ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

محسن رضایی: از دولت خواستیم به سئوالات مجمع درباره FATF پاسخ دهد

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌گوید در دو لایحه باقی‌مانده از FATF همچنان «ابهامات» فراوانی وجود دارد و باید نظرات کارشناسان مختلف بررسی شود.

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت در دو لایحه باقی‌مانده از چهار لایحه مبارزه با پولشویی همچنان «ابهامات» فراوانی وجود دارد، چنان‌که ابتدا «باید نظرات کارشناسان مختلف در این باره بررسی شود تا بتوان به تصمیم درست رسید.»

بررسی مجدد لوایح FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام ـ عکس از آرشیو

نقل و انتقال پول برای ایران دشوارتر از هر زمان دیگر شده است. خرید و انتقال واکسن کرونا نیز به‌گفته سخنگوی دولت به همین دلیل به تأخیر افتاده است. دولت می‌گوید قرار گرفتن در لیست کشورهای پُرخطر کارگروه ویژه اقدام مالی (FATF) دلیل این وضعیت است. علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی با درخواست رئیس دولت برای بررسی دوباره دو لایحه باقی‌مانده موافقت کرده است. صادق لاریجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام دو هفته قبل بدون این‌که نامی از حسن روحانی و اعضای هیئت دولت ببرد، گفته بود که عده‌ای با جوسازی در تلاش‌اند توجه افکار عمومی را با موضوعاتی مانند تأمین دارو و واکسن کرونا و امثال آن به سمت و سوی دیگری معطوف سازند.

به گزارش خبرگزاری مهر، محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام پیش از ظهر دوشنبه ‍۱۵ دی در جمع خبرنگاران با اشاره به آخرین وضعیت بررسی FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت:

«رئیس‌جمهوری اخیراً از رهبری خواستند که مجمع تشخیص مدت زمان بررسی این طرح را بیشتر کند. ابهامات زیادی در FATF وجود دارد. باید نظرات کارشناسان مختلف در این باره را بررسی کنیم و به تصمیم درستی برسیم.»

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه این مصاحبه گفت:

«از دولتی‌ها خواستیم به سئوالات مجمع درباره FATF پاسخ دهند تا ابهامات ما برطرف شود و فعلاً در حال بررسی آن هستیم.»

لوایح چهارگانه‌ کارگروه ویژه مالی، لایحه الحاق به کنوانسیون سازمان ملل برای مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی (پالرمو)، لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی، لایحه اصلاح قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم و لایحه الحاق به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم (CFT) است. در سال‌های گذشته دو لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی و اصلاح قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم تصویب شد و سرنوشت دو لایحه مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی (پالرمو) و الحاق به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم (CFT) همچنان ناروشن است.

روز گذشته، یکشنبه ۴۱ دی‌ماه، غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به نامه حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران مبنی بر بررسی مجدد لوایح FATF در مجمع گفت:

«نامه رئیس‌جمهوری به رهبری حاوی دو مسئله بود، یکی این‌که مجمع با توجه به این‌که شرایط جدیدی در کشور پدید آمده است این دو لایحه را بررسی کنند. دوم این‌که فرصت رسیدگی به این دو لایحه را تمدید کنید. آئین‌نامه مجمع تنها برای همین مورد تمدید می‌شود و این مورد به صورت دائمی نیست.»

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه در نشست خبری خود درباره بررسی مجدد FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:

«در مورد FATF نظرات ما کاملاً روشن است و بهترین اتفاق این است که نقش مؤثری در شکل‌گیری استانداردهای بین‌المللی داشته باشیم. عدم حضور ما محروم کردن خود از این استانداردها است. بانک مرکزی و نهادهای پولی و مالی باید به‌طور مشخص برای همه توضیح دهند نبود ما در آن چه مشکلاتی برای مبادلات بانکی ایجاد می‌کند.»

خطیب‌زاده با ابراز تأسف از این‌که ایران از لیست خاکستری به لیست سیاه کارگروه ویژه اقدام مالی بازگشته است، افزود به رغم سختی‌ها وزارت امور خارجه به تلاش‌های خود در این زمینه ادامه می‌دهد.

در میان دست‌اندرکاران جمهوری اسلامی، دولت و طرفداران آن از پیوستن به کارگروه ویژه اقدام مالی حمایت می‌کنند اما مخالفان دولت با این اقدام مخالفند و می‌گویند دولت ناکارآمدی خود را پشت FATF پنهان می‌کند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی، وابسته به جریان تندرو گفته‌اند تمدید مهلت بررسی این لوایح در مجمع تشخیص مصلحت نظام تأثیری بر نتیجه نخواهد داشت و مجمع با آن مخالف است. صادق لاریجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز گفته است این نهاد اسیر آن‌چه «جو سازی و فضاسازی‌های مخرب» خواند، نمی‌شود.

بهمن ماه‌ سال گذشته، با به پایان رسیدن مهلت قانونی یک ساله مجمع تشخیص مصلحت نظام برای بررسی مصوبه پیوستن ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم (CFT)، پرونده بررسی این لایحه به‌عنوان یکی از لایحه‌های درخواستی کارگروه ویژه اقدام مالی در مجمع بسته شد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • این خط, این نشان

    آنقدر با همدیگر سین جیم کنید تا علف زیر پایتان سبز شود! جمهوری طاعونی اسلامی بدون پولشویی های کلان هیچگاه قادر به ادامهء حیات ننگینش نخواهد بود.