جمله توان تسلیحاتی جمهوری اسلامی، نقش جمهوری اسلامی ایران در منطقه و مسائل «محور مقاومت» را ممنوع و مسئول مربوطه را به انفصال مادام العمر از مناصب و خدمات دولتی محکوم کرده است.

شرط مذاکره دو یا چند جانبه با حضور آمریکا هم «عذرخواهی» مقامات واشنگتن از خروج از برجام و ترور قاسم سلیمانی اعلام شده. جبران خسارت‌های ناشی از «نقض عهد» کاخ سفید و رهبران اروپایی درباره برجام نیز به عنوان پیش‌شرط دیگری تعیین شده است. همچنین بازگشت ایران به تعهدات برجام نیز نیازمند تصویب مجلس خواهد بود.

در بخش‌های دیگری از این طرح دولت مکلف شده به حمایت از غزه و یمن ادامه دهد و در قالب قراردادهای اقتصادی با دولت و بخش خصوصی در عراق، زیرساخت‌های مورد نیاز برای پیاده‌روی اربعین را تامین کند.

ماده دیگر طرح مجلس بدون اشاره مستقیم به گروه‌های شبه‌نظامی افغانستانی و پاکستانی سپاه قدس، مهاجران و پناهندگانی «که در راستای اهداف جمهوری اسلامی، مطابق ساز و کارهای قانونی به صورت مستقیم در نیروهای جمهوری اسلامی حضور یافته و سابقه عملیاتی داشته باشند» را مجاز به درخواست تابعیت ایران یا اقامت دائم اعلام کرده است.

وزارت علوم نیز به گزارش‌دهی درباره وضعیت دانشجویان خارجی به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس موظف شده است.

روز یکشنبه و به دنبال فراخوان نیروهای حشد شعبی، هزاران نفر در میدان تحریر بغداد به خیابان آمدند و در سالگرد ترور قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، رهبر شبه‌نظامیان کتائب حزب‌الله و از فرماندهان میدانی حشد شعبی  علیه ایالات متحده شعار دادند. در شمال شهر حلب در سوریه نیز راهپیمایی‌ مشابهی انجام شد.

قاسم سلیمانی و المهندس در بامداد روز ۱۳ دی‌ماه ۱۳۹۸ به دستور دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده و با حمله په‍پادی، در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی بغداد کشته شدند. همزمان با سالگرد این واقعه تنش‌ میان تهران و واشنگتن افزایش پیدا کرده است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • پرتقال

    خطاب به "سیب" با سپاس از اینکه خود را به عنوان سخنگوی ملت ایران انتخاب کرده و از قول ۸۲ میلیون ایرانی می گویید: "ما خود خواسته ایم اینگونه زندگی کنیم"؟! اما نه "ما"یی در کار است (این "ما"ی شما نیز صرفا ساخته و پرداختهء ذهنیت شماست) و نه کسی شما را سخنگوی مردم کرده است که به ملت بگوید چه خواسته و چه نخواسته. شما در بهترین حالت فقط میتوانید از طرف خودتان (یا دیگر میوه ها!) صحبت کنید و بگوید خواسته هایتان چیست, یا چی نیست. هزاران هزار کشته, جان فشان و جان باختگان مبارزات مردم ایران, هزاران هزار زندانی سیاسی, انبوه معترضینی که هر روزه در نقطه ای از کشور کنشگری می کنند,...مسلما بر اساس خواسته هایشان زندگی می کنند. چرا در باغ سیب شما هیچوقت صحبتی از آنان نمی شود؟ با امید اینکه شما نیز مانند امت حزب اللهی از مردم تنفر و وحشت نداشته باشید.

  • سیب

    در قضیه انتقام برای کشته شدن قاسم سلیمانی هواپیمای مسافربری ساقط کردند. در خصوص تلافی سخت برای تحریم های حداکثری، جوانان را در خیابان به تیر بستند. برای دور زدن تحریمها دو تریلی طلا به ترکیه رفت، و هیچ پدرسوخته ای در این رژیم بی‌شرف ج.ا خود را صاحب آن طلاها نکرد، و ترکیه همه را یکجا بالا کشید. در جنگ خلیج فارس هواپیمای جنگی را در سایه هواپیمای مسافربری هدایت کردند، که به سقوط هواپیمای مسافربری و کشته شدن هموطنانمان انجامید. حال نمایندگان و گماشتگان نظام ج.ا برای انتقام سخت کشته شدن قاسم،جیبهای گشاد سپاه قدس (یعنی حسن خرس الله و رفقا) را قرار است پر از پول کنند. کلاً ملتی به فنا رفته ایم ما مردم ایران! هر کس هر مشکلی با هر کس داشت می تواند به سادگی تلافی اش را سر ما در آورد، چون "ما خود خواسته ایم اینگونه زندگی کنیم".

