ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

واکنش‌ مقام‌های ایران و جهان به حمله به کنگره آمریکا

رهبران ایران رویدادهای آمریکا را بهانه‌ای برای تاختن به «دمکراسی غربی» یافتند و آن را «فَشل» خواندند. بیشتر رهبران جهان از دموکراسی در برابر حمله‌کنندگان به کنگره آمریکا دفاع کردند.

رهبران و مسئولان کشورهای جهان حمله طرفداران دونالد ترامپ به کنگره آمریکا را محکوم کردند. برخی ترامپ را مسئول این رویدادها دانستند. مسئولان جمهوری اسلامی تلاش کردند از این شرایط برای حمله به «دموکراسی غربی» استفاده کنند در حالی‌که بیشتر رهبران جهان از دموکراسی در مقابل تعرض به آن پشتیبانی کردند.

حمله حامیان دونالد ترامپ به ساختمان کنگره آمریکا - . Win McNamee/Getty Images/AFP

واکنش‌ها در ایران

در ایران حسن روحانی، رئیس‌ جمهوری اسلامی پنج‌شنبه ۱۸ دی به رویدادهای روز گذشته در واشنگتن واکنش نشان داد. او گفت:

«آن‌چه دیدیم نشان داد دموکراسی غربی چقدر فَشل و سست است و بنیان قوی ندارد و متأسفانه علی‌رغم پیشرفت علمی یک آدم پوپولیست آمد و چه ضربه‌های بزرگی به کشورش و منطقه ما زد. دیدید یکی آدم ناسالم وقتی می‌آید قدرت را در دست می‌گیرد چه مشکلی برای کشورش بوجود می‌آورد و امیدوارم این برای حاکمان بعدی کاخ سفید درس عبرت باشد.»

روحانی افزود کسانی که بعد از ترامپ روی کار خواهند آمد «باید جبران کنند» و «به شرایطی که جامعه بین‌المللی باید داشته باشد یعنی عقل و قانون برگردند. شر انسان‌های کم‌سواد در اداره کشور و آنانی که به دنبال منافع خانوادگی و فردی خود هستند، از سر کشورشان و دنیا کم شود و شاهد شرایط بهتری در منطقه و جهان باشیم.»

روحانی با بیان این‌که انتظار می‌رود این درس عبرتی برای حاکمان کاخ سفید باشد، از «اخلاق» در سیاست سخن گفت:

«این‌ها نشان می‌دهد که چه مقدار اخلاق و اعتدال و به فکر مردم بودن مهم است.»

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران عصر پنج‌شنبه در واکنش به رویدادهای آمریکا در توئیتر نوشت:

«یک رئیس‌جمهور سرکش که به دنبال انتقام از مردم خودش بود، در چهار سال گذشته نسبت به مردم ما و دیگران بدتر عمل کرد.آن‌چه نگران‌کننده است این است که همان فرد مجوز غیرقابل کنترل آغاز یک جنگ هسته‌ای را دارد؛ یک نگرانی امنیتی برای کل جامعه بین‌المللی.»

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز در توئیتی رویدادهای آمریکا را به موضوع مذاکره با این کشور مربوط کرد و نوشت:

«در انتخابات ۲۰۱۶، سلامت روانی ترامپ مورد سئوال واقع شد. پس از وقایع واشنگتن و با همان استدلال برخی سناتورها درخواست کردند که بنابر متمم ۲۵ قانون اساسی، ترامپ عزل شود. پاسخ افرادی که در ایران از مذاکره و توافق با این دیوانه سخن می‌گفتند، چیست؟»

حسین امیرعبداللهیان، دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین‌الملل اشغال کنگره آمریکا را «پایان قطعی و رسمی لیبرال دموکراسی» دانست و در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت:

«وقایع چهار ساله ریاست جمهوری ترامپ و اشغال اخیر کنگره آمریکا، پایان قطعی و رسمی لیبرال دموکراسی را رقم زد. شاید بایدن بتواند مدتی چهره متناقض و پُرتبعیض جامعه آمریکا را روتوش کند اما سرطان مزمن نژادپرستی، تبعیض و نقض سیستماتیک حقوق بشر در آمریکا نیازمند علاج است نه روتوش.»

واکنش‌های جهانی

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل از رویدادهای آمریکا ابراز نگرانی کرد. استفان دیوجاریک، سخنگوی رسمی گوترش در بیانیه‌ای گفت:

«گوترش نگران وقایع پیش آمده در ساختمان کاپیتول در واشنگتن است. او از رهبران سیاسی در پایتخت آمریکا خواست تا طرفداران خود را به ضرورت پرهیز از خشونت متقاعد کنند.»

اورسولا فن درلاین، رئیس کمیسیون اروپا در توئیتر نوشت: ‌

«من به قدرت و پایداری نهادهای دموکراتیک آمریکا باور دارم. انتقال مسالمت‌آمیز قدرت هدف اصلی این نهادهاست. جو بایدن پیروز انتخابات است و بی‌صبرانه در انتظار همکاری با او هستم.»

شارل میشل، رئیس شورای اروپا کنگره آمریکا را «معبد دموکراسی» خواند و گفت از این رویدادها شوکه شده و معتقد است انتقال قدرت در صلح و آرامش به بایدن انجام خواهد یافت.

در اسرائیل، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این کشور حمله به کنگره آمریکا را تقبیح کرد و در توئیتر نوشت در دیدار با استفان منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا که به خاورمیانه سفر کرده در مورد این رویدادها گفت‌‌و‌گو کرده است:

«در ابتدای دیدار با وزیر خزانه‌داری‌ آمریکا گفتم که در طول نسل‌ها، دموکراسی آمریکایی منبع الهام برای همه جهان و اسرائیل و شخص خودم بود و اقدامات آشوبگرانه خشونت‌آمیز با تمامی ارزش‌های که آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها آن‌ها را مقدس می‌دانند، در تعارض است. ورود به ساختمان کنگره در واشنگتن شرم‌آور بود و باید به شدت محکوم شود و تردید ندارم که دموکراسی آمریکایی بر روند همیشگی باز خواهد گشت.»

