ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تغییرات اقلیمی به کاهش رطوبت هوا در شهرهای جهان خواهد انجامید

در سایه کاهش رطوبت، فشار ناشی از افزایش حرارت بر انسان‌ افزایش خواهد یافت. دانشمندان می گویند مسئولان شهری برای مقابله با افزایش دما باید فضای سبز شهری و درختکاری را افزایش دهند.

بنا به یک پژوهش جدید درباره تغییرات اقلیمی، رطوبت هوای شهرها در تقریباً تمام جهان بر اثر این تغییرات کاهش خواهد یافت. دانشمندان می گویند مسئولان شهری برای مقابله با افزایش دما باید فضای سبز شهری و درختکاری را افزایش دهند.

یک روز گرم و طاقت‌فرسای تابستانی در تهران ــ عکس: خلیج فارس

گروهی از دانشمندان مشغول به کار در دانشگاه‌های ایالات متحده در مقاله‌ای که به تازگی در مجله «نیچر» منتشر شده است، به مدل‌پردازی آب و هوای مناطق شهری در پی تغییرات اقلیمی می‌پردازند.

نویسندگان مقاله درباره تأثیر تغییرات اقلیمی بر آب و هوای شهرها می‌نویسند: «ما دریافتیم که به شکلی تقریباً جهانی، رطوبت نسبی هوا در شهرها تا پایان قرن کاهش خواهد یافت».

بر اساس این پژوهش، دمای شهرها بر اثر گرمایش جهانی رو به افزایش خواهد رفت و در سایه کاهش رطوبت، فشار ناشی از افزایش حرارت بر بدن انسان‌ها افزایش خواهد یافت.

دانشمندان می‌گویند که مسئولان شهری در سرتاسر جهان باید در زیرساخت‌ها سرمایه‌گذاری کنند و با افزایش فضای سبز و درختکاری، به آزادشدن آب در جو و کاهش حرارت آن یاری برسانند.

شهرها، بنا به این مقاله، تنها سه درصد سطح سیاره را می‌پوشانند اما بیش از ۵۰ درصد جمعیت جهان در شهرها زندگی می‌کنند و این میزان تا ۲۰۵۰ به ۷۰ درصد خواهد رسید.

دمای مناطق شهری از دمای مناطق روستایی و نیز مناطق طبیعی بیشتر است و این اختلاف به ۵ درجه سانتیگراد می‌رسد. سازه‌های بتنی و آسفالت حرارت بیشتری به خود جذب می‌کنند و کاهش پوشش درختان در شهرها به افزایش حرارت دامن می‌زند.

در ماه مه گذشته، پژوهشی نگران‌کننده نشان داد که اگر جلوی گرمایش جهانی گرفته نشود، جهان برای نزدیک به سه میلیارد نفر غیر قابل زندگی خواهد شد. نویسندگان این تحقیق پیش‌بینی کرده اند که احتمالا  تا سال ۲۰۷۰، اغلب جمعیت جهان در شرایطی زندگی خواهند کرد که در آن دمای هوا برای زندگی انسان مطلوب نخواهد بود.

براساس این مطالعه، هوای به شدت گرم و شرایط طاقت‌فرسای آب و هوایی اکنون فقط در کمتر از یک درصد سطح کره زمین و غالبا در صحرای بزرگ آفریقا قابل مشاهده است، اما تا سال ۲۰۷۰  این شرایط ممکن است تا ۱۹ درصد سطح کره زمین را فراگیرد. این وضعیت شامل بخش عمده‌ای از شمال آفریقا، خاورمیانه، شمال آمریکای جنوبی، جنوب آسیا  و بخش‌هایی از استرالیا خواهد شد.

ماه‌های مختلف سال ۲۰۲۰ میلادی به نخستین یا دومین رده‌ها در گرم‌ترین ماه‌های ثبت‌شده از زمان ثبت رکورد بدل شدند: ژانویه، مه، سپتامبر گرم‌ترین ماه‌های رکورد ثبت‌شده بودند و فوریه،‌ مارس، آوریل، ژوئیه، اوت و نوامبر هم دومین در رکورد.

ژوئیه سال گذشته گرما در خاورمیانه رکورد زد. دمای هوا در بغداد به ۵۱,۸ درجه سانتیگراد و به این ترتیب رکود سال ۲۰۱۵ در پایتخت عراق با ۵۱ درجه سانتیگراد شکست. این بالاترین درجه دمایی است که در ۱۲۰ سال گذشته در این شهر اندازه‌گیری شده است.   در دمشق با ۴۶ درجه سانتیگراد بالاترین درجه دمای هوا در ۱۲۰ سال گذشته به ثبت رسید. بیروت هم با ۴۵,۴ درجه سانتیگراد رکورد زد. در استان خوزستان ایران نیز مرداد سال جاری دما در بیش از ۱۸ شهرستان استان به ۵۰ درجه و در شش شهرستان استان به بالای ۵۰ درجه رسید.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.