  • حیدر

    آقای جواد درود بر شما که کل مطلب را در پنج کلمه خلاصه کردید. بد نیست اینجا مسابقه ای گذاشته شود, در خلاصه گویی: که چگونه با کمترین کلمات کل مطلب را بیان کرد, با طنز لازم, البته.

  • جواد

    انتقام سخت از جیب مردم

  • رحيم

    انتقام سخت از آمريكا و ميزبانانش؟؟؟ اين چه جور انتقامي است كه انتخاب كنندگان بخت برگشته اين نمايندگان كفتارصفت و خودفروخته بايد پس بدهند؟ اولاً كه پول واعتباري كه قرار باشد به سپاه قدس وگروه هاي مقاومت تعلق بگيرد اصلاً نيازي به تعريف و مشخص كردن محل آن ندارد ،همينطور كه مجلس ،دولت و تمام اركان كشور در سيطره و چنگ سپاه دست وپا ميزنند مسلم است كه صندوق توسعه و درآمدكشور هم در خدمت همين ديوصفتان بي وژدان است و اين اختصاص دادن يك در صد و غيره بيشتر نمايشي است كه براي قانوني جلوه دادن دزديهايشان براه مياندازند،اگر پول بخواهند بدهند اصلاً در اختيار دولت نيست كه بخواهند بگيرند،يادآور ميشوم كه بقايي خود اعتراف كرد كه سليماني 200 ميليون يورو به او داد تا برساند به دست بعضي از افرادي كه در كنفراس سران اسلامي حضور داشتند،و اين ذره اي از ميليارها دلار ويورو بود كه خبرش به گوش كسي نرسيده است. ولي گذشته از اينها ، پاسداران كه كارشان معلوم است و از اول هم روشن گفته اند كه با كسي از ايرانيان تعارف و شوخي در مورد خودشان اهداف واميالشان ندارند اينها سيره و رفتارشان مشخص است،عجبم از خود فروختگاني كه بعنوان نماينده وحافظ حقوق مردم اين سرزمين اينچنين بخاطر خود بتمامي شرف و وژدان خود را بفروش گذاشته اند تا بنام مردم در خدمت دستگاه ظلم باشند؟اينان صدها مرتبه از آنان پست ترند.