گابی اشکنازی، وزیر خارجه اسرائیل نیز این حملات را محکوم کرد و گفت از آن شوکه شده است.

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه نیز در یک ویدئو از کاخ ریاست جمهوری درباره وقایع آمریکا اظهارنظر کرد. مکرون آن‌چه در آمریکا رخ داد را «آمریکایی» ندانست و گفت:

«زمانی که حامیان رئیس‌ جمهوری که با توجه به آرا شکست خورده است، مسلح، به نتیجه انتخابات یورش می‌برند، در واقع ایده جهانی دموکراسی یعنی هر "شهروند یک رأی" را به چالش می‌کشند.»

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، دونالد ترامپ را مسئول این رویدادها دانست و در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت:

«همگی ما تصاویری ناراحت‌کننده حمله به کنگره آمریکا را دیدیم. این تصویر مرا خشمگین و ناراحت کرد. اطمینان دارم که احساس من شبیه به اکثریت دوستان در آمریکاست؛ میلیون‌ها فردی که سنت دموکراتیک آمریکایی را تحسین می‌کنند.»

بوریس جانسون، نخست ‌وزیر بریتانیا نیز حمله به کنگره آمریکا را «شرم‌آور» خواند و گفت:

«آمریکا طرفدار دموکراسی در سراسر جهان است و ضرورت کنونی انتقال مسالمت‌‌آمیز و منظم قدرت در آن کشور است.»

نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند نیز در این‌باره گفت:

«از دیدن خبرهای مربوط به شورش و خشونت در واشنگتن دی‌سی مضطرب شدم. نمی‌توان اجازه داد روند دموکراتیک با اعتراضات غیرقانونی براندازی شود.»

در همین رابطه وزارت امور خارجه ترکیه نیز اعلام کرد که آنکارا این رویدادها را با نگرانی دنبال می‌کند.

وزارت امور خارجه ترکیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد:

«همه طرف‌ها در آمریکا را به خویشتن‌داری دعوت می‌کنیم. معتقدیم این کشور از این بحران داخلی سیاسی با درایت عبور خواهد کرد.»

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه شامگاه پنج‌شنبه ناآرامی‌ایواشنگتن را «مسئله داخلی» آمریکا دانست و در همین حال گفت:

«ما بار دیگر یادآور می‌شویم که نظام انتخاباتی آمریکا قدیمی است و با استانداردهای مدرن دموکراتیک سازگاری ندارد در حالی که رسانه‌های آمریکا نیز به ابزار مبارزه سیاسی تبدیل شده‌اند.»

چهارشنبه شب در جریان تظاهرات حامیان دونالد ترامپ در پایتخت، حمله به ساختمان کنگره آمریکا و درگیری آن‌ها با پلیس چهار نفر کشته و ۵۲ نفر دستگیر شدند. شهرداری وضعیت اضطراری در شهر را تا ۱۵ روز – یعنی یک روز بعد از مراسم تحلیف جو بایدن – تمدید کرد.

جلسه مشترک کنگره برای تأیید پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا روز پنج‌شنبه با تأیید پیروزی بایدن پایان یافت.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • هفت تپه و آمریکا

    هفت تپه و آمریکا یک نماینده مجلس در واکنش به وقایع اشغال کنگره آمریکا توسط عده ای از معترضین اعلام کرده که این چهره واقعی دموکراسی در آمریکا است. اشاره کرده که هر دو حزب اصلی در آمریکا دو جریان اصلی مسلط بر آن کشور هستن که قدرت را رها نمیکنند و خلاصه از حمله به ساختمان کنگره به این نتیجه رسیده که در آمریکا دموکراسی واقعی نیست و منافع مردم توسط دو جناح اصلی قدرت به بازی گرفته شده است. این گفته های او تا اینجا درست است ولی ایشان خوب است به وضعیت داخل کشور هم اشاره و اعتراف کند که از نظر ما هر دو جناح اصولگرا و اصلاح طلب سر و ته یک کرباسند و هر دو به فکر خالی کردن هر چه بیشتر جیب مردم هستند. میگویید نه ؟ هفت تپه را نگاه کنید. اصولگرا و اصلاح طلب آنچنان در این فساد و اختلاس و کثافت کاری شریک هستند که هیچ تفاوتی ندارند. از شریعتی استاندار بی تربیت، رشوه خوار و ذکرگوی اصلاحگرا تا منتظری دادستان کل و الفت معاون رئیسی اصولگرا و یا حسینی پویا دادستان خوزستان که به صورت مافیایی در فساد شریکند. از روحانی مکار تا جهانگیری زمین خوار و قاتل هفت تپه و بردارش که شریک اسدبیگی هستند و اصلاح طلبند تا شرکای اصولی شان! هفت تپه شبیه به آمریکاست؛ سرمایه داری مشغول چپاول و جنایت است و هر دو جناج قدرت مشغول غارت هستند. هفت تپه شبیه به آمریکاست چون هر دو جناح در حال سرکوب منافع ما هستند. چیزی که نماینده مجلس نمیخواهد بگوید این است که علاوه بر اینکه در امریکا دو جناح مشغول چریدن و غارتند در ایران هم همین است. بیایید به ماجرای هفت تپه دقت کنید. همه جناح ها بر سر منافع خودشان و علیه منافع ما شریکند.

