ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نماینده یزد: ممنوعیتی برای حضور زنان در انتخابات ریاست‌جمهوری وجود ندارد

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس با اشاره به اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری در مجلس گفت زنان می‌توانند در انتخابات نامزد شوند. این موضع پیشین جمهوری اسلامی است اما تا کنون هیچ نامزد زنی در انتخابات ریاست‌جمهوری تأیید صلاحیت نشده.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس با اشاره به طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری در مجلس شورای اسلامی گفت: «ممنوعیتی برای حضور بانوان در انتخابات ریاست جمهوری وجود ندارد.»

محمدصالح جوکار


محمدصالح جوکار، نماینده یزد و فرمانده سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دوشنبه ۱۵ دی در گفت‌وگو با خبرگزاری مجلس (خانه ملت)، با اشاره به طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری، از تصویب معیارهای «رجل مذهبی و سیاسی» در جریان بررسی این طرح در مجلس خبر داد.

محمد صالح جوکار گفت:

«تفسیر این معیارها با شورای نگهبان طبق اصل ۱۱۵ قانون اساسی است و ما در طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری مبتنی بر تفسیر شورای نگهبان، معیارها را تعریف کردیم.»

به گفته رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی، «رجل» (در عربی به معنای مرد) جنبه جنسیتی ندارد و به صورت کلی در قانون تعریف شده است:

«بنابراین شورای نگهبان در جریان بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات، صلاحیت افراد را طبق معیارهای رجال سیاسی، مذهبی، مدیر، مدبر و سایر شروط عمومی و اختصاصی بدون در نظر گرفتن جنسیت باید بررسی و نظر خود را اعلام کند، لذا ممنوعیتی برای حضور بانوان در انتخابات ریاست جمهوری وجود ندارد.»

به گفته محمد صالح جوکار تعریف رجال سیاسی بر اساس آنچه نمایندگان در مجلس به تصویب رسانده‌اند شامل رجال مذهبی یعنی افرادی می‌شود که «اعتقاد قلبی و التزام عملی به ولایت مطلقه فقیه، بهره‌مندی از اطلاعات لازم در حوزه اعتقادات و اصول دین، احساس مسئولیت نسبت به امور دینی مردم و ترویج ارزش‌های دینی و انقلابی و صداقت در گفتار و عدالت در رفتار داشته باشند».

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان فروردین ماه سال جاری گفت «منع قانونی» برای حضور زنان در انتخابات ریاست جمهوری وجود ندارد و تاکید کرد شورای نگهبان به صرف جنسیت کسی را رد صلاحیت نکرده است:

«هر گاه زنی رد صلاحيت شده به خاطر نداشتن صلاحيت عمومی بوده است و شورای نگهبان هيچ گاه واژه رجل سياسی را در قانون اساسی تفسير نکرده است. شورای نگهبان هيچ گاه رجل سياسی را تفسير نکرده و هر چه تا کنون مطرح شده صرفا از سوی نشريات و نهادهای حقوقی بوده است.»

کدخدایی ۱۹ مهر امسال نیز بار دیگر درباره امکان مشارکت زنان در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ به عنوان نامزد گفت: «ثبت نام بلامانع است و بحث‌های دیگرش باید به تدریج حل شود.» او به این «بحث‌های دیگر» اشاره‌ای نکرد.

در دوازده انتخابات ریاست جمهوری که در ایران برگزار شده، زنان امکان حضور و کاندیداتوری نداشته‌اند. در نهمين دوره انتخابات رياست جمهوری ايران که سال ۱۳۸۴ برگزارشد، ۹۳ زن برای انتخابات ثبت نام کردند، اما صلاحیت همه آنها از سوی شورای نگهبان رد شد.

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌ جمهوری ایران قرار است ۲۸ خرداد سال ۱۴۰۰ همزمان با انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا برگزار شود.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.