  • بذل و بخشش رژیم به نیروهای ارتجاع اسلامی

    بذل و بخشش رژیم به نیروهای ارتجاع اسلامی ["سخن روز" - حزب کمونیست ایران] در آستانه سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی و تبلیغات وسیعی که جمهوری ورشکسته اسلامی به این مناسبت برای فریب توده های مردم به راه انداخته، "محمود الزهار" عضو ارشد حماس که قبلآ سمت وزیر خارجه حکومت حماس در نوار غزه را برعهده داشت، در یک مصاحبه با شبکه عربی تلویزیون جمهوری اسلامی،" العالم " به ذکر خاطره ای از یکی از سفرهای خود در رابطه با قاسم سلیمانی پرداخت. او فاش ساخت که در سال ۲۰۰۶ در مقام وزیر خارجه حکومت حماس سفری به تهران داشته و با مقامات مسئول ایرانی از جمله احمدی نژاد رئیس جمهور وقت ملاقاتهایی داشته است. الزهار با تعریف و تمجید از جنایتکاری مانند قاسم سلیمانی در رابطه با کمک مالی رژیم به حماس گفت : " احمدی نژاد من را به قاسم سلیمانی ارجاع داده و او بلافاصله مبلغ ۲۲ میلیون دلار به صورت نقد به ما تحویل داد که با آن مشکل اساسی حقوق کارمندان و کمک هایی که قرار بود به مردم بدهیم حل شد. البته قرار بود مبلغ بیشتری به ما بدهند اما به دلیل آن که هیأت ما فقط ۹ نفر بودیم بیش از ۲۲ میلیون دلار در چمدانهایمان جا نمی گرفت نتوانستیم مبلغ بیشتری بگیرم. " گرچه بذل و بخشش رژیم جمهوری اسلامی به گروههای جنایتکار و تروریست اسلامی از ابتدای حاکمیتش بر مردم ایران پوشیده نبوده است، اما این تعریف و تمجید نادانسته و نابهنگام "محمود الزهار" در شرایطی که بحران عمیق اقتصادی موجب فقر و گرسنگی دهها میلیون نفر از مردم ایران شده و بیش از۷۰ در صد مردم ایران در زیر خط فقر زندگی بخور نمیری دارند، مقامات جمهوری اسلامی را بر آن داشت تا از ترس بروز اعتراضات مردم به دست و پا بیأفتند و با عذر بدتر از گناه به توجیه آن بپردازند. باقر ذولقدر معاون فرمانده کل سپاه پاسداران روز سه شنبه نهم دیماه در مصاحبه با خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران گفت: " قاسم سلیمانی یکی از کشفیات مقام معظم رهبری است او همیشه هنگامی که برای تأمین فعالیت خود با مشکل روبرو می شد منبع مالی را خود فراهم می کرد." این معاون دروغگوی فرمانده سپاه پاسداران فراموش کرده بود که مقامات ریز و درشت رژیم از ابتدای تأسیس سازمان حماس همیشه ادعا کرده اند که از حماس، تنها حمایت "معنوی" کرده اند، و دادن هرگونه کمک مالی و نظامی به حماس را تکذیب کرده و آنرا اتهام دشمنان نامیده اند. در همین رابطه یکی دیگر از مقامات حماس قبلأ اعلام نموده بود که: " جمهوری اسلامی به مثابه مادرِ ما بوده و به ما اطلاعات، تجهیزات نظامی و تسلیحاتی و کمک مالی می پردازد و چند سال قبل ما ۳۰۰ تن از نیروهای نظامی حماس را برای طی دوره های آموزش نظامی به ایران اعزام کردیم." با این وجود حماس در جریان موسوم به بهار عربی و اعتراضات توده های مردم ستمدیده سوریه علیه رژیم بشار اسد، از جمهوری اسلامی فاصله گرفت. اما این تنها حماس نیست که تا کنون از صدها میلیون دلار بذل و بخشش جمهوری اسلامی و از سفره کارگران و مردم ستمدیده ایران بهره مند شده است. سازمانها و جریانات اسلامی بسیاری دیگر در سایر کشورها مورد حمایتهای مالی، نفتی، تسلیحاتی و نظامی جمهوری اسلامی قرار گرفته اند. میزان این کمکها به ویژه به جریانات اسلامی تروریست شیعه دست ساز جمهوری اسلامی از جمله حزب اله لبنان چندین برابر می باشد. پنج سال قبل حسن نصراله علنأ طی یک سخنرانی اعلام نمود که کل بودجه و امکانات حزب اله اعم از حقوق، خوراک، پوشاک اسلحه و مهمات، تجهیزات و امکانات مالی حزب اله از طرف جمهوری اسلامی تأمین می گردد. خبرگزاری دویچه وله در مارس ۲۰۱۹ طی گزارشی اعلام نمود که بودجه سالانه حزب اله که ۷۰۰ میلیون دلار برآورد شده از سوی جمهوری اسلامی تأمین می گردد. کمکهای بیدریغ جمهوری اسلامی به حوثی ها که حاکمیت بخشی از یمن را برعهده دارند و برقراری رابطه با طالبان و القاعده و دیگر جریانات ارتجاع اسلامی نیز که بسیار هزینه بردار است، از جمله تحمیل چنین هزینه هایی است که جمهوری اسلامی به سفره مردم تهیدست ایران تحمیل کرده است. حاتم بخشی های جمهوری اسلامی به جریانات اسلامی در حالی است که روز سه شنبه نهم دیماه خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران در گزارشی اذعان داشت که میزان بدهی های قطعی دولت به اشخاص حقیقی و حقوقی بیش از ۵۷۸ هزار میلیارد تومان رسیده است. به این معنا که ۹۰ درصد هزینه های جاری دولت روحانی و ۷۰ در صد کل بودجه سال ۱۴۰۰ دولت بی محل است. حتی کارگزاران رژیم از جمله رئیس کمیته دستمزد شورای کار رژیم نیز چندی پیش اعلام نمود که: "۱۴ میلیون و پانصد هزار کارگر بیمه شده در ایران داریم که با خانواده هایشان جمعیتی حدود ۵۸ در صد مردم ایران را تشکیل می دهند. درآمد این بخش از جامعه حداکثربه سه میلون تومان می رسد. با گرانیهای موجود آنها تنها تلاش می کنند زنده بمانند نه این که زندگی کنند." سیاست توسعه طلبانه و دخالتگرانه پر هزینه جمهوری اسلامی در کشورهای منطقه برای باج گیری یکی از پایه های استراتژی بقای رژیم اسلامی بوده است که بخیال خود می تواند با آن به حیات خود ادامه دهد. این سیاست جنایتکارانه و جنگ افروزانه جمهوری اسلامی تا کنون علاوه بر تحمیل هزینه های کلان و فقر و گرسنگی و بیکاری زیادی به کارگران و مردم رنجدیده ایران، موجب کشتار و ویرانی و آوارگی میلیونها نفر از مردم منطقه نیز شده است. یقینأ سران رژیم باید تاوان این جنایات را بپردازند. یقینأ سران رژیم باید تاوان این جنایات را بپردازند. 2.1.2021