  • فاروق

    آقای احمد! خلاف نظر شما (لبته کامنت شما بسیار طولانی بود! تا آخر مطالعه نکردم!) من معتقدم ترامپ دردسرهایی برای جمهوری اسلامی درست کرد. اما آن طیف تندرویی که قصد تصاحب کل ایران را دارد (سپاه و بیت خامنه ای) نیاز به این دردسر داشتند تا شرایط را برای تصاحب کامل ریاست جمهوری توسط سپاه هموار کنند. البته با تصاحب این سنگر آخری جمهوری اسلامی گور خود را خواهند کند، همانطور که با به درک واصل کردن رفسنجانی و تقلب در 88 جمهوری اسلامی ضربات جبران ناپذیری را متحمل شد. اگر به خاطر داشته باشید، پس از امضای برجام، سپاه موشک پرانی کرد و روی آن آرزوی محو اسرائیل را به عبری نوشت. عملاً آن طیف تندرو، این فشار ترامپ را از خدا می‌طلبید، تا به اهدافش برسد. فراموش نکنید که خامنه ای و خمینی هر دو گفتند جنگ نعمت بود! از سوی دیگر، شعارهای محو اسرائیل و مبارزه با امپریالیسم دیگر ارزش خود را از دست داده‌اند. امروز اگر جمهوری اسلامی قدرت داشته باشد از هزار امپریالیسم کثیف تر عمل می کند. عملکرد ترکیه را بنگرید، و همراهی اش با داعش. خود داعش از هزاران هزار امپریالیسم کثیفتر بود و هست. چین از جهات دیگر و روسیه هم بهمین ترتیب. بنابراین، جمهوری اسلامی باید در یک جایی ترمز دستی را بکشد، و این همانجایی است که سپاه قصد دارد با زنده کردن یاد رضاخان و سرکار آوردن یک نظامی با همان مشخصات رضاخانی، قدرت را بطور کامل به چنگ بیاورد. در این بین افرادی مثل هاشمی رفسنجانی (طرفدار آمریکا)، مصباح یزدی، شاهرودی، قاسم سلیمانی و دیگران سد راه بودند. آنها را یکی یکی حذف کردند تا به مقصود خود برسند. فراموش نکنید قاسم سلیمانی را جمهوری اسلامی فدای خود کرد. قاسم سلیمانی تمام عمر خود را برای تقویت گروههای تروریستی عربی صرف کرده بود. او به آسانی اجازه تغییر موازین و پوست اندازی را نمی داد. ترامپ در این میان فقط وسیله‌ای احمق بود که با دریافت اولین چراغ سبز از داخل کشور، فریب خورد، و با هدف قهرمان سازی از خود و خوراک داخلی این کار را برای سپاه و بیت خامنه ای انجام داد.

  • باربد

    دمکراسی تاریخی چندین هزار ساله دارد و از زمان مردمسالاری شهر آتن در یونان باستان تاریخی تدوین شده دارد. دمکراسی فقط دموکراسی کاپیتالیستی نیست, اما نتیجهء نهایی آن مانند هر مردمسالاری دیگری بستگی دارد به توازن قوا در جامعه. ادعاهای مبنی بر اینکه " اکنون هیچ سیستم اداره کشوری در دنیا نداریم که بهتر از آمریکا عمل کرده باشد" افسانه و شوخی های بی مزهء محض است. آمریکا در بسیاری شاخص ها و عرصه ها نزول داشته است. منبع و آمار و ارقام این عملکرد های بی سابقهء آمریکا کجاست؟

  • گرشاسب

    تکرار نظریه های توطئه ترامپ مشکلی را حل نمی کند که هیچ, بیشتر به گیجی و پرت بودن از موضوع کمک می کند. فاشیستها و نژاد پرستان در آمریکا برای "حفظ وپیشرفت کشورشان چنین وچنان" نمی کنند. ۱۵۵ سال است که ازپایان جنگ داخلی آمریکا و شکست برده داران جنوب می گذرد, و ۱۵۵ سال است که نژاد پرستان سفید (برده داران سابق) هر سال پیش بینی می کنند که امسال یک جنگ داخلی دیگر به راه خواهد افتاد. هدف اینان عقب بردن جامعه ای آمریکا و جهان به دوران برده داری است. نژاد پرستان مذهبی اوانجلیست چندان فرقی با آخوندها ندارند. دیوید دوک به دعوت احمقی نژاد به تهران رفت. اما اصل قضیه فعلا, در نیمهء اول قرن بیست و یکم, از این قرار است که در سال ۲۰۴۵, جمعیت غیر-سفید در آمریکا اکثریت جامعه میشوند. و ربع قرن از امسال جمعیت سفیدها یکی دیگر از اقلیت های ملی در جامعه ی آمریکا خواهد بود. انتخاب شدن دو سناتور لیبرال در منطقه ای که سنتا محافظه کار است (یکی از آنان از کلیسای مارتین لوتر کینگ), انبوه زنان سیاه که امسال در انتخابات پیروز شده اند, جنبش سراسری "زندگانی سیاهان مهم است",....تمامی اینها لزوما تکرار دوران "بازسازی", [ری کانس تراکشن] Reconstruction" ۱۸۶۵-۱۸۷۷" شاید نباشد, اما نمونه هایی از تغییراتی است که آمریکا در آیندهء نزدیک و دور شاهد آنها خواهد بود.

  • هوشنگ

    خطاب به احمد دار و دسته های فاشیستی که دیروز به کنگرهء آمریکا حمله کردند, نمودار عقب افتاده ترین, نژاد پرست ترین, ضد زن ترین, مذهبی ترین و در یک کلام کثافت ترین اقشار و فاشیست ترین حیوانات هستند. فقط نگاهی کنید به تی شرت های فاشیستی ضد یهودی شرکت کنندگان و بگوید فرق شما با فاشیستها چیست؟ آنها به مردمسالاری حمله میکنند, و شما توجیه گر اقدامات فاشیستی آنان هستید. چندان فرقی بین شماها نیست.

  • هوشنگ

    سه تصویر از مهاجمان به کنگره آمریکا ▪️تصویر اول، بالا: ایرانیان ترامپیست هم در حمله به کنگره شرکت داشتند. ▪️تصویر پائین سمت راست: روی تی شرت یکی از حامیان ترامپ و از اعضای گروه «پسران پرافتخار» نوشته شده : ۶ میلیون کافی نبود. اشاره به کشتار یهودیان در کوره های آدم سوزی هیتلر و اینکه باید میلیونها نفر دیگر هم در این کوره ها می سوختند... ▪️تصویر پائین سمت چپ: بر روی تیشرت یکی از معترضین ترامپیست در کنگره، در حمایت از قتل عام آشویتس نوشته شده: «کار آزاد میکند»! این شعار معروف نازی های آلمان و هیتلر بود. __________ ***

  • هوشنگ

    حقیقگویان فراموشکار به یاد ندارند که چگونه اتفاقا هم مجلس و هم مقبرهء خمینی توسط فاشیستهای مخالف ج.ا. مورد حمله قرار گرفت. دلیل اصلی اتفاق افتادن چنین حمله ای هم دقیقا به خاطر تکرار اشتباهات فاشیستهای سلطنتی توسط فاشیستهای شیعه بود. اما در حقیقت امر, سوزش حقیقیان نه از دموکراتها است و پولهای برگردانده شده. نفرت و وحشت حقیقی اینها از مردم ایران است و بس. طنز تلخ جریان شاید این باشد که چگونه قیامهای مردم ایران در سرتاسر ایران, در بیش از صد شهر کوچک و بزرگ, و هزاران روستا و منطقه دور افتاده, اتفاق می افتد, روزانه ده ها کنشگر مورد حمله, تعقیب و بازداشت قرار می گیرند, تظاهرات و اعتصاب های متفاوت, اما هیچکدام از اینها "غیرت" و "جرات" نیست. مردم ایران در دیماه ۹۶, آبانماه ۹۸, دیماه ۹۸ و مبارزات کف خیابانی (و کف کارخانه ای) الگو و شیوهء سرنگونی ج.ا. را دنبال می کنند. اما تمام چنین تاریخی و هر روز فراموش و انکار می شود. آیا درجهء بالاتری از گستاخی و وقاحت از چنین انکار مبارزات مردمی در ایران می توان یافت؟ خیر. این دار و دسته های فاشیستی که دیروز به کنگرهء آمریکا حمله کردند, بخشی از عقب افتاده ترین, نژاد پرست ترین, ضد زن ترین, مذهبی ترین و در یک کلام کثافت ترین اقشار و لایه های جامعه ای آمریکا هستند. کبوتر با کبوتر باز با باز, حقیقتیان فاشیست با فاشیستهای آمریکایی کُنَد پرواز! در اخبار ها آمده بود که "جمعی از سلطنت‌طلب‌های ایرانی ساکن واشنگتن نیز در همراهی با فاشیست‌ها، حماسه آفریدند." یعنی کس دیگری غیر از سلطنت باختگان نادم چنین بی باکانه و از صمیم قلب از فاشیزم حمایت نمی کند. نظر شما چیست؟ در پایان نظر شما نسبت به آهنگی در بارهء فاشیستها جلب می شود. ***

  • حقیقتگو

    بله دمکراتی چنین وچنان و فاشیست ها و نزادپرستان امریکا چرا چنین کرده اند و انکارهم کنکره امریکا معبد دمکارسی بوده است ...محترمانه به هموطنان معترض ایرانی که چرا اقشاری به کنکره امریکا کرده اند بگویم که لاقل اقشاری ازمردم فاشیست امریکا بوده اند که جرات حمله به گنکره را داشته اند ..ولی نگاهی به کنکره حکومت حیون الله کنید که تاکنون مورد هجوم و حمله هیچ اقشارمردمی ایران نشده است .. بهترو محترمانه و عقلانی تر ایرانی ها کورآنچه درکشورشان خودشان گذشته و می گدرد نباشند و بینای آنچه که درامریکا پدیده دار باشند...ایکاش درایران هم فاشیست ها و حتی ازنژدا پرستان مردمی بودند که به کنکره اشغالگران ایران حمله ور میشدند !! دراروپا فاشیست ها و نژادپرستان بوده اند و همچنان هم هستند با مهاجران و خارجی ها بشدت برخوردهای توهین آمیزو ضرب و شتم آورداشته اند و دارند بدفعات به قتل آنها انجامیده است که برای بنده خارجی هم بشدت زجرآور است ...ولی باید فلسفه وافکار این فاشیست ها ونژادپرستان را دریافت که برای حفظ وپیشرفت کشورشان چنین وچنان می کنند ...ترامپ فاشیست ونزادپرست هرچند با سیاست های امپریالیستی وزورگوئی حاضر نشد که چمدان های حماس و شرکاء با دلارها پرکند ومیلیارددلارها ازمردم امریکا را درسوریه و لبنان و فلسطین بسوازند...جوبایدن که سفره اعدالت و بذل وبخشش پهن کرده است و سنگ دمکراتی برسینه می زند باید دید که نتیجه اش چه خواهد شد ؟ ترامپ فاشیست هم تصورمیکرد با پشیبانی و حمایت فاشیست ها و عوام فریبی بتواند چهارسال بعد هم رئیس جمهورباشد!!!درامریکا درحقیقت محض اقشاری بطور دایم و پشت پرده حکومت می کنند که کارتل های نفتی و بانکداران و سرمایه داران وغیره بوده وهستند که هرگز نمی گذارند منافعشان با طیف حکومت گران چهارساله تهدید و به خطر بیفتد و این اقشارهم بودند که به ترامپ اجازه حمله به ایران را ندادند ...

  • پورشاسب

    کاری به اراجیف دکتاتورهای خاورمیانه و رهبدان نیا نداریم خوب یک نماینده سنا و یا پارلمان در دنیا میشه به من بگید چی کار میکنه یک سری جوان بودن خوب کردن اول دوم حالا من امریکا را که گفتم ببینید در ایران چه خبره یک نماینده طویله اسلامی یا مجلس قلابی چی کار میکنه در مجلس در این بالای صد سال از مشروطه تا امروز چی کار کردن کسانی که خودشونا نماینده مردم اعلام میکنن یا یک رئیس جمهور به چه درد میخوره الان در ایران ۶ تا ریس جمهور داشتید چی کار کردن براتون غیر از دزدی و گرفتن حقوقهای چند هزار دلاری باری حالا میایم سراغ رسانه ها اخبار اتراضات و مردم ایران را در این رسانه ها میبینید خیر فقط دیدم بی بی سی دست پیش را گرفته پس نیفته که بله دموکراسی و..و امریکا با هم رفتن خیر انگار امریکا دوباره تولد کرده و یادتان باشد دنیا کوچک شده خیلی کوچک اگر این جوانان ضد سیستم باشن که بودن واب به حال ملاتاریا وامانده فاسد اخرش یکی باید جلو سیستم بایسته چند تا رسانه تقلبی دارد و زیر مجموعه که هرجور خواستن افکار عکومی را جهت میدن واقعیتش اینها ضد سیستم بودن و در ایران هم این اتفاق بسیار زود خواهد افتاد ایران را که کلن باید یک بار سیستمش را ویران کرد مجلس میخواهیم چه کنیم و ریس جمهور و ... گور پدرشون ملت پول مالیات ندارد به یک مشت مفت خور به عنوان مجلس و... حقوق بدهد خودش از پس کارهاش برمیاد

  • ahmad

    خطاب به هوشنگ اگه طرفدارهای ترامپ و هر کس که اعتراض کرد و فاشیست و بد و دشمن بشریت و اینا بنامیم فرقی با جمهوری اسلامی نداریم که مخالفانش رو دست نشانده های آمریکا و اسراییل و تروریستهای پول گرفته و غیره مینامد . ترامپ یک ادعایی کرده که اتفاقا بر اساس دموکراسی این و حق و داره و اون هم اینه که شمارش آرا توسط یک گروه چپ گرا صورت گرفته ، آرای زیادی بوده که به نام آدمهای فوت شده ارسال شده و چند تا چیز دیگه که انصافا اثبات کردن اینا خیلی سخته ولی مطمئنیم که وجود داره . اینکه ما برای ادعایی مدرک نداریم دلیل نمیشه که ادعای ما نادرست باشه بلکه که کار انقدر پیچیده یا تمیز انجام شده که نمیشه مچ کس رو گرفت . من و بیشتر آدمهای دنیا همیشه اعتقاد داریم که دموکراسی واقعی رو تنها آمریکا داره و بس . چون اولا به خوبی حزب بندی شده و احزاب میان کاندیدیداهاشون رو اعلام میکنن . دیگه شورای نگهبان و این مسخره بازی ها وجود نداره و خود احزاب برای حفظ آبرو و طرافدارانشون هم که شده میان بهترین آدم و انتخاب میکنن . این وسط کسی مثل ترامپ هم حق داره نظراتش و بیان کنه و اتفاقا چهار سال پیش این حرفهای تازه بود که ترامپ رو رئیس جمهور کرد . عملگرا ترین رئیس جمهور آمریکا که به خوبی پوز جمهوری اسلامی و داعش و چین و خیلی های دیگه رو به خاک مالید همین ترامپ بود و بس . ترامپ گفت جمهوری اسلامی اون غولی نیست که شماها ازش ساختین من با تحریم بیچارش میکنم نفر دوم مملکتشون و به همراه نه نفر مهم دیگه میکشم ببینم این چیکار میتونه بکنه و این کار و کرد و جمهوری اسلامی هنوز از سر سوزش دیگه نمیدونه چجور داد و بیداد کنه . تنها کسی که تو دنیا درست فهمید که آخوند و سپاهی فقط زبون زور حالیشون میشه همین ترامپ بود و بس .بقیه یه مشت آدم عصا قورت داده پرمدعا بودن که کارشون فقط چپ و راست جلسه گذاشتن و محکوم کردن جمهوری اسلامی بود بدون اینکه کاری انجام بدن . به همین خاطر خامنه ای هم بهشون میخندید و میگفت : دشمنان ما از ابلهان هستن . راستم میگفت . خیلی قشنگ تو قضیه هسته ای اوباما و اروپا رو پیچوندن و با بازی کردن نقش پلیس خوب و بد و علم کردن روحانی و ظریف به عنوان شخصیتهای معتدل طرفدار غرب این تفکر و به اون احمقها القا کردن که اگه با اینا توافق نکنین فردا روز تندروها میان و دیگه نمیتونین با اونها توافق کنین پس بیاین تمومش کنیم بره که خربزه آبه . روحانی و ظریف با این دروغ که برجام سرآغاز گفتگوهای بعدی بر سر موشکی و منطقه ای و ایناست قشنگ طرف مقابل و پیچوندن و امضای برجام و گرفتن . البته اوباما همینکه سپاه احمقانه موشکهاش و فردای برجام تست کرد و روش نوشت اسراییل باید از بین بره این موضوع و فهمید و به کشورهایی که چپ و راست میومدن با ایران قرادادهای اقتصادی ببندن هشدار داد که هنوز ایران مشکل داره اما جمهوری اسلامی بارش و دیگه بسته بود و میلیاردها دلار نفت فروخته و رفته بود . دموکراسی آمریکایی بهترینه چون ایدئولوژی خاصی در راس حکومت وجود نداره . الان من در ایران میخوام به شخص یا حزبی رای بدم که طرفدار ازتباط با جهان ، دوستی با آمریکا و اسراییل و گذر از انقلاب مسخره 57 باشه آیا این امکان و دارم ؟ هزار سال این امکان و ندارم اما در آمریکا طرف میاد خیلی راحت بر علیه سیاستهای سی چهل ساله حاکم بر کشورش حرف میزنه و همه چیز و زیر و سوال میبره و رای میاره . در بیشتر کشورهای دنیا هم تا حدودی مثل ایران کاندیداها نمیتونن بر خلاف عرف حاکم بر کشورشون قیام کنن بلکه باید در چارچوب تعریف شده عمل کنن و پاشون و از گلیمشون درازتر نکنن که خیلی راحت کله میشن . اما در آمریکا کسی مثل ترامپ میاد و بر علیه چهل سال سیاستهای یکی به نعل و یکی میخ شورش میکنه و رای میاره و اتفاقا در بعضی زمینه ها مثل بدبخت کردن جمهوری اسلامی واقعا خوب عمل میکنه . الان در ایران کسی نمیگه آمریکا باعث بدبختی ماست همه از اول تا آخر نظام و به فحش میبندن و ج . ا هی میاد مثل قدیم بگه آمریکا باعث بدبختی ماست ولی غیر دو تا بسیجی کسی باور نمیکنه . افلاطون معتقد بود دموکراسی چیز مزخرفیه چون باعث هرج و مرج میشه و حکومت باید یک دست و منضبط باشه . افلاطون نمیدونست همین یک دست و منضبط بودن خیلی راحت به دیکتاتوری ختم میشه و در کشور باید نیروهای ضد و نقیض هم باشن که همدیگه رو مهار کنن و اجازه دیکتاتوری ندن دقیقا مثل دموکراسی که در آمریکا وجود داره . قاضی محلی فلان ایالت خیلی راحت میاد بر علیه فرمان مهاجرتی ترامپ حکم میده و میگه بر خلاف قانونه و ترامپ هم نمیتونه چیزی بهش بگه بلکه مجبور میشه انقدر فرمان و تعدیل کنه تا منطبق بر قانون بشه کجای دنیا کسی همچین چیزی و دیده ؟ کجای دنیا قاضی های محلی و ایالتی جرتت دارن فرمان شخص اول حکومتشون و لغو کنن ؟ تازه این مشتی از نمونه خروار بود شما کلیت قانون دموکراسی آمریکایی رو بخونی واقعا لذت میبری که آدمهای مثل جرج واشنگتن ، جفرسون و غیره چقدر خوب میخ اول و محکم کوبیدن که دیوار خیلی خوب بالا اومده و مثل ما و خیلی کشورهای دیگه تا ثریا کج نرفته . نژآد پرستی چیزیه که در وجود تمام بشریت هست دوست من . خود ما چه رفتاری با افغانی ها داریم ؟ با عربا داریم با پاکستانی و غیره داریم؟وقتی ببنیم مثلا یه افغانی واسه ما شاخ شده چیکارش میکنیم؟ به فرض شما فردا برو بانک و ببین یک افغانی شده باجه دار و داره خیلی کارارو طول میده آیا ده تا فحش نژاد پرستانه نثارش نمیکنی که آی یه افغانی تو ایران شده کارمند بانک اونوقت جوون ایرانی بیکاره و تازه اینم داره واسه ما شاخ بازی در میاره . طرفدارهای ترامپ که اکثرا مثل ما ایرانی ها از قشر کارگر سفیدپوست بودن میگفتن که چرا همه جا این خارجی ها رو استخدام میکنن و ما بیکاریم . آیا حرف بدی میزدن ؟ همه شرکتها به خاطر ارزون بودن نیروی خارجی اونارو استخدام میکردن و نیروی وطنی بیکار میموند ترامپ جلوی این کار گرفت شد آدم بد و نژادپرست و چی و چی؟ هرکس که مطالعه دقیق و غیرمغرضانه در مورد آمریکا و دموکراسیش داشته باشه میفهمه که بهترینه . آشنای خودمون اونجا زندگی میکنه میگه واقعا هیچ جا مثل ایجا نیست . میگه ساعت نماز که میشه راحت میرم تو اتاق مخصوص نمازم و میخونم و رئیسم هم رعایت حالمو میکنه و مزاحمم نمیشه . میگفت بهشون نگفته بودم زن دارم تا بهم به عنوان یه خارجی کار بدن وقتی فهمیدن زن دارم گفتن چرا با زنت نیومدی تا مزایای حقوقت بالا بره؟ میگه همیینکه زنمم آوردم کلی بن و حقوق و چی و چی اضافه شد به حقوقم و گفتن اگه بچه دارم بشی بیشترم میشه . کجای دنیا اینجوریه انصافا ؟ دوست عزیز قبول . چند تا نزآدپرست میان یه کاری میکنن و توسط دشمنان دموکراسی آمریکا مثل جمهوری اسلامی بولد میشه این کارشون این رو به حساب همه آمریکایی ها ننویس که نژادپرستن خیلی هاشون هیچ مشکلی با نژآدهای دیگه ندارن . همونطور که همه ایرانی هم نسبت به افغانی ها بد نیستن اما اون چند تایی که میان افغونی رو کتک میزنن به پای همه ما نوشته میشه بدبختی.

  • هوشنگ

    طی ساعات اخیر گروه‌ها و سازمان‌های فاشیستی، راست‌گرایان و مسیحیانِ بنیادگرا در حمایت از باقی ماندنِ دونالد ترامپ در کاخ ریاست جمهوری آمریکا، به کنگره‌ی این کشور حمله کرده‌اند‌. جمعی از سلطنت‌طلب‌های ایرانی ساکن واشینگتن نیز در همراهی با فاشیست‌ها، حماسه آفریدند‼️❓ #نابود_باد_فاشیسم_بنیادگرایی_نژادپرستی @zan_j --------------------------- #سرخط: لباس یکی از حامیان ترامپ در تظاهرات شب گذشته با لوگوی اردوگاه آشویتس و جمله‌‌ای که نازی‌ها در ورودی این کمپ نوشته بودند: کار شما را آزاد می‌کند. در این اردوگاه یک میلیون و صد هزار انسان توسط نازی‌ها قتل‌عام شدند.

  • مزهء ملایم "دوای" خود

    آمریکایی ها دارند یک مزهء ملایم "دوای" خود را مزه می کنند, که چگونه دموکراسی را در جاهای دیگر مختل نمودند. Americans Are Now Getting a Mild Taste of Their Own Medicine” of Disrupting Democracy Elsewhere *** Democracy Now

  • شکرالله

    در بالا اشاره‌ای به دمکراسی آمریکایی توسط کاربران نوشته شده است. دمکراسی سدی است برای جلوگیری از قدرت. حاکم جائر و ظالم نمی‌تواند با اهرم قدرت برای همیشه جا خوش کند. اهرمهای دمکراسی گردن دیکتاتور را می‌شکنند. این همان چیزی بود که در روزهای گذشته دنیا شاهد آن بود. در هندوستان سالانه هزاران سیک از آن کشور مهاجرت می‌کنند، چون قوانین جاری کشور قادر نیستند همه مردم هندوستان را محافظت کنند. چه چیز رودریگو روآ دوترته، شانزدهمین رئیس جمهور فلیپین حائز اهمیت است، در آنجا من دمکراسی‌ی نمی‌بینم که مثال زدنی باشد!!! در لهستان اخیراً هزاران نفر در ورشو و دیگر شهرهای لهستان در اعتراض به دولت راست‌گرای این کشور، راهپیمایی کردند. همه این کشورها تا حدودی دمکراسی را رعایت می‌کنند، اما هیچیک الگو نیستند. من هم با آمیزه‌های سرمایه‌داری مشکل دارم. عرض من این است، صرف یک مشکل در یک سیستم مملکتی نباید دلیلی شود تا موفقیتهای آن سیستم دیده نشود. ما هم اکنون هیچ سیستم اداره کشوری در دنیا نداریم که بهتر از آمریکا عمل کرده باشد. مشکلات بسیاری دارد، کسی منکر آن نیست، اما در میان دیگر سیستم‌های اداره کشوری بهتر عمل کرده است.

  • هوشنگ

    جناب شکر الله لطفا موفقیت های دمکراسی آمریکایی در طی ۴ سال گذشته را برای ما ذکر کنید؟ یا موفقیت های مردمسالاری در هندوستان, فیلیپین, لهستان,.. در طی ۴ سال گذشته؟ سرمایه داری از اساس با مردم سالاری در تضاد است.

  • شکرالله

    آقای هوشنگ، فکر کنم شما از کامنت آقای احمد برداشت اشتباه کردید! ایشان تشبیهی از 88 را با شرایط دیروز آمریکا مقایسه کرد. برداشت من این است که افرادی شرور دیروز به پارلمان حمله کردند، ولی توانستند حرفشان را بزنند و غیر قانونی هم کنگره را تسخیر کردند، اما در خیابان به ضرب گلوله مستقیم کشته نشدند، با ماشین نیروی انتظامی از رویشان رد نشدند، از پل پرتشان نکردند، و در بازداشتگاه زیر ضرب و شتم کشته نشدند و به کسی تجاوز نشد. اما در ایران خامنه‌ای و روحانی و احمدی نژاد، تقلب می‌شود، مردم مسالمت آمیز در خیابان اعتراض می‌کنند، تعدادشان 3 میلیون است. و تمام آن بلاها را خامنه‌ای سرشان می‌آورد. آقای احمد می‌گوید این دمکراسی است که دیکتاتور (ترامپ) را مهار می‌کند، و مردم شرور را به روشی درست آرام می‌کند. در حالیکه استبداد دینی دیکتاتور را به عرش می‌برد، و مدافعان آزادی را به بند می‌کشد و تنبیه می‌کند. بهرحال در دو روز گذشته، تمامی رهبران دنیا دمکراسی آمریکا را بهترین معرفی کردند (هر چند مشکلاتی دارد) اما، دستکم بهتر از آن در دنیا نداریم. آیا شما نمونه بهتری سراغ دارید؟ سیستم سرمایه داری مشکلات فراوانی دارد، اما این دلیل نمی‌شود موفقیت‌های آن را نادیده بگیریم!

  • هوشنگ

    خطاب به ahmad مردمسالاری آمریکایی اتفاقا یکی از فاسدترین و غیر دمکراتیک ترین مردمسالاری های جهان است. اما بخاطر افتضاحات ج.ا. معیار ها و هنجارهای ما چنان نزول کرده است که تقریبا هر چیز دیگر در مقایسه با ج.ا. شاید "عالیترین" و "بهترین" به نظر می رسد. این دار و دسته های فاشیستی که دیروز به پارلمان حمله کردند, اتفاقا نمودار عقب افتاده ترین, نژاد پرست ترین, ضد زن ترین, مذهبی ترین و در یک کلام کثافت ترین اقشار و لایه های جامعه ای آمریکا هستند. آیا به نظر غریب نمی رسد برای شمایی که سنگ دموکراسی آمریکایی را به سینه می زنید و مردمسالاری آمریکایی را (به کاذب) تا عرش اعلا ارتقا می دهید, اما هیچ دفاعی از آن در مقابل فاشیستهای خندان نمی کنید؟! آیا رای قانونی بیش از ۱۶۰ میلیون آمریکایی مردم سالاری واقعی است؟ یا حملهء به غایت مسخره و فاشیستی یک مشت نژاد پرست درمانده به کنگرهء آمریکا؟ البته بی انسجامی فکری و تناقص و تضاد منطقی همیشه یکی از خصوصیات سطنت باختگان نادم است. تنها دلیلی که دیروز فاشیستهای سفید چنین راحت توانستند به کنگرهء آمریکا حمله کنند و تا کنون فقط ۲۱ نفر دستگیر شده است, نژاد پرستی, دورویی و تبعیض در نظام قانونی آمریکا است. تفسیر شما از اصل دوم قانون اساسی آمریکا نیز کاملا نادرست, ساده لوحانه و بی پایه است. آن اصل پس از استقلال آمریکا و برای تقویت میلیشیای مردمی که بتواند در مقابل حمله انگلستان دوام بیاورد نبشته شده است. اما اکنون کل جنبش میلیشیاهای موجود در آمریکا, توسط "دفتر تحقیقات فدرال" FBI, تروریست های داخلی خطاب شده اند. خوشبختانه پس از خرابکاری های دیروز قیافه و صورت تمامی مجرمین در دوربین ضبط شده است. به امید دستگیری, محاکمه و شدیدترین مجازات برای تک تک فاشیستهای کثافت.

  • صدیق

    اتفاقاً آقای روحانی مفهوم درست دمکراسی را نفهمیده است. دمکراسی این نیست که شما فردی معیوب مغزی همچون جنتی را مسئول نظارت استصوابی کنید که جلو ورود افرادی را به انتخابات بگیرد که مخالف رأی و نظر رهبر مادام العمر بیاندیشند. به عکس در مفهوم دمکراسی، کسی تفتیش عقاید نمی‌شود. همین که شخص سابقه کیفری و جزائی نداشته باشد، می‌تواند خود را در معرض آرای مردم قرار دهد. اگر رأی آورد، رئیس جمهور می‌شود. اما اگر زمانی خواست تا پایش را از گلیمش دراز کند و همانند خامنه‌ای فراقانونی عمل کند (یا حکم حکومتی صادر کند)، مردم، نمایندگان، قضات، دادستانها، سناتورها و حتی معاونش در مقابلش خواهند ایستاد، و حتی وزرایش برای این نافرمانی قادرند او را از وظایفش خلع کنند. آقای روحانی با چه رویی از دمکراسی غربی خرده می‌گیرد، او رئیس جمهوری بدون اراده (تدارکاتچی) و فاسد است. رهبرش فردی دیکتاتور است که جاه‌طلبی‌هایش را برای اینکه موجه جلوه دهد با نام خدا و ماوراء طبیعت به خورد مردم می‌دهد. رهبرش با رهبری مادام العمر حتی به خدا هم پاسخگو نیست. بیش از 30 سال اشتباه پشت اشتباه کشور را به ورطه نابودی کشانده است. وقتی مردم به خبط‌ها و ناکارآمدی‌هایش اعتراض می‌کنند، از ترس خود را زیر دامن دیگران مخفی می‌کند، و مسئولیت گافهای هر روزه‌اش را به عهده نمی‌گیرد. و جوانان را در کوی و برزن به گلوله می‌بندد. تمام قوانین بشری کاستی‌هایی دارند، اما آقای روحانی، شما درب آن چاه فاضلاب را ببند، شما لیاقت ندارید از دمکراسی غربی انتقاد کنید.

  • ahmad

    روحانی باحاله . اومده گفته دموکراسی غربی فشله . منظورش اینه اگه همون موقع که ترامپ ادعای تقلب کرد خودش و زنش و در حصر میکردن ، اینترنت و قطع میکردن ، هواداران ترامپ و شناسایی و به حبسهای طولانی محکوم میکردن ، هر روز توی تلویزیون و تریبون ها اینها رو دشمن و فتنه گر و کشتنشون رو درست اعلام میکردن . این اتفاقات رخ نمیداد و حکومت مقتدر و مسلط بر اوضاع و با آبرو در جهان نشون داده میشد و به همه میگفتیم دیدین چجوری جمعش کردیم ! :cry: دموکراسی واقعی تنها همین دموکراسی آمریکاییه که مردم اگه اراده کنن میتونن نهادهای قدرت و به زیر بکشن بدون اینکه از عواقب این کار بترسن . متمم دو قانون اساسی آمریکا صد و پنجاه سال پیش داشتن اسلحه توسط مردم رو آزاد اعلام کرد تا هر موقع که مردم دیدن حکومت داره آزادی و دموکراسی رو تضعیف و به سمت دیکتاتوری میره خودشون اسلحه دست گرفته و اجازه این کار و ندن . استدلال این قانون این بود که عادلانه نیست حکومت تا دندان مسلح و دارای پول و قدرت باشه و هر کاری دوست داشته باشه بکنه در حالی که طرف دیگه یعنی مردم با دستهای خالی به جنگ این دشمن قوی برن . باید توازن وجود داشته باشه تا این حکومت باشه که همیشه از مردم وحشت داشته باشه . در بیشتر جاهای دنیا این قضیه برعکسه . یعنی یه طرف همه چی دستشه و طرف دیگه یا باید با دستهای خالی جلو بره و کشته بشه یا وایسه و نظاره گر بدبخت شدن کشورش باشه .